Enbart fodra med hösilage

vindvissla

Trådstartare
kan man ge fri tillgång på hösilage till två fullblod? de går på lösdrift och jag har tänkt plantera ut hösilagebalen i hagen så de får äta själva hur mycket de vill.... Går det?

Sv: Enbart fodra med hösilage

Om inte balen är för stor går det alldeles utmärkt. Risken med stora balar är att de hinner bli dåliga innan de äts upp, om man bara har ett par hästar.

ok men bara man håller koll på det så är det ingen fara? det är ju ganska praktiskt om det funkar.... Tack..

Det beror på hur lång tid det tar för hästarna att äta upp balen.
Gammalt ensilage skall kasseras och inte ligga kvar där hästarna kan få tag i det.

Vad väger balarna?

Det finns små balar från ca 35 kg och dom går ju åt snabbt. Dom största balarna hinner bli dåliga innan två hästar ätit upp dom.

visst går det. mitt halvblod (som har fullblodspappa) och mina 2 shettisar stod på lösdrift förra vintern med fri tillgång på hösilage.

det hade såpass bra värden att inget annat behövdes (mineral och kalkkrubba och saltsten) våra balar vägde 280 kg och gick åt på en vecka (5-7 dar, dock hade vi inte en enda bal som blev dålig på den tiden) alla 3 va i jättefint hull, varken tjocka eller smala. ska ha ett liknande arangemang i år, men det blir en hästägare till. dock kräver vårt "årets" hösilage att vi ger kraftfoder till.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit