Energibehov?

majola

Trådstartare
Hur väl stämmer egentligen formeln för att räkna ut hästars energibehov? Det verkar som om var och varannan häst som rids lite grann ligger runt 100 MJ, och underhållsbehovet för vanliga storhästar verkar ofta vara runt 80 MJ.

Jag har själv en varmblodshäst hemma med uppskattad vikt på runt 450 kg (kanske något mer) som har ett energibehov på strax under 80 MJ när han bara går i hagen. Och han är absolut inte tjock utan i perfekt hull tycker jag. Enligt tabellerna skulle han behöva mellan 50 och 55 MJ men då skulle han väl antagligen tyna bort?

Har hästarnas energibehov i allmänhet ökat eller vad handlar det här om? Är det jag som har fått ett felaktigt intryck av tingens ordning?
 
Sv: Energibehov?

Behovsräkningen tycker jag oftast stämmer på ponnier och kallblod. Med tanke på att vi avlar in mycket fullblod i halvbloden är det väl inte omöjligt att behoven ökat där.
 
Sv: Energibehov?

Ja, så kanske det är. Den enda häst i vårt stall som det stämmer på är en ponny av lite grövre sort.

Borde i så fall inte rastilläggen för varmblod och fullblod justeras upp lite grann?
 
Sv: Energibehov?

Jag har ett svenskt varmblod som för tillfället endast går i hagen, trots det kräver han 90 MJ på sommaren och drygt 100 MJ på vintern.
 
Sv: Energibehov?

Kanske bättre att ligga för lågt än för högt?

Här på buke ser man ju ofta de svårfödda, de lättfödda kanske man inte är lika noggranna med att räkna åt?
 
Sv: Energibehov?

majola skrev:
Hur väl stämmer egentligen formeln för att räkna ut hästars energibehov?

Formeln är ju ett genomsnitt som du får utgå ifrån.
Man ska ju räkna ut foderstaten och kolla om hästen funkar på den. Gör den inte det får man lägga till eller dra ifrån allt efter vad hästen ifråga behöver. Man måste fodra med ögat OXÅ.

Många idag stirrar sig blinda på foderstatsberäkning och duttar med gram hit o dit.


majola skrev:
Har hästarnas energibehov i allmänhet ökat eller vad handlar det här om? Är det jag som har fått ett felaktigt intryck av tingens ordning?

Nej jag tror inte hästarnas behov har ökat egentligen, däremot är det många som lägger kvoterna fel och får problem därför.

Många, många snålar med stråfoder och det är i mina ögon ett stort misstag. Hela underhållsbehovet bör täckas av stråfoder och man bör sträva efter att täcka så stor del av behovet som möjligt med stråfoder och att ha så få fodermedel som möjligt.

______________________Hästar ÄR grovfoderomvandlare!______________________
 
Sv: Energibehov?

Underhållsbehov = Det behov hästen har då den inte utför något arbete samt att hästen håller sin vikt. Klimatet där hästen är uppstallad påverkar underhållsbehovet. Underhållsbehovet är mycket individuellt. Hästen ska alltså stå i box dynget runt.

Ridning eller att gå i hage, ja då utför ju hästen ett arbete och då räcker inte underhållsbehovet till, hästen går ner i vikt.
 
Sv: Energibehov?

Du har väl rätt i det mesta du skriver, men jag tycker nog inte att det har med frågan att göra?

A_K_N skrev:
Formeln är ju ett genomsnitt som du får utgå ifrån.
Man ska ju räkna ut foderstaten och kolla om hästen funkar på den. Gör den inte det får man lägga till eller dra ifrån allt efter vad hästen ifråga behöver. Man måste fodra med ögat OXÅ.

Många idag stirrar sig blinda på foderstatsberäkning och duttar med gram hit o dit.

Jag skrev ju ovan att jag kunde ha missuppfattat tingens ordning, men jag upplever inte att tabellerna ger ett medelvärde, utan att de ligger för lågt, alternativt att hästarna ligger för högt. (Du vet där där med kartan och terrängen...) Att man måste fodra med ögat är ju självklart, men hör väl egentligen inte hit?




A_K_N skrev:
Nej jag tror inte hästarnas behov har ökat egentligen, däremot är det många som lägger kvoterna fel och får problem därför.

Fast de som vet att deras hästar behöver 80/90/100 eller hur många MJ det nu kan vara, de vet också tillräckligt för att lägga kvoterna på en rimlig nivå, tror jag i alla fall.

A_K_N skrev:
Många, många snålar med stråfoder och det är i mina ögon ett stort misstag. Hela underhållsbehovet bör täckas av stråfoder och man bör sträva efter att täcka så stor del av behovet som möjligt med stråfoder och att ha så få fodermedel som möjligt.

______________________Hästar ÄR grovfoderomvandlare!______________________

Menar du att de kräver mer energi om de får relativt sett mer kraftfoder och mindre stråfoder?
 
Sv: Energibehov?

Visst, rätt ska vara rätt. :smirk: Vad kallar man det för då när hästen bara strosar omkring? Och vilket tillägg ger det enligt tabellerna/formlerna?

Ta min häst t ex, var skulle han hamna om han var en normalhäst?

Valack
vbl travare
23 år
ca 450 kg
ingen träning
box på natten, hage hela dagen (ej kuperad, han är ganska lugn i hagen)
klimat: Svealand!
 
Sv: Energibehov?

Planck säger ju +25% av underhållsbehovet (MJ) då hästen utför ett lätt arbete typ promenadridning, longering, nybörjarlektioner. Då får du väl kanske lägga dig kring + 10-15% beroende på utetemperatur :idea:
 
Sv: Energibehov?

Näru, Planck & Rundgren (2003) skriver:

"I underhållsbehovet ingår därför inte bara energi för svältomsättning och för fodernedbrytning utan även för den spontana aktivitet hästen har i stall och hage." (s. 63)

:D

Min skulle för sitt behov alltså stå på ett tillägg på ca 50% - vilket absolut inte motsvarar vad han gör.

Alla fritidshästar som behöver runt 100 MJ skulle utföra hårt arbete med 75% tillägg, vilket jag inte heller tycker verkar rimligt.
 
Sv: Energibehov?

Jag håller inte med. De allra flesta i min omgivning lägger sina hästar på närmare 100 MJ fast de knappt gör något, och har feta och/eller hispiga hästar... De som funkar och ser bra ut i hullet (vi talar om halvblod till största del) är de som håller sig på runt 80 MJ vid TRÄNING på LA-nivå.

Ni som har stroshästar med högt behov, har ni provat att ändra foderstaten så den blir mer "rimlig" eller kör ni på så mycket för att "det funkar"?
 
Sv: Energibehov?

Eftersom min häst är 23 år gammal så törs jag inte prova att minska. Det kanske är fegt, men jag har sett tillräckligt med äldre hästar som har gått ner i vikt och varit svåra att få upp igen.

Jag gick faktiskt tillbaka och kollade vad han gick på för några år sedan och det var 66 MJ. De senaste två åren har jag alltså fått öka på ca 10 MJ för att få honom att behålla hullet, så det verkar väl rimligt att anta att det beror på åldern.

Det kanske är som Ponetvecchio skriver då, att det är de svårfödda hästarna som vi ser här på Buke.
 
Sv: Energibehov?

Men då har man ju talat om att man lagt till extra för spontana aktiviteter som hästen har i stall o hage. Definitionsmässigt så är underhållsbehovet det värde som djuret behöver ha för att upprätthålla livsfunktionerna samtidigt som djuret håller sin vikt konstant. Detta värde skiftar beroende på temperatur, ras, kön. Men så fort djuret rör sig så åtgår det energi och då behövs det ett tillägg. På ko-sidan har man studerat detta och gjort en massa olika modeller när det gäller tillägg. Tex får man lägga på extra energi då djuret reser sig upp. Detta arbete kräver energi och så har man beräknat att den energin som åtgår är lika mycket som om djuret skulle gå en viss sträcka. När man studerar underhållsbehovet så måste man ange exakt vad djuret sysslar med under en viss tid. Man räknar hur många gånger djuret lägger sig, reser sig, flyttar sig åt sidan osv.

När det sen gäller fritidshästars tillägg för arbete så sa Planck, på den föreläsning jag var på, att 95% av ridhästarna aldrig utför ett arbete mer än medelhårt. Så man kan säga att ridhästarna ej utför hårt arbete i den meningen som vi menar med "hårt". Som hon själv sa så tror ridhästfolket att deras hästar går hårt ibland men definitionsmässigt så går dom aldrig mer än medelhårt :smirk:
 
Sv: Energibehov?

min ligger på 135 MJ och 868 i protein!
och han är "bara" i igångsättning efter konvalecens :o

svårfödd*uppenbart..hehe*
700kg, sv halvblod.

Finns inte en chans att jag skulle våga lägga honom lägre.

Foderstat:

Hösilage; ts 56, MJ 5.6, smrp 27
Hö; ts 84, MJ 5, smrp 17

16 kg silage
1 kg hö
1 kg halm
0,5 kg lusern
2 kg havre (börjar med det, går upp till 2,5 vid behov)
0,4 kg sojamjöl
0,5 kg fibergi müsli
50 gram krafft miner blå

Om det fanns möjlighet att ändra fodermedel och lägga honom lägre vore ju toppen, inte minst för foderkassan :angel:

Eventuellt måste jag höjja havren om ett litet tag...
Under boxvilan stog han nämnligen också på 135MJ, men då hade han visserligen gått ner rejält innan pga matvägran :(
Då åt han nästan enbart hösilage med superhöga värden, fri tillgång.

Som pricken över i:et så kan han få för sig att rata maten ex krafft protein (soja går bra, tack och lov) och han får lätt foderleda....*suckar*
 
Sv: Energibehov?

Jag tycker inte det låter som din häst är svårfödd, snarare stooor! Naturligtvis behöver en koloss på 700 kg betydligt mer än en på 500-550 kg...

Och din kvot är inte mer än 6,4 - vilket inte är så jättehögt heller, du skulle kanske höja lite, till 7 i alla fall? Du har inte så hög kvot på varken höet eller silaget...varför ger du halm? Eller räknar du in vad du tror han sätter i sig i boxen? Ge du mer lucern istället! Testa med havre/kornkross (50-50) och ge mer av soja + vetekli, bra både för magen och plånboken. Vetekli innehåller ju en hel del protein. Och skippa fibergin. Soja är ju dessutom betydligt mer ekonomiskt än Krafft protein. Och om du behöver balansera proteinet mot energin så ge majsolja, det är ren energi och bra för hullet.
 
Sv: Energibehov?

Fast nog måste den räknas som svårfödd?

Enligt min formler "ska" en varmblodshäst (rastillägg 5%) som väger 700 kilo och är svårfött (tillägg 10%) ha ett träningstillägg på 75% för att komma upp i 130 MJ. Det motsvarar väl typ svår fälttävlan eller något sånt? Så om Saxs häst behöver det för att stå på box så är den i mina ögon svårfödd.
 
Sv: Energibehov?

:)
Åh, tack för förslagen! Men jag har precis börjat med denna foderstaten...

Eftersom han ratar mat så får jag utgå från foder han tycker om, ex fibergi Müsli :d . Den innehåller förhållandevis mycket protein.
Eftersom jag är liiite försiktig med soja trots allt så kompenserar jag med 0,5 kg lusern också.
Fibergin räcker 1 månad och kostar 180:-
Havre ingår i stallhyran så därför har jag baserat foderstaten på det.

Han står på halm så därför har jag petet in 1 kg i foderstaten.
1 kg hö får de som förmiddagsmål, kan ju låta lite fånigt med 1 kg men de utfodras 4 gånger om dagen inklusive förmiddagshöt.

Det är en hyffsat billig foderstat, om jag jämnför med förra vintern då månadskostnaden låg på runt 800:-

Nu är den runt 500:- då han får glukosamintillskott :bump:
 
Sv: Energibehov?

De där "formlerna" stämmer ju väldigt dåligt överlag, tycker inte man ska lägga så stor vikt vid dem. Någon skrev att de möjligtvis stämmer på kallblod och ponnyer...
 
Sv: Energibehov?

Magdalena skrev:
Jag håller inte med. De allra flesta i min omgivning lägger sina hästar på närmare 100 MJ fast de knappt gör något, och har feta och/eller hispiga hästar... De som funkar och ser bra ut i hullet (vi talar om halvblod till största del) är de som håller sig på runt 80 MJ vid TRÄNING på LA-nivå.

Ni som har stroshästar med högt behov, har ni provat att ändra foderstaten så den blir mer "rimlig" eller kör ni på så mycket för att "det funkar"?


Trots att min häst ligger på ca 100 MJ under vintern (90 MJ under sommaren) är han varken fet eller hispig. Och jag har provat att lägga honom på en lägre energinivå - med en magrande häst som resultat (trots att protein/energikvoten låg på drygt 6,5).

Nu i höst gör jag dock ett försök till och planerar att lägga honom på 80 MJ (eftersom han blivit fet :o under sommarbetet- vi får se hur det går), samtidigt har jag höjt protein/energi-kvoten.

Jag har dock märkt att han blir mer "lättfödd" för varje energi- och proteinrikt år (första året var jag tvungen att, under vintern, lägga honom på 115 MJ - ett år senare räckte det med 100 MJ - i år kanske vi klarar oss på 90 MJ).
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 844
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp