Enbet shettis

Burza

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en 4-hjulig enbets vagn till min shettis.
Om man hittar någon som är tillräckligt lätt för en större shettis?
Alltså inte modell flakvagn, utan en stadigare där man sitter lite högre.
Någon som vet?

Sv: Enbet shettis

Tyvärr finns det dåligt om små och bra vagnar, om man ska köpa fabriks tillverkad så att säga.

Jag har en flakvagn till min shettis korsning!
Den väger runt 150 kg men att dra den på en slät grusväg blir vid start 5 kg sedan 3 kg utan någon sitter på (satt en våg mellan när jag drog vagnen)! Alltså mkt lätt!

Annars skulle en ide vara att göra en vagn själv!
Man kan kanske hitta en kunnig person (erfarenhet av svetsning och gärna hästkörning) som vill göra vagnen! Man kan diskutera priset och lite kan man kanske få ihop själv.

Begagnad kan man söka men bra vagnar är efterfrågade och säljs snart.

Vet inte riktigt vad du tänkt men en flakvagn kan både vara stadig, lätt och så man sitter högt!
Här är en vagn av mindre modell som säljs i Holland tror jag...
n021kid.jpg

Man skulle ju kunna tillverka egen vagn efter denna då den ser lätt men stadig ut samt man sitter lite högre.

Här kommer lite länkar på vagnsförsäljare:
Tidaholm
EquusDrivng
Bild ponnyvagn
Torpängar'n
Bild o info
MEG's kör & handel
DriveOut
Roslagsvagnar

/Lisa

Det fanns en annons om en liknande vagn för någon månad sen, men den var inte kvar på häst-net nu när jag kollade! Den var ute flera gånger!

Håller med Lisa, för en händig människa skulle det inte vara svårt att göra en efter bilden :)

Lotta

Varför vill du ha en tung vagn till din shettis? Hästarna får mycket bättre förutsättningar för att arbeta rätt med en lätt vagn.
/M

Varför vill du ha en tung vagn till din shettis? Hästarna får mycket bättre förutsättningar för att arbeta rätt med en lätt vagn.
/M

Den jag har bild på är ju mkt lätt!!
Om man sätter lite större hjul på är den lättare för en liten ponny att dra än en tvåhjulig rockard om det är det du menar?
Då måste ponnyn både bära lite vikt av tvåhjulingen och dra den!

/Lisa

Men inte vill hon ha en tung vagn? Inte som hon säger, iallafall, det är ju en stadig vagn hon frågar efter! :confused:

Jag vill gärna ha lite tyngd efter, då jag kör mest för styrkan på lilla russet än så länge. Nu är ju det här ett tävlingsforum, jag vet, men vi andra brukar ju kunna få vara med på ett hörn ändå! :)

Lotta

Hm är det inte typ 50/50?
Några som tävlar o andra som inte gör det?
Äh alla är ju välkommna :D

/Lisa

Det är säker så men körforumet ligger under rubriken "tävling"...

Jag vill inte ha en tung vagn eftersom jag som vuxen ska åka, det var så jag tänkte.
Kör med en Roslagsrockard nu och det är ju bra, men skulle vara kul med någon till också. Därför köpte jag en liten flakvagn som verkade bra, men den är så ostabil tycker jag. Det är kanske de små hjulen?
Jag tror att det är något maraton-liknande jag vill ha, men har då främst sett sådana för par.
Ska kolla länkarna, tack så mycket...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka