Energi/proteinkvot under 6

Ela66

Trådstartare
Vänder mig till er som är väl insatta i detta med foder.
Att hästen ska ha en kvot på minst 6 g protein på varje MJ är väl känt. Det är samma information om man läser böcker, pratar med veterinärer eller agronomer m.m.
Men..... Varför är det så? Det jag funderat på är vad som egentligen händer om man utfodrar en häst med en lägre kvot i foderstaten?
Om hästen tappar muskulatur är det ju uppenbart, men om hästen bibehåller en bra muskulatur.
-Finns det ändå risker?
-Kan det bli en negativ påverkan på hästen som inte är synligt för ögat?
-Finns det negativ påverkan på sikt?
Har försökt läsa mig till information om detta men finner ingenting. Bara att kvoten ska vara minst 6, men jag vill veta orsaken till det.

Någon som vet??

Sv: Energi/proteinkvot under 6

Alltså, kvoten i sig är inte det viktigaste.
Prio ett är att hästen får i sig den mängd energi och proteiner den behöver.

Kvoten har tillkommit för att man vet att 6 g smb rp/MJ täcker normalbehovet för en häst på normalfoderstat.
Behöver hästen banta tar man bort energi, men mängden protein måste vara kvar så att det behovet fortfarande är täckt.
Behöver hästen upp i hull så lägger man på energi men behöver inte nödvändigtvis lägga på mer proteiner.

Jag vet inte om jag kanske var luddig i min frågeställning. Jag menar inte en häst som varken ska gå upp eller ner i vikt utan en häst i normalhull och med bra muskulatur, i bra kondition helt enkelt. Kvoten är ju enligt all expertis viktig eftersom man aldrig ska gå under 6 enligt dem.
Men om man tex får ett grovfoder som har kvot på 5,5. Kan man fodra med det utan att höja kvoten om hästen bibehåller sin muskulatur? Eller kan det påverka hästen negativt på något sätt? Kommer det påverka på sikt?
Eller kan man lugnt fodra med det så länge hästen är i fin form och det inte påverkar muskulaturen?

Varför ska man i så fall inte gå under kvoten 6?
Minst 6 g på varje MJ kan man läsa överallt och agronomerna säger det samma. Det måste betyda att man kan ge en högre kvot men inte en kvot under 6 för då...... ja vad händer då? Det måste ju finnas en anledning till att man inte skall gå under den kvoten. Vilken anledning är det???

Jag vet inte om jag kanske var luddig i min frågeställning. Jag menar inte en häst som varken ska gå upp eller ner i vikt utan en häst i normalhull och med bra muskulatur, i bra kondition helt enkelt. Kvoten är ju enligt all expertis viktig eftersom man aldrig ska gå under 6 enligt dem.
Men om man tex får ett grovfoder som har kvot på 5,5. Kan man fodra med det utan att höja kvoten om hästen bibehåller sin muskulatur? Eller kan det påverka hästen negativt på något sätt? Kommer det påverka på sikt?
Eller kan man lugnt fodra med det så länge hästen är i fin form och det inte påverkar muskulaturen?

Varför ska man i så fall inte gå under kvoten 6?
Minst 6 g på varje MJ kan man läsa överallt och agronomerna säger det samma. Det måste betyda att man kan ge en högre kvot men inte en kvot under 6 för då...... ja vad händer då? Det måste ju finnas en anledning till att man inte skall gå under den kvoten. Vilken anledning är det???

I de böcker jag har hemma står det inte ngt om kvoter. Där finns det energibehov för sig och proteinbehov för sig. Men de är inte svenska böcker.
Jag har förstått det som att det är energibehovet som varierar mest beroende på vilken typ av häst det är. Proteinbehovet är mer ungefär detsamma för olika hästar i ungefär samma storlek under förutsättning att man ger ett foder med bra aminosyrasammansättning. Om man tänker så blir kvoträknandet ganska konstigt.
Till min lättfödda ponny räknar jag ut proteinbehovet och sedan gäller det nästan att få ihop det bästa utifrån det foder jag har dvs mesta möjliga proteinmängd till minsta möjliga energimängd och då samtidigt lagom mängd grovfoder. Kvoten bryr jag mig inte om. Det är mängden foder som ska bli rätt.

Det som kan hända om du ger ett foder med kvoten 5,5 måste vara att hästen kan bli lite tjock eftersom den måste få i sig rätt mängd proteiner. Men det kanske är en häst som gör av med mkt energi?

Om man tar ett genomsnittsbehov hos en genomsnittshäst som äter ett svenskt genomsnittshästhö med en genomsnittsmängd av smältbara aminosyror så kanske man har hyfsad chans att hamna rätt i fodringen om man beräknar foderstaten med kvoten 6. Men det är var den står för.

Skulle man ha ett foder med bättre aminosyrakvalité än ett genomsnittsligt hästvallfoder blir behovet av proteintillförsel mindre och kvoten i sig lägre.

Man ska alltså inte haka upp sig på kvoten. Själv har jag aldrig haft att göra med en häst där kvoten 6 passat bra. Kapplöpningshästarna funkar bäst på låga kvoter 4-5 och islandshästar och naturponnyer på högre än 6.

Inte heller i ngn av mina ganska många hästnutritionsböcker förespråkar man ngn minimikvot. Där förespråkas att man räknar ut protein och energibehov var för sig utifrån hästens klass. HH

Om man tar ett genomsnittsbehov hos en genomsnittshäst som äter ett svenskt genomsnittshästhö med en genomsnittsmängd av smältbara aminosyror så kanske man har hyfsad chans att hamna rätt i fodringen om man beräknar foderstaten med kvoten 6. Men det är var den står för.

Skulle man ha ett foder med bättre aminosyrakvalité än ett genomsnittsligt hästvallfoder blir behovet av proteintillförsel mindre och kvoten i sig lägre.

Man ska alltså inte haka upp sig på kvoten. Själv har jag aldrig haft att göra med en häst där kvoten 6 passat bra. Kapplöpningshästarna funkar bäst på låga kvoter 4-5 och islandshästar och naturponnyer på högre än 6.

Inte heller i ngn av mina ganska många hästnutritionsböcker förespråkar man ngn minimikvot. Där förespråkas att man räknar ut protein och energibehov var för sig utifrån hästens klass. HH

Det här var faktiskt väldigt intressant. Jag har flera foderböcker samt häftet från SLU. Där står att man räknar ut hästen proteinbehov genom att multiplicera MJ med 6. Då får man fram vad hästen MINST ska ha gällande protein. Vad har du för böcker? Häftet från SLU är väldigt heltäckande och tar upp alla behov och hur man räknar ut dem till alla möjliga sorters hästar. Det anser jag vara en tillförlitlig källa till fakta. Vår erfarenhet gällande hästars proteinbehov verkar vara väldigt olika. De hästar som varit i hård träning som jag har haft hand om har behövt en kvot något högre än genomsnittet. (runt 7) De kallblod och ponnyer av grövre sort jag haft håller sig i bra kontidion på kvot runt 6.
Men du menar alltså att om hästen bibehåller en bra muskulatur med ett grovfoder som håller 5,5 i kvot så påverkar det inte hästen negativt på något sätt? inte på sikt heller?
Jag tänker på detta med Ca och P till exempel. skulle behoven inte vara fyllda tar kroppen detta från hästens skelett med ett sämre skelett som följd. Behoven för dessa räknar man ju också ut med MJ som utgångspunkt. (mj x 0,3 och x 0,4) När man räknar ut proteinbehovet likadant (MJ x 6) så är ju inte behovet fyllt enligt uträkningen. Har det ändå ingen påverkan på hästen så undrar jag varför vetenskapen så tvärsäkert säger att man aldrig ska gå under en kvot på 6, eller att man ska räkna ut proteinbehovet genom att ta mj gånger 6. (Häftet från SLU heter Hästen Näringsbehov och fodermedel.)
Citat från häftet:
"Om vallfodret är proteinrikt kan beräknat proteinbehov överskrivdas, utan att det negativt påverkar hästen.
Behovet kan ej, utan märkbara negativa effekter, underskrivdas under längre period. Detta gäller speciellt avelshästar, växande unghästar och hästar i träning och tävling."

Men tyvärr står det inte vilka negativa effekter som avses. Det är det jag vill veta.

Intressant!
Hur gör du för att räkna ut hästen proteinbehov? (Du tar uppenbarligen inte MJ x 6 för då skulle ju kvoten stämma.)
Det är den enda metod jag känner till. Hur gör du? Vad finns mera för metoder att räkna ut hästens proteinbehov? Finns det att läsa någonstans?

Kvoten 6 ser jag mer som en hint om att förhållandet mellan Mj och Smbr är rätt. Dvs hästen behöver 6 smbr för varje mj. Se det som en slags formel för att du skall kunna "lägga dig rätt" i din foderstat. Dvs om du tillför 6 smbr för varje mj så har du stor chans att det blir rätt för hästen.

Har du en lägre kvot på tex 4 så är risken att du tillför för lite smbr för varje mj.

Om du har ett foder med en kvot på 5.5 och hästen fungerar bra på det så är det helt okej. Min unghäst tex skulle inte kunna gå på det. Den skulle tappa alla sina muskler på bara några veckor. Hon behöver en kvot på 8 i alla fall.

Det man riskerar med en lägre kvot är att man tillför för lite smbr i förhållande till mj och man får då en fet häst utan muskler (men detta är som sagt individuellt).

Så vad man skulle kunna säga är att med en lägre kvot så fyller man på energin så snabbt att proteinet inte riktigt hänger med.

De gånger jag har räknat på bara mj behovet och smbr behovet och sedan delat det med varandra så har jag ändå hamnat runt 6 (lite högre för unghästen dock).

Mvh

Tora

Jag har förstått det som att det är energibehovet som varierar mest beroende på vilken typ av häst det är. Proteinbehovet är mer ungefär detsamma för olika hästar i ungefär samma storlek under förutsättning att man ger ett foder med bra aminosyrasammansättning. Om man tänker så blir kvoträknandet ganska konstigt.

Fast en unghäst tex har ett större proteinbehov än vad en färdigvuxen häst har även om de för tillfället är lika stora eller tom att unghästen är mindre än den vuxna hästen. Samma sak med digivande ston. De har oftast ett väldigt högt proteinbehov.

Mvh

Tora

Fast en unghäst tex har ett större proteinbehov än vad en färdigvuxen häst har även om de för tillfället är lika stora eller tom att unghästen är mindre än den vuxna hästen. Samma sak med digivande ston. De har oftast ett väldigt högt proteinbehov.

Mvh

Tora

Jag skrev nog lite otydligt. Jag menar att om man tar två ung lika stora hästar av samma ålder så kan de ha olika energibehov beroende på typ av häst.

Intressant!
Hur gör du för att räkna ut hästen proteinbehov? (Du tar uppenbarligen inte MJ x 6 för då skulle ju kvoten stämma.)
Det är den enda metod jag känner till. Hur gör du? Vad finns mera för metoder att räkna ut hästens proteinbehov? Finns det att läsa någonstans?

I de böcker jag har kan man ta reda på proteinbehovet för många olika slags hästar oberoende av vad de har för energibehov.

Jag har förstått det som att man gör på olika sätt i olika länder. I Sverige räknar man ofta med kvoter. I andra länder (en del i alla fall) räknar man på annat sätt. Jag tycker själv att detta med kvoter bara verkar förvirrande.

I de böcker jag har kan man ta reda på proteinbehovet för många olika slags hästar oberoende av vad de har för energibehov.

Jag har förstått det som att man gör på olika sätt i olika länder. I Sverige räknar man ofta med kvoter. I andra länder (en del i alla fall) räknar man på annat sätt. Jag tycker själv att detta med kvoter bara verkar förvirrande.

Jag brukade också räkna utan kvoter förut. Men om man tex köper grovfoder så är det suveränt. Bara genom att dela Smbr med Mj så vet jag om man bara kan vräka på med grovfoder eller om man får kludda med lucern, kraftfoder eller liknande.

Tex är det ingen idé för mig att köpa grovfoder med en kvot som är lägre än 7. Då vet jag att jag kommer få ge lillan en del kraftfoder (detta kräver så klart att det inte är alltför låga mj och smbr värden i höt, men då energin brukar ligga på 6-9 så är det en hyffsat säkert att räkna med kvot).

Samma sak med kraftfoder. Det är oftast ingen idé att köpa kraftfoder som har en låg kvot för det räcker helt enkelt inte till min lilla. Det är ju sällan som man har ett lågt energivärde i kraftfoder. Stöter man dock på ett kraftfoder som har 3Mj så kan det ju bli för lite protein trots en hög kvot.

Jag tror att folk använder kvoterna på lite annat sätt än vad det var tänkt från början. Man skall nog se det som ett sätt att hålla reda på proteiner i förhållande till energi. Alltså om jag håller mig till tex kvoten 6 på grovfodret (om ens häst nu fungerar bäst på det) så är det ingen risk att jag överutfodrar med energi och underutfodrar men protein. Alltså en form av lathund.

Mvh

Tora

MINST 6 står det ingenstans, däremot att idealkvoten är 6 för de flesta hästar. Vilket inte betyder att högre är bättre än lägre.

...Vad har du för böcker? ......
Men du menar alltså att om hästen bibehåller en bra muskulatur med ett grovfoder som håller 5,5 i kvot så påverkar det inte hästen negativt på något sätt? inte på sikt heller?....
Jag tänker på detta med Ca och P till exempel. skulle behoven inte vara fyllda tar kroppen detta från hästens skelett med ett sämre skelett som följd. Behoven för dessa räknar man ju också ut med MJ som utgångspunkt. (mj x 0,3 och x 0,4) När man räknar ut proteinbehovet likadant (MJ x 6) så är ju inte behovet fyllt enligt uträkningen. Har det ändå ingen påverkan på hästen så undrar jag varför vetenskapen så tvärsäkert säger att man aldrig ska gå under en kvot på 6, eller att man ska räkna ut proteinbehovet genom att ta mj gånger 6. (Häftet från SLU heter Hästen Näringsbehov och fodermedel.)
,,,.

Nedan har du några ex från min bokhylla. De representerar det mest uppdaterade inom hästnutrition.I alla finns tabeller över behoven, rätt samstämmiga fast räknade i olika system och inga kvoter.
Några fria länkar på slutet.

I moderna forskningsrapporter betonas att för hårt arbetande hästar är det mer ekonomiskt för ämnesomsättningen att ge bra proteinkvalité men inte så stor proteinmängd för att undvika onödiga svett och saltförluster.

Kolla mitt räkneexempel om Oskar och Ajax i tråden "oseriösa..."HH

Nutritional Physiology of the Horse
by Andrea D. Ellis + Julian Hill
2005 •NUP

Recent Developments in Non-Ruminant Nutrition
J Wiseman and PC Garnsworthy (Eds.) NUP

Advances in Equine Nutrition I. II och III
JD Pagan (Ed.) 1998, 2001 o
2005

NRC; Nutrient Requirements of Horses:
Sixth Revised Edition, 2007
Artiklar;
The French horse feed evaluation systems and recommended allowances for energy and protein*1
W. Martin-Rosset , M. Vermorel, M. Doreau, J. L. Tisserand and J. Andrieu
Livestock Production Science Volume 40, Issue 1, September 1994, Pages 37-56

Ólafur Guðmundsson; Evaluation of feeds for horses
http://agriculture.is/landbunadur/w...97af9a8509b2c89500256d0a00276042?OpenDocument

3 lysande bra arbeten tyvärr på Hollänska
Foeding vom paarden av Lommelen Vettenburg
http://remote.paardnatuurlijk.nl/downloads/voedingvanpaarden.pdf

CVB, 2004b. Het EWpa en VREp systeem, CVB -Documentatierapport Nr. 31

Schatting van de uitscheiding van stikstof en fosfor door paarden pony’s en ezels
Paul Kemme, Gidi Smolders en Jan Dirk van der Klis
http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1845901.pdf

Kvoter är ju bara ett sätt att vinkla samma information.
Alla böcker finns att hästar behöver viss mängd MJ och viss mängd Smrp. Kvoten (smrp/MJ) , som ofta studeras i Sverige, är bara ett sätt att pedagogiskt förenkla. 6 är ett gyllene medeltal som passar den svenska standardhästen (om den nu finns). vissa behöver mer, vissa mindre

Men även jag är intresserad av vad riskerna med att ge stora mängder mer/mindre MJ eller smrp.

Själv har jag sett att en häst som får för mycket smrp faller ut över ryggen och kan börja sätta vinterpäls. Någon annan som har observationer eller fakta?

Kvoter är ju bara ett sätt att vinkla samma information.
Alla böcker finns att hästar behöver viss mängd MJ och viss mängd Smrp. Kvoten (smrp/MJ) , som ofta studeras i Sverige, är bara ett sätt att pedagogiskt förenkla. 6 är ett gyllene medeltal som passar den svenska standardhästen (om den nu finns). vissa behöver mer, vissa mindre

Hur menar du?
Jag har nog inte förstått det så. Jag tycker inte att det verkar vara samma sak att räkna med en kvot där det finns ett samband mellan proteinbehov och energibehov. Detta då så att det tydligen alltid är så att det är energibehovet som man rättar proteinbehovet efter.
Jag har förstått det som att i andra tabeller är proteinbehovet uppskattat efter mätningar och beräkningar som då inte utgår direkt från hästens energibehov utan från hästens behov av aminosyror. Men jag kan ha missförstått ngt avsnitt.

Senast ändrad:

Lite trådkapning!

HH, jag har ytterligare frågor angående kapplöpningshästar!
Har du märkt någon skillnad på ston, hingstar och valacker angående hur de fungerar på olika kvoter (om vi nu ska tänka kvot, mängd protein kanske vi ska säga istället)?

Anser du att man kan ge kapplöpningshästar/travare fri tillgång på stråfoder eller ska den mängden vara begränsad för att hålla bukvolymen nere, som jag vet att man i alla fall ville göra förr?

Hingstar behöver i allmänhet mer protein. Det är logiskt – dels rör de sig ofta mer, de måste vaka över hotande handjur osv. Dels går det åt mer hormoner och andra ämnen i kroppen och det behövs proteiner som råvara att bilda dem. Men inga regler utan undantag.

Galoppörernas stråfodergiva har varit ett hett diskussionsämne mellan tränarna och mig!
De har accepterat att ge en viss minimimängd eftersom den borgar för ett bra mikroklimat i grovtarmen som i sin tur ger en stabilare hälsa hos hästen. Jag å min sida har accepterat att minska mitt krav på minimigiva eftersom de utan tvekan får mer att bära på i loppet. ´

Fri tillgång borde väl iofs funka om det var mkt krut i fodret. Problemet är ju ofta att de inte orkar äta som mkt volym som behövs för att täcka deras stora behov.

Distanshästar däremot har mer nytta av ”barlasten” Ju mer stråfoder desto större vattenreserv i tarmen. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 037
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix