Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Albatross skrev:(trots att protein/energikvoten låg på drygt 6,5).
Jag har dock märkt att han blir mer "lättfödd" för varje energi- och proteinrikt år (första året var jag tvungen att, under vintern, lägga honom på 115 MJ - ett år senare räckte det med 100 MJ - i år kanske vi klarar oss på 90 MJ).
Magdalena skrev:Det kanske är just för att du har högre kvot som han magrat ur...
Magdalena skrev:OM han är känslig så kan det bli så. Du kan ju testa, och mäta varje vecka så du hinner upptäcka eventuell nedgång innan det syns (mät bakom manken runt magen). Skulle han gå ner så är det ju läge att prova att sänka kvoten.
Magdalena skrev:OM han är känslig så kan det bli så. Du kan ju testa, och mäta varje vecka så du hinner upptäcka eventuell nedgång innan det syns (mät bakom manken runt magen). Skulle han gå ner så är det ju läge att prova att sänka kvoten.
Magdalena skrev:Jag skulle faktiskt börja med att sänka energin! Du märker ju snabbt om det inte funkar om du håller noga koll. Det är ju inget självändamål att hästen ska äta massor av foder.
LillaGeisha skrev:Att råda folka att sänka kvoten kan vara farligt, så många här på Buke söker råd och inte är riktigt hemma när det gäller att räkna på foderstater. Sänker du MJ är risken att du får en för mager häst som får för lite energi i förhållande till sitt arbete och sänker du proteinnivån kan du få en bukig häst som tappar muskelmassa.
Magdalena skrev:Jamen precis... tur att du förstår vad jag menar och inte tar mig ordagrannt när jag skriver i alla hast :-)
Albatross skrev:Fast du menar nog att jag skall sänka proteinet och inte energin .
Nu har jag hamnat i en situation där jag känner mig som en åsna mellan två hötappar. Två personer, som är duktiga på foder, säger två olika saker...
Magdalena skrev:Hästen får ju i sig väldigt mycket mer energi på betet också. Visst kan man öka och få samma resultat, men vilket känns bäst i plånboken tro.
Jessica skrev:Ja, det är just det här som är dilemmat när man får råd av mer än en person.
Men jag tycker du ska prova dig fram och se vad just din häst behöver. Och eftersom din häst kallas för en "liten gräddbulle" så kan du nog utan problem gå på Magdalenas linje och sänka både Mj och Smrp. Håll bara koll på hullet så går det nog bra.
Jag fick uppfattningen att din häst var mager och att det var därför du ville sänka kvoten, och då hade det enligt mig varit lämpligare att höja MJ.
mvh Jessica