enbart kandarstång utan bridong??

T

tusse

Förlåt en okunnig, men jag har islandshäst och är inte så hemma på denna typ av bett:
kan man rida på enbart kandarstång eller måste den kombineras med ett bridongbett?
Jag förstår att man i så fall ska ha en välutbildad häst och kunna rida med "fina" händer. Eller är det ett för skarpt bett för att man ska kunna rida enbart på det?

tror att man gör det i akademisk/barockridning? men hur ser ryttare i allmänhet på det?

Man kan rida på enbart stång, men om det ska funka på ett bra sätt bör hästen vara så utbildad att man inte behöver bridongen längre. Annars är det allt för lätt hänt att man rider den i en form framtill som inte motsvaras av hur resten av kroppen arbetar, och när den väl har lärt sig att arbeta så kan det vara ett helsike att få den att arbeta korrekt igen!

Tack för svaret!
Den risken finns ju på alla bett som "får hästen att kröka på nacken" så det gäller att känna efter hur hästen egentligen jobbar.
Jag tänkte pröva på min islänning som börjar bli välutbildad och går i öppna och sluta även i tölt (nåja i sluta i tölt bara i ena varvet... ;)) Jag tänkte att det kanske kan ge det där "lilla extra" om han svarar rätt på det. För tar han det rätt bör jag kunna rida på mycket små tygelhjälper på det.

För tar han det rätt bör jag kunna rida på mycket små tygelhjälper på det.

Det du kommer uppfatta som små "viskande" tygelhjälper kommer hästen antagligen uppfatta som att du "gapskriker". :crazy:

För att det ska funka riktigt bra på blank stång bör du kunna rida helt utan tygelhjälper, åtminstone stundtals.

mvh Jessica

Ja jag har förstått att det är mycket skarpt. Ska vara försiktig!!!
Med små hjälper menade jag just att kunna göra enstaka hjälper och däremellan ha slacka tyglar. Ska prova ikväll, ska bli spännande. Har ridit på islandsstång förut men kandaret blir skarpare eftersom bettet sitter fast på skänklarna, på islandsstång sitter bettet på ringar och kan röra sig som på ett vanligt bett. Då blir det inte samma tryck i nacken.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 143
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka