Energiförbrukning och energiprestanda

Philosophia

Trådstartare
Hjälp mig tänka! :) Damen som bor i radhuset som vi har köpt har, ensam, en årlig energiförbrukning på 16000 kWh vilket jag tycker låter ganska mycket för att vara ett radhus på 100+20 kvm.

För närvarande finns ett likadant radhus till salu ute just nu. Där bor fyra personer, två vuxna och två (vad det verkar som) ungdomar. De har tillsammans en årlig energiförbrukning på 14500 kWh - vilket jag låter ganska normalt för ett radhus. Det är dock betydligt lägre än damens förbrukning vilket får mig att fundera på vad det beror på och om den höga förbrukningen är något som vi kan påverka när vi flyttar in.

Husen är lika i allt förutom att vårt har en ny och effektiv panna vilket gör att vi har en betydligt bättre energiprestanda (68 kWh/kvm/år jämfört med deras 107 kWh/kvm/år) samt att att vårt är ett gavelradhus medan det andra ligger mellan två andra hus. Samtliga vitvaror och tvättmaskin ser ut att vara kring 5 år gamla i båda husen. Det är likvärdig utrustning med undantag att vårt hus har en kombinerad kyl/frys medan det andra har en separat frys och en separat kyl.

Så vad kan det vara som drar så mycket el hos damen? Jag kan inte se något på bilderna i prospektet som jag kan förstå förklarar den stora skillnaden.

Kommentar. Nu blev rubriken lite missvisande då jag från början tänkte fråga lite om energiprestandan också, men det är framförallt användningen av hushållsström som jag funderar över, men nu går inte den att ändra.

Det låter tokhögt? Är det uppvärmt även med el också?

Jag bor ensam. Ett tvåvåningshus om 74 kvm (mkt snedtak som minskar golvytan) samt ett gästhus 30 kvm som värms till ca 10 grader vintertid. Under kallaste tiden med ett värmelement på el. .

Vedeldning, dator på standby, kyl och ett par frysar. Varmvatten via elektrisk varmvattenberedare.
jag gör av med ca 7000 kWh per år.

Allt som gör värme är dyrt. T.ex. att baka massor och göra massor av långkok och ha långa gräddningtider i ugn. Men borde ändå inte blir såååå dyrt?

Säker på att det inte är fel uppgifter från mäklare och säljare?

Det låter tokhögt? Är det uppvärmt även med el också?

Jag bor ensam. Ett tvåvåningshus om 74 kvm (mkt snedtak som minskar golvytan) samt ett gästhus 30 kvm som värms till ca 10 grader vintertid. Under kallaste tiden med ett värmelement på el. .

Vedeldning, dator på standby, kyl och ett par frysar. Varmvatten via elektrisk varmvattenberedare.
jag gör av med ca 7000 kWh per år.

Allt som gör värme är dyrt. T.ex. att baka massor och göra massor av långkok och ha långa gräddningtider i ugn. Men borde ändå inte blir såååå dyrt?

Säker på att det inte är fel uppgifter från mäklare och säljare?

Visst låter det väldigt högt (även om jag tror att dina 7000 kWh per år är förhållandevis lågt faktiskt)! Vattnet och den vattenburna värmen värms upp av el, men med återvinning och pannan är energieffektiv.
Det är 79-årig dam som bor där nu och hon verkar inte ägna sig åt några överdrifter. Hon har ingen stor frys så hon kan inte ägna sig åt några enorma bröd- och bullbak eller stora långkok. Båda husen har torkskåp och om man använder det aktivt så kan det ju höja förbrukningen. Men det finns ju även där gränser för hur mycket tvätt man kan torka.

Visst låter det väldigt högt (även om jag tror att dina 7000 kWh per år är förhållandevis lågt faktiskt)! Vattnet och den vattenburna värmen värms upp av el, men med återvinning och pannan är energieffektiv.
Det är 79-årig dam som bor där nu och hon verkar inte ägna sig åt några överdrifter. Hon har ingen stor frys så hon kan inte ägna sig åt några enorma bröd- och bullbak eller stora långkok. Båda husen har torkskåp och om man använder det aktivt så kan det ju höja förbrukningen. Men det finns ju även där gränser för hur mycket tvätt man kan torka.
Ja, jag tror också att jag är rätt el-snål, fast jag itne snålar med avsikt. Jag tänker mig inte för speciellt mycket. Torktumlar all tvätt under den kalla årstiden t.ex. Gör många långkok.

Jag tror inte att jag skulle kunna - ens med ansträngning - göra av med mer än ett par tusen kWh till?

Så kan det ju vara. Men så mycket?
Har ingen egen erfarenhet av så stora skillnader, men på Vattenfalls hemsida nämns ett grovt riktvärde på 5% minskad förbrukning för varje grad man sänker temperaturen. Och så kan man ju vädra litet då och då också, även mitt i vintern, föreställer mig utan egentlig grund att äldre människor gör det oftare än yngre. Så alldeles otänkbart är det väl inte.

@Philosophia jag skulle gissa att damen haft varmt inne, kanske gammal tjock TV, ev. hjälpmedel/vårdsaker (hemdialys tar extra el, vet att det går/gått få ersättning just för det, sen finns det säkert en uppsjö andra apparater med, synhjälpmedel mm som drar ganska fint med el) och kanske att hon inte gjort rent bakom kyl/frys tillräckligt och/eller inte frostat av frysen.

Låter ju tokhögt även om det är gavel men istället bättre panna så jag spånar fritt.

@Philosophia jag skulle gissa att damen haft varmt inne, kanske gammal tjock TV, ev. hjälpmedel/vårdsaker (hemdialys tar extra el, vet att det går/gått få ersättning just för det, sen finns det säkert en uppsjö andra apparater med, synhjälpmedel mm som drar ganska fint med el) och kanske att hon inte gjort rent bakom kyl/frys tillräckligt och/eller inte frostat av frysen.

Låter ju tokhögt även om det är gavel men istället bättre panna så jag spånar fritt.

Damen är frisk och pigg som en nötkärna - eller vad jag vet iallafall. Promenerar mycker och så. Hon ska infe flytta till serviceboende iallafall utan har köpt en bostadsrätt. Tjock-tv har hon.

Nu har jag hittat prospektet från i somras när vi var och kollade på (ytterligare) ett likadant radhus som också är belagt vid gaveln och som beboddes av två personer. De hade en årlig driftskostnad på 21000 kr vilket kan jämföras med vår dams driftskostnad på 28500 kr och det som ligger ute nu som är på 23500 kr. Något måste vara galet med "våra" driftskostnader, t.ex. någon siffra som har blivit fel.

Min villa har 10.000 kWh/kvm ganska exakt. Vi har mycket utebelysning, diskmaskin går varje dag, etc, vi är fyra pers ändå. Så jo ditt låter högt. Vi har ingen bra uppvärmning heller, har en dålig Luftvärmepump som knappt fungerar (behöver stå på 27 grader för att generera 19) så vi kör direktverkande el hela vintern.

Min villa har 10.000 kWh/kvm ganska exakt. Vi har mycket utebelysning, diskmaskin går varje dag, etc, vi är fyra pers ändå. Så jo ditt låter högt. Vi har ingen bra uppvärmning heller, har en dålig Luftvärmepump som knappt fungerar (behöver stå på 27 grader för att generera 19) så vi kör direktverkande el hela vintern.

Fast inte 10000 kWh per kvadratmeter hoppas jag? :D

Slutsatsen blir att antingen slösar damen med elen något kopiöst eller så står det helt enkelt fel i prospektet. Jag pratade nyss med elleverantören för att teckna ett nätavtal och kvinnan jag pratade med kunde ge en beräknad förbrukning på 7000-8000 kWh/år på en person och 10000 kWh för två personer. Vi får helt enkelt se hur hög förbrukningen kan tänkas bli när vi flyttar in. :)

Fast inte 10000 kWh per kvadratmeter hoppas jag? :D

Slutsatsen blir att antingen slösar damen med elen något kopiöst eller så står det helt enkelt fel i prospektet. Jag pratade nyss med elleverantören för att teckna ett nätavtal och kvinnan jag pratade med kunde ge en beräknad förbrukning på 7000-8000 kWh/år på en person och 10000 kWh för två personer. Vi får helt enkelt se hur hög förbrukningen kan tänkas bli när vi flyttar in. :)
Hoppsan, per år ska det ju vara ;)

Det är inte så att pannan är bytt så nyligen att det är gamla siffror? Dvs att siffrorna visar på förbrukningen med en gammal skruttig panna?
Eller att något annat elslukande är bytt nyligen så att siffrorna inte är justerade.

Det är inte så att pannan är bytt så nyligen att det är gamla siffror? Dvs att siffrorna visar på förbrukningen med en gammal skruttig panna?
Eller att något annat elslukande är bytt nyligen så att siffrorna inte är justerade.

Pannan är från 2015 och inget annat är bytt så nyligen att det inte skulle ha märkts av.
Min starkaste gissning är att det står fel i prospektet. En slarvigt skriven nolla tolkas lätt som en sexa och vips blir 10000 kWh till 16000 kWh.

Hoppsan, per år ska det ju vara ;)
10 000 kWh/år låter superlite för en eluppvärmd villa, och speciellt om det är inkluderat hushållsel. Är du säker på den siffran? Bara hushållselen för en genomsnittlig villa ligger på ca 5000 kWh/år, källa EON.

10 000 kWh/år låter superlite för en eluppvärmd villa, och speciellt om det är inkluderat hushållsel. Är du säker på den siffran? Bara hushållselen för en genomsnittlig villa ligger på ca 5000 kWh/år, källa EON.
Ja det är jag. Håller på att sälja huset så kollade upp de för en vecka sen. Men som jag skrev har vi luftvärmepump men den är extremt dålig så tror den inte ger mycket värme längre.

Tycker också att det låter otroligt lite med 10 000 kWh/år för en eluppvärmd villa. Vi bor i gavelradhus och har 9500 kWh/år. Har senaste året enbart kört luftvärmepump och aldrig haft på elementen. Ert hus måste vara superisolerat :D

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 356
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Har fått en sluträkning på elen...2000:-, dessutom har dom dragit av 1700:- för det jag betalt in under året...så alltså ska min...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka