Energi/proteinkvot under 6

Sv: Energi/proteinkvot under 6

Hur menar du?
Jag har nog inte förstått det så. Jag tycker inte att det verkar vara samma sak att räkna med en kvot där det finns ett samband mellan proteinbehov och energibehov. Detta då så att det tydligen alltid är så att det är energibehovet som man rättar proteinbehovet efter.
Jag har förstått det som att i andra tabeller är proteinbehovet uppskattat efter mätningar och beräkningar som då inte utgår direkt från hästens energibehov utan från hästens behov av aminosyror. Men jag kan ha missförstått ngt avsnitt.

jag säger inte att MJ bestämmer hur mycket protein en häst behöver eller tvärt om. Vad jag säger är att man inom svensk litteratur har använt just kvoten som ett pedagogiskt verktyg.
Men jag håller med dig, proteinvärdet styrs av behovet av aminosyror. Men någon/några forskare har uppenbarligen kommit fram till att det finns ett samband mellan mängden protein och MJ annars skulle ju verktyget med kvot aldrig uppstått. Tyvärr har väl ingen den standardhäst som man använt i forskningen. Alla är individer och flertalet trivs säkert bäst på högre/lägre kvot. Dock vet ju jag på min häst som går och mår bra på kvot 7 är jämförbar med en i litteraturen kvot 6 häst. Mycket när det kommer till verktyg handlar om pedagogik, alla ska kunna fatta, du vet "hästar för dummies" :D Där vi alla börjar för att börja någonstans.

jag säger inte att MJ bestämmer hur mycket protein en häst behöver eller tvärt om. Vad jag säger är att man inom svensk litteratur har använt just kvoten som ett pedagogiskt verktyg.
.

Jo så är det ju. Precis som man i vissa länder i stället talar om foder med % råprotein i samma syfte. Men båda är mer förvirrande för mig än att enkelt uttrycka att en individ behöver en viss mängd protein och en viss mängd energi. HH

Jag missförstod dig nog.

Men jag kan inte låta bli att undra hur pass bra en kvot är som ett pedagogiskt verktyg.
Det kräver ett visst matematiskt tänkande för att förstå sambandet mellan de olika variablerna i en kvot. Man bör tex inse hur de andra påverkas om man ändrar på en av dem. Om du ex ökar energimängden hur ändras kvoten (under förutsättning att proteinmängden är konstant/ eller inte)? Dessutom krävs det en del matematisk insikt att inse att det inte handlar om mängden foder utan bara om ett förhållande.

Det är möjligt att detta är solklart för de flesta som ska lära sig det. Jag är ganska säker på att det inte är det för mina elever i matematik inte ens när de i stort sett har räknat alla de moment som ingår i den obligatoriska matematikkursen för en svensk elev.

men nu kom jag nog utanför tråden

JA jag har ju en magister i matte så jag missar väl den aspekten lite.
men vi lämnar det.

Hingstar behöver i allmänhet mer protein. Det är logiskt – dels rör de sig ofta mer, de måste vaka över hotande handjur osv. Dels går det åt mer hormoner och andra ämnen i kroppen och det behövs proteiner som råvara att bilda dem. Men inga regler utan undantag.

Galoppörernas stråfodergiva har varit ett hett diskussionsämne mellan tränarna och mig!
De har accepterat att ge en viss minimimängd eftersom den borgar för ett bra mikroklimat i grovtarmen som i sin tur ger en stabilare hälsa hos hästen. Jag å min sida har accepterat att minska mitt krav på minimigiva eftersom de utan tvekan får mer att bära på i loppet. ´

Fri tillgång borde väl iofs funka om det var mkt krut i fodret. Problemet är ju ofta att de inte orkar äta som mkt volym som behövs för att täcka deras stora behov.

Distanshästar däremot har mer nytta av ”barlasten” Ju mer stråfoder desto större vattenreserv i tarmen. HH

Tack för ditt svar! Fler frågor följer!

Vad har ni kommit fram till för minimigiva du och tränarna?

Anser du att man bör tänka lika utfodringsmässigt med en travare som med en galoppör, eller tycker du att det skiljer?

Är det vanligt att man använder matolja som en del av foderstaten inom galoppen?

Några frågor till:

Ger 1 kg lucernpellets eller 1kg betfor lika mycket mer att bära på som 1 kg hö?
Konstig fråga kanske, men det är med tanke på om man ligger nära minimigiva på strå, men ändå vill ge mer grovfoder, om man då kan "tjäna vikt" genom att använda betfor eller lucernpellets då.

Som lite kuriosa kan jag citera en av huvudförfattarna till SLU:s häfte (utfodringsrekommendationerna):
"I de foderförsök som gjorts har man kommit fram till att kvoten bör vara runt 5,5. Men man brukar rekommendera en kvot på 6 så får man lite marginal."

Själv har jag sett att en häst som får för mycket smrp faller ut över ryggen och kan börja sätta vinterpäls. Någon annan som har observationer eller fakta?

Ja, tyvärr tillhör min häst den kategorin med :cry: Så tyvärr är han därmed ingen fröjd att titta på när han går på bete - långhårig och ful. När stallsäsongen börjar och betet tagit slut fäller han bort den långa fula pälsen han satt under sommaren och blir åter igen väldigt väldigt fin i pälsen. Han är glad och nöjd hela betessäsongen och är bara en hobbyhäst så han får trots allt gå på bete för de mentala aspeketerna.

Vintertid sätter sig för denna häst vareviga extra smrp som fett över buken, ser lätt ut som i slutet av dräktigheten. Ökad kvot medför katastrof och smällfet så nu är det låg kvot som testas.

Hoppas på att HH eller någon annan foderexpert kan ge mig svar på ytterligare frågor angående utfodring av galoppörer och travare!

Vad har ni kommit fram till för minimigiva du och tränarna?

Anser du att man bör tänka lika utfodringsmässigt med en travare som med en galoppör, eller tycker du att det skiljer?

Är det vanligt att man använder matolja som en del av foderstaten inom galoppen?

Ger 1 kg lucernpellets eller 1kg betfor lika mycket mer att bära på som 1 kg hö?
Konstig fråga kanske, men det är med tanke på om man ligger nära minimigiva på strå, men ändå vill ge mer grovfoder, om man då kan "tjäna vikt" genom att använda betfor eller lucernpellets då.

Startgaloppörerna stod på 6 kg havre, ca 1 kg av ett annat kraftfoder dock med en del fibrer i och mellan 3-4 kg hö.

Foderstaten ändrades sen till 1,2 kg hö per 100 kg häst dvs i stort sett 5 kg. Tränarna tyckte det var jättemkt! Havren minskades till 5 kg och det övriga kraftfodret ökades ut med 1 kg solrosfrön, linfrökaka, bondbönor.och melass. En del stärkelse byttes alltså mot fett. Annars har jag inte sett att flytande fett används i de galoppstallar jag var. Å andra sidan fanns där inga korsförlamningshästar. Man hade mkt sällan problem med det vilket kan bero att de inte har ”korsförlamningsfamiljer” i sin population. Korsförlamning på fullblod tycks inte alls vara så vanligt på Irland som i USA.. Havren till trots!

Din sista fråga kan jag inte svara på men det vore ju ett intressant ämne för försök!
HH

Ser att jag missade en av dina frågor; Principiellt ska man nog tänka lika när det gäller fodringen för galoppörer och varmblodiga travhästar. Men sen är det ju vissa skillnader på raserna Travhästarnas skelett blir ”färdigt” litet senare. Det är alltså ännu viktigare för en 2-3årig travhäst att få en perfekt mineraltillförsel än en galoppör. Liksom att onödigt mkt protein kanske belastar en ung travare mer än en lika gammal galoppör . HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 037
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix