Endast halm över natten?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare diartistakasha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 569
D

diartistakasha

Mina hästar har fri tillgång på hö i hagen och går ute 9 på morgonen till 22 på kvällen. Har ett halvblod och en ponny. Ponny börjar bli lite fet och jag undrar om det är ok att endast erbjuda halm till honom över natten och altså inte lägga in nåt hö?
Kraftfoder får han nästan inte bara "lite skrammel i krubban" så det kan jag ju inte dra ner på. Fri tillgång måste jag fortsätta med pga den andra hästen.

nåt annat tipps för att få honom lugna sig lite i sitt ätande?

Sv: Endast halm över natten?

Vad har du för värden i ditt hö? Om proteinbehovet tillgodoses även om du lägger till halm så är det ett bra alternativ

Jag gav också lite skrammel i krubban av kraftfoder men det visade sig bli för mycket. Fri tillgång till hö har jag hört ska räcka och en morot som sympatimat när de andra hästarna i stallet äter.

Har inte analyserat det senaste partiet dock så har jag märkt att höt lite protein fattigt och därav får pollana även lite lucern.

Flickancarra: det lilla kraftfodret han får är knabt mätbart jag slänger bara i nån liten näve för att få i han lucernen. Men det kanske är tillräckligt för att han ska bli en tjockis?

Senast ändrad av en moderator:

Fet eller bukig? ;)

Men halm är inte det bara bukfylla? Eller har jag fel?

Halm innehåller inte mkt i näringsväg, inga proteiner, men 4-5mj/kg.
Till varje kg halm bör således tillföras minst 30g proteiner för att hålla rätt kvot

ponnyn är bara fet. Och fyller väl sitt behov med grovfoder under dagen. Anledningen till halmen över natten är ju att han bara ska ha nåt att pyssla med då det inte är bra att stå utan mat så länge. Nu får han ju hö över natten. Det är ju bara över natten han är själv så det är ju bara då jag kan reglera hur mycket an äter.

Du kan absolut ge halm över natten.

Kan du inte ordna något kring höet i hagen så att ponnyn inte kommer åt att äta fritt? Typ någon slags nät runt balen så han måste pilla ut ett strå i taget, medan storhästen kan mumsa fritt uppifrån.

Annars funkar det säkert med halm på natten.

Hade nog funkat om jag haft en liten ponny men jag har tyvärr en rätt stor ponny (maxad d) och tyvärr så når även han upp till toppen på balen.:( Och jag kan ju inte gärna hänga upp balen i ett träd så bara jätten når ;)

Är det bara jag som är tveksam till att en häst är utan mat i elva timmar? Jag antar att det beror på hur mkt/lite halm den sätter i sig.

Vadå utan mat i 11 timmar, halm är oxå ett grovfodermedel, våra hästar får analyserat hösilage med BRA värden, men får oxå halm att tugga på i hagen som ett xtramål på eftermiddagen eller fri tillgång om det är kallt å j*vligt. Och dom mår hur bra som helst.

Jag gör så här: Ger alla hästar frukost i hagen, som äts upp på ca 3-4 timmar. Sedan får dem ingenting på kanske 8 timmar, men har fri tillgång på halm av bra kvalitet. Delar sedan upp flocken och ger ett gäng fri tillgång på hö över natten, de tjocka får begränsad mängd hö och får sedan äta halm. Har en bra analys, och ger lusern för att fixa kvoten iom halmen.

Testa en månad och se vad som händer.

Vadå utan mat i 11 timmar, halm är oxå ett grovfodermedel, våra hästar får analyserat hösilage med BRA värden, men får oxå halm att tugga på i hagen som ett xtramål på eftermiddagen eller fri tillgång om det är kallt å j*vligt. Och dom mår hur bra som helst.

Jag var kanske lite provocerande. Visst är halm ett grovfodermedel men ett ganska svårsmält sådant. Dessutom ger det vad jag förstår mest energi och inte så mkt annat. Mina hästar har halm att tugga på när de står inne på natten. Men jag har lite svårt att tänka mig att bara ge dem det att äta under så många timmar. Men jag kan ha fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat