Energibehov?

Sv: Energibehov?

Min häst (450kg varmblodsvalack) klarar sig definitivt på de uträknade värdena!
Nu får han tom mindre eftersom han är lite för fet men vanligtvis stämmer det rätt bra med det beräknade behovet.
 
Sv: Energibehov?

Albatross skrev:
(trots att protein/energikvoten låg på drygt 6,5).

Jag har dock märkt att han blir mer "lättfödd" för varje energi- och proteinrikt år (första året var jag tvungen att, under vintern, lägga honom på 115 MJ - ett år senare räckte det med 100 MJ - i år kanske vi klarar oss på 90 MJ).

Det kanske är just för att du har högre kvot som han magrat ur...

Det där med att de blir mer lättfödda (eller normala) varefter har jag också erfarenhet med en svårfödd fullblodsdam. Efter 2,5 år var hon nere mer normala fodermängder och höll samma hull.
 
Sv: Energibehov?

Magdalena skrev:
Det kanske är just för att du har högre kvot som han magrat ur...

Så då är risken stor för att han magrar med den foderstat som jag har planerat: ca 80 MJ och smrp/MJ-kvoten på nästan 6,9?
 
Sv: Energibehov?

OM han är känslig så kan det bli så. Du kan ju testa, och mäta varje vecka så du hinner upptäcka eventuell nedgång innan det syns (mät bakom manken runt magen). Skulle han gå ner så är det ju läge att prova att sänka kvoten.
 
Sv: Energibehov?

Magdalena skrev:
OM han är känslig så kan det bli så. Du kan ju testa, och mäta varje vecka så du hinner upptäcka eventuell nedgång innan det syns (mät bakom manken runt magen). Skulle han gå ner så är det ju läge att prova att sänka kvoten.

Tack! :)

Men skall jag sänka kvoten genom att höja energin eller genom att sänka proteinet (logiskt sett borde man höja energin, men jag är osäker)
 
Sv: Energibehov?

Har hästen problem med att hålla vikten skulle jag nog höja MJ för att se om han går upp. Fast då vet man ju inte om det är sänkt kvot eller ökat MJ som gör att hästen går upp.

Fast håller hästen hullet är det antagligen mindre viktigt ändå.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Energibehov?

Jag skulle faktiskt börja med att sänka energin! Du märker ju snabbt om det inte funkar om du håller noga koll. Det är ju inget självändamål att hästen ska äta massor av foder.
 
Sv: Energibehov?

Magdalena skrev:
OM han är känslig så kan det bli så. Du kan ju testa, och mäta varje vecka så du hinner upptäcka eventuell nedgång innan det syns (mät bakom manken runt magen). Skulle han gå ner så är det ju läge att prova att sänka kvoten.


Ehhh???? varför skulle han gå ned med en högre kvot??? För att höja kvoten om energinivån är konstant, så innebär ju det att man ger mer protein. Menar du med andra ord att hästen är proteinkänslig och kan gå ned bara därför, eller? För jag antar att du inte menar att hästen ska gå upp av att få mindre energi?

Att råda folka att sänka kvoten kan vara farligt, så många här på Buke söker råd och inte är riktigt hemma när det gäller att räkna på foderstater. Sänker du MJ är risken att du får en för mager häst som får för lite energi i förhållande till sitt arbete och sänker du proteinnivån kan du få en bukig häst som tappar muskelmassa.

Den rekommenderade kvoten är runt 6, sedan är ju detta naturligtvis individuellt från häst till häst.

Mvh//LG
 
Sv: Energibehov?

Det finns ju vissa personer (däribland jag) som har läst att det kostar energi att bryta ned protein (vissa säger att det är rent nys, men jag vet inte) och då borde en bibehållen MJ med mindre protein ge en "tjockare" häst eftersom mer MJ kan användas till att bilda hull istället för att bryta ned protein.

Ovanstående teori går ju även att härleda tillbaka till ursprungsfrågan i tråden. "Hysterin" runt en hög Smrp/MJ-kvot kan ju också leda till att energibehovet blir större eftersom det krävs mer energi för att bryta ned det protein man lägger till i foderstaten "för säkerhets skull" och då faller ju den formel som finns för att beräkna MJ-behovet för den bygger ju på en Smrp/MJ-kvot på 6.

Om man skulle göra om formeln för energi att gälla för en kvot på 7 eller 8 så kanske den skulle se annorlunda ut, dvs ge ett högre energibehov.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Energibehov?

Den här hästen har en högre kvot än 6 och därför kan det vara läge att prova att sänka. Jag har själv erfarenhet av att det krävs mer energi för att bryta ner en hög andel protein (ponnyn gick på 70 MJ istf normala 52 MJ när kvoten på hösilaget låg på 9). Även en annan här på forumet har jag hjälpt genom att SÄNKA energin massor (ca 30%!!!), dra ner kvoten och hästen började då äntligen ta sig i hull.

Varför skulle det vara farligt att råda någon med hög kvot att prova att sänka den?
 
Sv: Energibehov?

fast står inte det och faller på kvoten som existerar på bete då?
Eftersom den kan krypa upp emot en kvot på 14 (rätta mig om jag har fel)

om man nu ska optimera foderstaten så kan jag väl tänka mig att man kan sänka kvoten för att få ut så mycket som möjligt av alla fodermedel.

Men om man är osäker kanske man trots allt ska höjja energin i första hand, eller? Då sänks ju kvoten automatiskt, och går hästen upp för mycket kan man ju lägga den på lägre (dvs den nya kvoten) med mindre energi...då har man ju på sätt och vis redan sett resultatet på kvoten? Eller? *svammlar*
 
Sv: Energibehov?

Magdalena skrev:
Jag skulle faktiskt börja med att sänka energin! Du märker ju snabbt om det inte funkar om du håller noga koll. Det är ju inget självändamål att hästen ska äta massor av foder.

Fast du menar nog att jag skall sänka proteinet och inte energin ;) .

Nu har jag hamnat i en situation där jag känner mig som en åsna mellan två hötappar. Två personer, som är duktiga på foder, säger två olika saker...
 
Sv: Energibehov?

LillaGeisha skrev:
Att råda folka att sänka kvoten kan vara farligt, så många här på Buke söker råd och inte är riktigt hemma när det gäller att räkna på foderstater. Sänker du MJ är risken att du får en för mager häst som får för lite energi i förhållande till sitt arbete och sänker du proteinnivån kan du få en bukig häst som tappar muskelmassa.

Tack för din omtanke, men jag tror att just min häst inte riskerar att bli mager. Det är inte för inte som han kallas, av folk i stallet, för "Lilla prinsen" alternativt "Den välmående gräddbullen" :o

Skämt å sido - eftersom jag är medveten om att mina kunskaper inom området foder är ringa är jag mycket noga med att läsa och lyssna så mycket som möjligt. När jag hör eller ser att någon säger något intressant om foder vill jag veta mer - av denna anledning blev jag intresserad när Magdalena skrev att den höga kvoten kan vara boven i dramat.

Sen tar jag givetvis inte till mig vad som helst utan använder även mitt sunda förnuft, men det som Jessica och Magdalena skriver låter faktiskt "vettigt" och logiskt.
 
Sv: Energibehov?

Hästen får ju i sig väldigt mycket mer energi på betet också. Visst kan man öka och få samma resultat, men vilket känns bäst i plånboken tro.
 
Sv: Energibehov?

Jamen precis... tur att du förstår vad jag menar och inte tar mig ordagrannt när jag skriver i alla hast :-)
 
Sv: Energibehov?

Magdalena skrev:
Jamen precis... tur att du förstår vad jag menar och inte tar mig ordagrannt när jag skriver i alla hast :-)

;) :D
(jobbigt att man inte kan skicka iväg smilieserna ensamma, utan måste bifoga 10 tecken).
 
Sv: Energibehov?

Albatross skrev:
Fast du menar nog att jag skall sänka proteinet och inte energin ;) .

Nu har jag hamnat i en situation där jag känner mig som en åsna mellan två hötappar. Två personer, som är duktiga på foder, säger två olika saker...

Ja, det är just det här som är dilemmat när man får råd av mer än en person. :crazy:

Men jag tycker du ska prova dig fram och se vad just din häst behöver. Och eftersom din häst kallas för en "liten gräddbulle" :D så kan du nog utan problem gå på Magdalenas linje och sänka både Mj och Smrp. Håll bara koll på hullet så går det nog bra.

Jag fick uppfattningen att din häst var mager och att det var därför du ville sänka kvoten, och då hade det enligt mig varit lämpligare att höja MJ.

mvh Jessica
 
Sv: Energibehov?

Magdalena skrev:
Hästen får ju i sig väldigt mycket mer energi på betet också. Visst kan man öka och få samma resultat, men vilket känns bäst i plånboken tro.


Missade att det va en "gräddbulle" det var frågan om. Jag har bara svårfödda krakar i huvvet :angel:
 
Sv: Energibehov?

Jessica skrev:
Ja, det är just det här som är dilemmat när man får råd av mer än en person. :crazy:

Men jag tycker du ska prova dig fram och se vad just din häst behöver. Och eftersom din häst kallas för en "liten gräddbulle" :D så kan du nog utan problem gå på Magdalenas linje och sänka både Mj och Smrp. Håll bara koll på hullet så går det nog bra.

Jag fick uppfattningen att din häst var mager och att det var därför du ville sänka kvoten, och då hade det enligt mig varit lämpligare att höja MJ.

mvh Jessica

Nu när du och Magdalena är överens känns det genast bättre ;) .

Nej, min häst är inte mager men han har lätt för att magra, därav mina frågor.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 844
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp