Endometrios

Status
Stängd för vidare inlägg.

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
Vet inte var den här tråden hör hemma riktigt, men kanske platsar den här?

För fem veckor sedan när jag opererade bort min blindtarm hittade läkarna en liten förändring på bukhinnan som gav misstanke om endometrios. Allt annat såg normalt ut (alltså inga härdar). I dag fick jag provsvaret som bekräftade att det var endometrios. Jag har inga symptom alls, mer än att jag tidigare hade ont där förändringen satt. Jag har ätit p-piller/ haft p-plåster sen jag var femton, som ju sägs motverka just detta. Jag har inga problem vid sex, träning eller mens. Är det vanligt att man kan ha det utan att alls veta om det? Jag går regelbundet hos gyn och har gjort vaginalt ultraljud varje gång (senaste gången nu i slutet av nov), och allting ser alltid så bra och normalt ut så =) Är det någon här inne som har någon erfarenhet av endo? Läkarna sa till mig att det mycket väl kan vara så att det var en engångsföretelse, och att det är mycket ovanligt att det sätter sig på bukhinnan. Det vanligaste är ju att det angriper äggledare/äggstock. Kan det vara så att det bara är en engångsgrej? Om allt ser bra ut i livmoder/äggstockar, kan det då ändå innebära problem när jag vill skaffa barn? Är det en stor risk för mig att sluta med p-plåster?

Massa frågor... jag ska prata med gyn, men har inte tid förän i morgon. Vore snällt om ni som har någon erfarenhet av detta, ville svara.

//Julia
 
Sv: Endometrios

Jag lider av svår endometrios men hade ingen aning om det innan det upptäcktes vid infertilitetsutredning för snart två år sedan. Jag hade inte haft ont eller något annat som indikerade hur det var ställt...

Jag fick förklarat för mig att endo för de flesta aldrig slutar växa, det kommer alltid tillbaka, det bästa sättet att stoppa det är att bli gravid - lättare sagt än gjort för många!

Men det är ändå många kvinnor som blir gravida både på naturlig väg och med hjälp av IVF trots att de har endo, så misströsta inte ännu!
 
Sv: Endometrios

Tack för ditt svar =)
Vad hemskt att du lider av svår endometrios.

Jag pratade nyss med min gynekolog, och hon sa att det troligtvis rörde sig om en engångsföreteelse då det enbart var en liten cysta som ej var blodfylld som de hittade, och då jag inte har några andra symptom och allt ser fint ut på ul. Troligtvis hade cystan uppkommit innan jag började äta p-piller, alltså för många år sedan. Om jag fortsätter med pillren tills jag vill ha barn, så trodde hon inte att det skulle bli några problem. Och eftersom ul visar på att allt ser normalt ut i och kring livmodern, så borde jag inte få några problem att bli gravid. Vad jag förstår så är det främst sammanväxningar som gör det svårt att bli gravid?

Det känns bättre nu när jag pratat med henne, och med tanke på att jag inte har ont i dagsläget, så känns det helt okej. Men barn det bara ska jag ha, på ett eller annat sätt! jag hoppas att det går bra för dig med!

//JUlia
 
Sv: Endometrios

vad är det för nåt och vilka är symptomen? :crazy:
jag har ruskigt ont i äggstockarna men vågar inte kolla upp det... :(
 
Sv: Endometrios

Min mamma har svår endometrios, det upptäcktes när hon var 23 år gammal och då satt det i livmodern och på äggledarna.
Hon fick också rådet att försöka bli med barn för då skulle det kanske bli bättre efteråt.
Hon sökte ju hjälp eftersom de hade försökt få barn i ett år redan, så det var väl kanske inte det råd hon ville ha just då...
De lyckades tillslut, uppenbarligen :D , fast först efter sju års försök och det blev aldrig några fler barn.

Direkt efter så slutade cystorna att växa och allt verkade vara OK. 14 år senare var dock livmodern så igenväxt att den börjat ruttna ( :eek: ), förmodligen p.g.a. för litet blodflöde trodde läkarna, och hon var tvungen att operera bort den.

Efter det har bara problemen fortsatt, endometriosen har spridit sig till tarmarna och hon har just blivit opererad en tredje gång för att ta bort all skadad vävnad.
Placeringen av cystorna, nu på slutet, har gjort att de hela tiden spricker och blöder konstant, då slutar tydligen hennes blod att koagulera och därför har hon alltid järnbrist och låga blodvärden.

Själv har jag också endometrios i tarmarna, precis som min mamma, men inte alls lika illa som henne och har hittills inte heller fått det någon annanstans.
Det har heller inte växt nämnvärt sedan det upptäcktes för 4 år sedan, lite bara.
Och just nu är jag gravid i vecka 33, så för mig gick det jättebra att bli gravid ändå! :D
Så om du inte har det i just livmodern så är det nog ingen större fara, men det finns ju annat som kan påverka också, helt säker kan man ju aldrig vara.
 
Sv: Endometrios

Ush, det lät inte så roligt...
har du fått det trots p-piller?

Jag känner mig ganska lugn i dagsläget, då jag inte har ont eller har några symptom. Även innan operationen hade jag inga symptom. Jag tänker också så; så länge det inte sitter i livmodern så borde det vara okej =) Men nej, säker kan man aldrig vara, med eller utan edometrios. Till mig sa läkaren att jag inte hade diagnosen endometrios, då förändringen de hittade inte var blodfylld och då de trodde att det enbart var en engångsföreteelse och det såg fint ut annars. Men, jag kanske har tendenser till att få det, som kan förhindras med p-piller. Troligtvis hade förändringen uppstått innan jag började äta p-piller. Hur som helst, så mår jag bra nu.
Hur känns det att ha endometrios i tarmarna? Vad har du för symptom?

Lycka till med lilla knodden i magen!!

//Julia
 
Sv: Endometrios

vad är det för nåt och vilka är symptomen? :crazy:
jag har ruskigt ont i äggstockarna men vågar inte kolla upp det... :(

Om du har ont i äggstockarna så sla du absolut kolla upp det på direkten!

Vad jag förstår så är endometrios en sjukdom där sekret från livmodern följer med blödningar vid mens ut bakvägen (alltså in i buken). Då kroppen inte känner igen livmodersekretet utanför livmodern, skickas små patruller för att ta hand om det. Sekretet blir invävt i vävnader och kan bli till blodfyllda cystor, sk chokladcystor. Detta kan göra väldigt ont. Endometrioshärdar sätter sig på olika delar utanför livmodern, vanligast är äggstockar och äggledare vad jag förstår, men det förekommer även på bukhinnan (mitt fall), i tarmarna, operationsärr och på och i livmodern (fast om det heter endo i livmodern vet jag inte...?). Det kan sedan leda till sammanväxningar mellan organ, ex äggledare. Då kan det leda till svårigheter att skaffa barn. Endometrios är en vanlig kvinnosjukdom och många har det utan att veta om det. Sjukdommen är kronisk och i svåra fall kan den vara väldigt jobbig att leva med. Men det är bara 5% av kvinnor med endo, som kräver behandling, där man opererar bort cystor och lindrar besvären medicinskt (hormoner).

Du ska absolut kolla upp om du har ont i äggstockarna, det är bara dumt att inte göra det.

//Julia
 
Sv: Endometrios

Jag har fick diagnosen Endometrios i december 2006 efter en titthålsoperation. Är 19 (18 när jag opererades) och det konstaterades att jag har 4 endometriosceller som togs bort och även en del sammanväxtningar i livmodern och början till en del sammanväxtningar. När endometriosen har uppkommit vet jag inte, men jag har de senaste 5 åren av mitt liv haft hormon p-medel (som borde ha hjälpt) och sen min första mens (när jag var 11) haft stora problem med mensen. Sen drygt ett år tillbaka har jag haft fruktansvärda smärtor (efter att jag slutade med p-spruta) och det konstaterades att jag har PCOS och det krävdes en himla massa tjat för att få genomgå en titthålsoperation för att se om jag har endo... Nu när jag har det väntar jag istället på att få ta bort livmodern så jag blir av med den här skiten, för hormoner lindrar inte besvären ett skit. Och att genomgå en kemisk kastrering känner jag faktiskt inte för. (vilket läkarna rekommenderar)

Så var glad att du inte har några besvär.. För så fort du får besvär kommer du ha ett helvete att få läkarna att lyssna på dig och faktiskt hjälpa dig. Det faktum att hormoner inte hjälper på de flesta kvinnor (pga alla biverkningar) är inget som läkarna verkar förstå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp