Energi som tusen antiloper

L

LunaBus

Våran valp har jordens motor. Hon sover varannan timme och sen är det fart i henne vilket är en nackdel när man ska sova på nätterna och hon inte vill.

Hon kan absolut inte detta med att roa sig själv utan är det ingen som leker med henne så gnäller hon och hon gnäller något fruktansvärt högt kontinuerligt samt biter på absolut allt.

Leker man sen med henne så tar energin banne mig aldrig slut, vi kan hålla på en hel dag med träning, bus och promenader men hon är speedad för det.

Hon är ju valp (3 månader) men ack en krävande sådan. Hon är blandras mellan sibirisk husky, Vorsteh och Pointer. Jag ville ha en extremt aktiv hund men vill gärna att hon är trött nattetid och inte springer runt och tjuter som en tok.

Min fråga är; hur aktiverar man och tröttar ut en valp med sådan kaliber både mentalt och fysiskt? Finns det några moment jag ska fokusera extra på så hon tröttas ut?

Leka med andra hundar funkar inte, har provat. När det kommer till det så är hon en ren fegis.:rofl:

Hjälp mig att få henne mindre speedad.

Sv: Energi som tusen antiloper

Ge den en liten stund. Utifrån din andra tråd så förstår jag att du bara har haft den hemma två dagar. Det kan ta tid att känna sig hemma och kunna slappna av. Blir det för mycket aktiviteter och intryck så kan valpen få svårt att slappna av pga att den blir övertrött.

Förutom att träna passivitet så kan det vara bra att ge valpen något som den får tugga på. Dels är det lugnande att tugga och dels börjar (kanske inte riktigt än, men en del är tidiga) det bli tid för tandbyte och då kan valpen få svårt att slappna av pga det.

Ge den en liten stund. Utifrån din andra tråd så förstår jag att du bara har haft den hemma två dagar. Det kan ta tid att känna sig hemma och kunna slappna av. Blir det för mycket aktiviteter och intryck så kan valpen få svårt att slappna av pga att den blir övertrött.

Förutom att träna passivitet så kan det vara bra att ge valpen något som den får tugga på. Dels är det lugnande att tugga och dels börjar (kanske inte riktigt än, men en del är tidiga) det bli tid för tandbyte och då kan valpen få svårt att slappna av pga det.

Tack för ditt svar. Hon är verkligen en energiknippe. Jag lärde mig dock ett knep igår som gjorde att jag fick sova hela natten nämligen låta henne sova i sängen med mig och hon sov hela natten vid mina fötter eller på dem till klockan 8 på morgonen då det var kissdags. :bow:

Hon har ben och massa leksaker hon tuggar på och absolut älskar. Men ibland blir hon rastlös och gnyr oavsett hur mycket och med vem hon leker. Men nu är jag i alla fall glad att ha fått sova en hel natt utan att hon hållit mig uppe i 24 timmar.:D

Träna passivitet som sagt, håll fast henne och tvinga henne att slappna av när hon är för speedad. Många valpar behöver hjälp att varva ner, sen somnar de oftast av sig själva sen.

Ang. att leka med hundar så fortsätt träna på det. Inte hälsa på allt och alla men så att hon kommer över osäkerheten med snälla och språksäkra hundar.

Träna passivitet som sagt, håll fast henne och tvinga henne att slappna av när hon är för speedad. Många valpar behöver hjälp att varva ner, sen somnar de oftast av sig själva sen.

Ang. att leka med hundar så fortsätt träna på det. Inte hälsa på allt och alla men så att hon kommer över osäkerheten med snälla och språksäkra hundar.

Tack för tipset. Och hundfronten håller vi på med för fullt. Hon har fått träffa några som är snälla men leka med dem passar inte henne. När de bjuder in i lek så sätter hon sig bara vid mig och tittar på mig som om hon inte riktigt förstår vad det är hon ska göra. Hon är något fruktansvärt lugn vid hundmöten för att vara valp, annars är det full rulle på henne.

Hon har också nu lärt sig av egen vilja :eek: att sätta sig ner bredvid mig och titta på mig när en hund kommer mötandes och när de passerat kan man gå igen tycker hon om inte hunden vill hälsa då kan hon nosa på hunden och vifta på svansen men sen är det bra, sen sätter hon sig igen och ser bara allmänt mallig ut. :p

Hade ju önskat hon velat leka men för brusiga hundar som går i högvarv och hoppar upp i luften av glädje, skäller av lek, drar i sitt koppel osv skrämmer henne (och sådana finns det gott om här) medan mer lugna hundar som bjuder till lek inte är intressant att leka med. Finns liksom inget mellanting där för henne.:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 519
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 027
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka