Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Nu har jag försökt, men jag kan verkligen inte få till ett e-ljud i kort version, ett kort e blir ju ett ä-ljud? Den enda uttalsskillnaden jag kan avgöra på korta e och ä är vissa betoningsskillnader, men det har ju mer med orden att göra än bokstäverna. Vilket jag tänker är anledningen till att men och män blir lika för de flesta, det finns liksom inte så många olika sätt att betona dem på.

Fast ä uttalas langre ner i halsen an e. Munnen ar lite mer oppen nar man uttalar ä an nar man uttalar e och darfor blir det skillnad i uttalet.

Nu vet jag att jag stavar som en kratta (pa mer an ett sprak:meh:) men med e och ä sa ger stavningen en klar hanvisning till hur det ska uttalas.

Har i USA diskuteras stavningen av homographs som their, there, they're eller to, too, two mycket just nu. De later lika dant men stavas olika. Jag har lattare att forsta att de har orden ger folk problem da de SKA lata likadant.
 
<snip>
Kort ä skrivs ofta med e (fem, berg, den med flera) av historiska skäl, så även i många lånord. Stockholmarna har därmed inte klarat att "korrigera" sitt korta sammanfall, och det korta ä-ljudet har följaktligen blivit associerat med landsorten.
http://spraktidningen.se/artiklar/2010/06/e-och

NEJ!!! :rage: det uttalas fEm, bErg, dEn, etc. Munnen oppnas at sidorna, nastan som ett leende och ljudet utvecklas mitt i munnen, medan i fÄm, bÄrg, dÄn oppnar man munnen uppat och och Ä-ljudet bildas i bakre delen av munnen. Nastan (eller i vissa dialekter faktiskt) nere i halsen.

:D:p:cool:
 
NEJ!!! :rage: det uttalas fEm, bErg, dEn, etc. Munnen oppnas at sidorna, nastan som ett leende och ljudet utvecklas mitt i munnen, medan i fÄm, bÄrg, dÄn oppnar man munnen uppat och och Ä-ljudet bildas i bakre delen av munnen. Nastan (eller i vissa dialekter faktiskt) nere i halsen.

:D:p:cool:
Nope, inte för mig. :D Det du beskriver är för mig skillnaden mellan långt och kort ä.
 
A-B-C-D-Ä-F osv?

Vad pågår egentligen i skolorna de senaste säkerligen 15 åren i af, när folk inte lärt sig vare sig stava eller hur man uttalar ord korrekt beroende på om de innehåller "e" eller "ä" :confused:

Finns inte på världskartan att det hade varit okej att inte kunna skilja på en/än, enda/ända, Petter/Pätter osv när jag gick i skolan.
 
A-B-C-D-Ä-F osv?

Vad pågår egentligen i skolorna de senaste säkerligen 15 åren i af, när folk inte lärt sig vare sig stava eller hur man uttalar ord korrekt beroende på om de innehåller "e" eller "ä" :confused:

Finns inte på världskartan att det hade varit okej att inte kunna skilja på en/än, enda/ända, Petter/Pätter osv när jag gick i skolan.

Jag har inga problem att skilja på ord eller läsa alfabetet korrekt.
Uttalet är däremot dialektalt. Har aldrig haft problem att bli förstådd.
Det är inte konstigare än att smålänningar säger nycklen, cyklen osv.
Hur kan ens detta vara ett problem 😂
 
Eller folk som inte vet skillnaden på "en" och "än".
Eller folk som inte vet skillnaden på "elva" och "ävla".
Eller folk som inte vet skillnaden på "häller" och "heller".
Eller folk som inte vet skillnaden på "sett" och "sätt".
Eller folk som inte vet skillnaden på "verk" och "värk".
Eller folk som inte vet skillnaden på "ens" och "äns" (och "äns" existerar inte i ens i svenska ordboken om jag inte minns fel).
Skulle kunna fortsätta i all evighet och undrar också hur svårt det kan vara?! Som du säger, de flesta nämnda uttalas inte ens lika. :banghead:

Jag uttalar orden i varje respektive exempel lika :p Fast hör ändå till dem som stör mig på när det är felstavat.
 
:confused: Fast kort och langt ar skillnaden i langd pa ljudet, inte i var det bildas i munnen?
Jag tycker det är skillnad på själva ljudet också. I och med att de långa vokalerna är just långa hinner man forma munnen mer, vilket ger mer markerade vokaler.

I de korta vokalerna hinner man inte dra ut käften lika mycket åt något håll mellan konsonanterna, vilket gör att uttalsskillnaderna mellan vokalerna blir mindre distinkta.
 
Men @hastflicka du måste väl för guds skull vara medveten om att människor uttalar ord och bokstäver olika? Du försöker undervisa @Hedinn i hur hon ska tala. Det blir ju helt jäkla absurt. Hela den här tråden känns helt absurd - som om jag skulle rätta en smålänning för hur hen säger R :confused:

Skaka fram en enda svensk som uttalar men ("men ska du inte följa med", inte "han fick fysiska men") och män olika.
 
Jag är helt övertygad om att de människor som tycker att det inte är så noga med hur folk stavar - liksom ä eller e, att sär skriva eller skrivihop; orka bry sej lixom - kommer byta åsikt den dag det dimper ned ett myndighetsbrev i mailkorgen där det är omöjligt att tolka vad som egentligen menas, men en snabb återkoppling är av vikt.
Och ingen svarar i telefon, då man ringer för att be om en tolkning.

Vårt svenska talspråk är fullt av dialekter.
Vårt svenska skriftspråk är det inte.
Kulturskymning.
 
Jag tycker det är skillnad på själva ljudet också. I och med att de långa vokalerna är just långa hinner man forma munnen mer, vilket ger mer markerade vokaler.

I de korta vokalerna hinner man inte dra ut käften lika mycket åt något håll mellan konsonanterna, vilket gör att uttalsskillnaderna mellan vokalerna blir mindre distinkta.

Fast det betyder nog egentligen bara att du inte "enunciate" (uttalar? eller vad heter det pa Svenska?) orden sarskilt val. Det ar samma ljud ... oavsett langden pa ljudet.
 
Men precis ... Man formar munen efter ljudet man vill gora. E - mitt i munnen oavsett hur langt eller kort ljud man gor, och Ä langt bak i munnen oavsett langden pa ljudet. :confused:
Fast det är ju det jag säger att jag inte gör. Kort ä och kort e uttalar jag på samma sätt och på samma ställe i munnen. När jag uttalar ä breddar jag som du beskrev som kort e, enda gången jag formar munnen med mer höjd är när jag uttalar ett långt ä. Inte ett kort.

Sen kan det skilja lite beroende på hur orden betonas, men det har inte med bokstäverna att göra.
 
Men @hastflicka du måste väl för guds skull vara medveten om att människor uttalar ord och bokstäver olika? Du försöker undervisa @Hedinn i hur hon ska tala. Det blir ju helt jäkla absurt. Hela den här tråden känns helt absurd - som om jag skulle rätta en smålänning för hur hen säger R :confused:

Skaka fram en enda svensk som uttalar men ("men ska du inte följa med", inte "han fick fysiska men") och män olika.

Jag stör mig en aning i skrift men inte alls i tal - själv gör jag dock Definitivt skillnad mellan men och män. Det gör så gott som alla i min hemlokala bekantskapskrets också. :) Jag försöker komma ihåg hur folk som inte pratar samma dialekt låter, men av alla ljud de gör är just den skillnaden inte något som fastnat specifikt.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 550
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 230
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
771
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp