Endast grovfoder = slö häst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare San Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 016
S

San Q

Jag har ett bra hösilage (har inte värden här tyvärr...) som gott och väl täcker både energi och proteinbehovet hos min häst. Alltså har jag plockat bort krafftfodret eftersom detta torde vara onödigt. So far so good. Inget fel på hullet hos hästen, han är nästan i rundaste laget. Problemet är dock att när jag plockade bort krafftfodret så blev han ruskigt slö!!! Precis som om det inte finns någon "fräs" (:D) kvar... Vad kan man göra?? Ge honom en skvätt olja, eller? Fast då blir han väl ÄNNU rundare och det vill jag inte....

Sv: Endast grovfoder = slö häst?

Du får väl pröva att minska hösilaget med 0.5-1kg och lägga till motsvarande mängd MJ i t ex havre (som ju är det mest uppiggande kraftfodret i de flesta fall)?

Se över behovet om hästen är i rundaste laget. Det kanske behövs mera MJ / lägre kvot än dagsläget för just denna?

Jodå, mineraler får han...

Det är en extremt lättfödd häst så han blir rund av att bara tänka på mat.... Men jag har fått lära mig att det är krafftfodret de blir runda av och att det är bättre att minska på det om man har ett bra grovfoder.

olja ska du nog inte ge för det verkar inte så uppiggande och dessutom är det väldigt kaloririkt. havre låter bättre :)

Se över behovet om hästen är i rundaste laget. Det kanske behövs mera MJ / lägre kvot än dagsläget för just denna?

Jag trodde att den blev ännu rundare om den får mera MJ och lägre kvot? Det är väl energin som de i första hand blir tjocka av? Men det är möjligt att jag tänker fel.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 262
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka