Enbart hö som foder?

P

Paavo

En dum fråga från en nybörjare:
Kan hästar klara sig på enbart hö och inget kraftfoder?
Det gäller en connemara.

Sv: Enbart hö som foder?

Absolut! Ras och prestation har ingen betydelse, däremot så spelar det stor roll vilket näringsvärde det är i höet, därför behöver man analysera.

Under förutsättning att det är ett hö med hyfsade värden så klarar den sig med all trolighet alldeles utmärkt utan massa tillsatt kraftfoder.

De flesta hästar på hobbynivå klarar sig på ett bra grovfoder. Men då måste man veta hur näringsvärdet ser ut, så det inte blir obalans.

Även om man lägger till kraftfoder måste man veta VAD man ska lägga till, vad som behövs. Har man brist på protein hjälper det ju inte att lägga till energi, då kommer hästen ändå att förstöra sina muskler på sikt.

Mineraler är inget nödvändigt ont. Snarare är det så att folk faktiskt överutfodrar med mineraler. Det ges på ren slentrian..inte för att det behövs.

Min häst får enbart grovfoder som det ser ut just nu, han rids 4-5dagar/vecka är 4år och appendix quarter ca 148i mkh. Vi hade tur med hösilaget i år:bow:. Sen får vi se hur det ser ut i vinter, nu finns det lite att pilla i sej i hagen fortfarande. Men tappar han i hull och muskler så får jag lägga till kraftfoder. Men som det ser ut nu lever han väldigt gott på fri tillgång på hösilage. Han har varit väldigt svår att hålla i hull förut och behövt mängder med mat. Men än sålänge är han rund fin och pigg! Han äter ca 13kg/dag

Bild på åbäket:
31791_1482786555299_1402890454_31310226_3345099_n.jpg

/LL

Senast ändrad:

Ingen dum fråga! Du har fått många bra svar. Ville bara tillägga att mitt fullblod bara kommer få mineraler och olja i år förutom grovfoder.
Lyckas man få till ett grovfoder som täcker hela behovet är det ju bäst för både häst och plånbok.

Senast ändrad:

KL

du har fått många kloka svar i tråden och jag håller med de som svarat att det är ju drömmen att få ett grovfoder som innehåller och täcker hästens behov. Man behöver en analys så att man vet detta, och sen kan fodra på om det behövs tillskott, vad det vara månde som inte täcks.

Många spenderar otroligt mycket pengar på tillskottsfoder som de sluppit om de analyserat sitt grovfoder och räknat på foderstaten.

Precis som Saraxx har jag fullblod och vissa år (flera i rad nu) har vi haft toppen grovfoder och jag har endast fodrat med skrammel i krubban i fråga om kraft, samt betfor och de mineraler som passat (ofta selen då vi har selen fattiga marker här rent allmänt). I år har vi ett grovfoder med lägre protein så i år blir det dock ett väl valt proteinrikt kraftfoder/kombination av kraftfoder, som tillskott för att täcka protein behovet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
561
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 275
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka