Endast ridhus och ridbana??

Sv: Endast ridhus och ridbana??

det optimala är ju att kunna variera, finns det ingen hage man kan rida i då? med nån klätterbacke eller så?
annars har ju dem andra sagt bra tips, varjetion och skifta mellan pass och joggingpass så att säga. försök vara ute så mycket det går före och efter ett pass då tex.

JAg är heller inte en som gillar att rida ut men det är ju inte "farligt" att bara rida i ridhus/ridbana .Men hästen kan börja trötna att bara gå runt på fyfrkiantsspåret plus att hästen tycker nog att det är roligare att komma ut i skodgen med.

knapplån

det är viktigt att hästarna kommer ut och hur kan man inte tycka om att rida ut? Dock tycker jag det är viktigt med variation. Bara uteritter tycker jag inte är o hurra för heller då det är svårt o hålla hästen lika mjuk o smidig på det sättet. Variation av uteritter och banjobb är det bästa tycker jag. (och vila för återhämtning!) sen en annan grej är att inte rida för långa pass på banan. Nöta är inte bra. Longerar gör jag aldrig. Tömkör hellre för att kunna arbeta på raka spår också.

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan du säga att det var pga att dom reds på ridbanan??? Dom flesta hästar som får kotledsinflammationer får det pga dålig ridning och dåligt underlag, vare sig det är ett fält eller en bana man rider på....

Longering sliter ju sjukt mkt på hästen och är verkligen inget man ska hålla på med ofta!

Dressyrhästen red de enbart dressyr med. Aldrig ut i skogen, de hoppade aldrig utan red enbart dressyr på en ridbana. Det kanske var där det brast, för dålig variation?

Men jag vet ju att longering sliter på hästen, så varför säger du så till mig då? Det var inte min häst som longerades ofta :smirk:

Jag tror absolut på att variera sin ridning!
För mig vill jag ha både och - en paddock, äng eller liknande för att kunna rida dressyr, behöver inte vara långa pass men så att man jobbar igenom sin häst. Hoppar jättegärna ibland med, men var utan riktig hoppbana länge och det var tråkigt, men såg det som ett sätt att minska belastningen på pållens ben +har bara bomlös sadel just nu, men han älskar & hoppa så gör det gärna ibland!!:)

Dressyren och markarbetet är ju en förutsättning för att ha hästen mjuk och bra musklad och hållbar, men alla härliga ridturer i skogen förstår jag inte att vissa inte gillar! Är ju en upplevelse för både häst & ryttare!! Det är när man tränar för distans som det kan kännas lite långt ibland;)
Är ju slitsamt med att rida på samma underlag runt runt varje dag med.

Longerar inte heller, tömkörning bättre och en tur med vagnen är perfekt variation!

Att ha tillgång till ridhus på vintern är perfekt, men skule inte rida där dagligen ändå men kanske två-tre gånger i veckan.

Är härligt att rida ut i naturen, men har jag ridit ut mycket brukar jag vilja ta ett dressyrpass för att inte rida för ensidigt (inte alltid pållen jobbar i rätt form ute & blir gärna samma galopp)

Senast ändrad:

urs min häst skulle deppaihop!

för även om ja rider mest på ridbana så älskar han att vara ute å galoppera på åkrarna eller sådär! han å bästa hagkompisen å en galopp då är livet underbart!

Jag rider så här:

Mån: Ridhus för ridlärare
Tis: Rida ut
Ons: Ute-bana
Tors: Rida ut
Fre: Vila
Lör: Rida ut
Sön: Ute-bana

Ungefär så rider jag:rofl:

Min fjording dör om han måste gå i skogen ;) Han vill bara in på banan vareviga dag! Får tvinga ut honom ibland, men oj så sur, tittig & larvig man är då! *skratt*
Hade nog önskat att han gllade naturen liite mer!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 760
Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka