En vänlig nos, med lite fart i (rasvalstråd)

Blandrastik

Trådstartare
..söker jag. Har funderat på Flat, men hur vet man att uppfödaren jobbar för friska djur? Som som vet nån bra uppfödare får gärna PM:a mig.

Har även tittat på Caanan-Dog, lite oskrivet blad, men en förhållandevis frisk ras.
Eller borde jag titta på något annat?

Vill ha en hund som hänger med, men som inte klättrar på väggarna om det blir en dag med kissrundor enbart. De måste lööööv människor och funka generellt med andra hundar. Spanniel tycker jag blir lite för platt, vill ha mer fart. Har även funderat på jakt-labbe.

Jag tävlar inte, är ganska ointresserad av tex tävlingslydnad, men fullständig freek på vardagslynad och jag gillar viltspår och nosaktivitet. Lite sugen på att gå nån kurs för räddningshund.

Sv: En vänlig nos, med lite fart i (rasvalstråd)

Kolla med Squarepants här på buke. Hennes flattar är underbara och hon har lite koll på rasen öht också :)

Flattar är härliga! Men genomgående för alla jag haft på kurs, träffat osv är att som unghundar är de milt sagt odrägliga. De är flamsiga och har svårt för störning. Men samtidigt har de ju en glädje och motor utan dess like. Så kan man stå ut med den enorma flamsigheten till allt har trillat rätt i hjärnan så blir det jättehärliga hundar.
Samtidigt, de flesta raser och alla hundar har något som är allt från jobbigt till skitjobbigt. Min dalmatiner tex är ju envis som synden, men lugn.
Allt handlar ju om vad man kan tänka sig stå ut med i dom värsta åldrarna.

Jaktlabbe har jag inte träffat så många men dom jag vet som äger en och är riktigt aktiva är skitnöjda med sina

Alla (instruktörer) jag pratat med som träffat caanan avråder från dem - iaf om man söker en hund att utbilda och inte bara ha som sällskap... Det är för mycket urhund i dem, och avelsbasen i Sverige är för liten för att det ska bli ett bra urval.

Dalmatiner har faktiskt slagit mig, känns som en fyskisk ras som hänger med i ridsvängarna. Men hur är de med folk? Min Aussie tex avskyr ju människor jag vill ju kunna leta människor med hunden.

Du beskriver i princip det jag är ute efter i "nästa hund", så jag bokmärker här så jag hittar tillbaka. Är jättenyfiken på svaren! :)

Nån av de mindre Sennenraserna, då?

Känner egetligen bara till Berner, som går bort ur sjukdomhänseende. Di däringa Appenzeller och vad de heter har jag typ sett på bild. Eller menar du nån annan? Är de kända för att funka som människoletare?

"livlig och temperamentsfull med stark vakt- och vallinstinkt" står det på rassidan, jag letar en o-vaktare. :) Mera, vad trevligt att du kommer!

Senast ändrad:

Min damlatin gillar ju folk, men ska jag jämföra med min amstaff/rottweiler är det ju som natt och dag. Blandrasen ÄLSKAR ju sök, hon går ju helt banans. Aldrig sett en hund dra så snabbt, skiter fullständigt i allt som är i vägen.
Kan inte riktigt se att dalmatinervalpen skulle ha samma potensial faktiskt.
Tror absolut att det går att få dom att leta människor, men inte med samma glädje som tex min blandras eller en flat.
Däremot är han ju väldigt rolig att träna, han skulle göra vad som helst för en brödsmula :angel:

Känner egetligen bara till Berner, som går bort ur sjukdomhänseende. Di däringa Appenzeller och vad de heter har jag typ sett på bild. Eller menar du nån annan? Är de kända för att funka som människoletare?

"livlig och temperamentsfull med stark vakt- och vallinstinkt" står det på rassidan, jag letar en o-vaktare. :) Mera, vad trevligt att du kommer!

Entlebucher (säkert felstavat...) Sennenhund tänkte jag på, den blev jag själv rekommenderad en gång i tiden av en känd hundpsykolog ;) Men jag har faktiskt ingen närmare aning om rasen, vet bara att flera jag pratat med gillar både den och Appenzellern

Menade du mig? Kommer vart då? :laugh:

De raser jag direkt kommer att tänka på när du vill ha en hund som älskar människor är just retriver som du är inne på.
Älskar själv retriverraserna men för mig är de alldeles för flamsiga ;)
Känner ganska många flattar, underbara hundar! Fart och fläkt utan att bli hysteriska, älskar allt och alla. Jaktlabbe har en av mina närmsta vänner, också helt underbar hund på alla sätt.
Har du funderat nåt på jaktgolden? Även det en jättetrevlig hund.

Min instruktör på räddningen hade den minsta sennenhunden, den som är kortbent (glömmer vilken av dem det är) Jäklar i mig att han letade människor, och gav skall så man blev lomhörd uppe på containern eller stegen eller var man nu var..

En curly kanske? Stämmer in på allt du skriver. Jäkligt roliga dessutom.

Jag är fullständigt partisk men älskar flatten som ras :)
Vi har haft fem stycken, har för närvarande tre stycken. Alla hundar har varit ganska olika träningsmässigt, men gemensamt för dom är att dom är människoälskare (Min nuvarande är dock mer enmanshund än någon flat jag träffat), arbetar villigt tills dom stupar och klättrar inte på väggarna under lugnare perioder.

Aveln är verkligen lite "si och så". Man avlar i det stora hela så beauty before brains tyvärr. Tikarna ur sådan linjer är oftast alldeles för veka för att fungera i arbete, och hanarna är brötiga och "stenhårda". MEN, det finns uppfödare som avlar på riktigt, riktigt bra hundar och då får man en jakthund som vill/kan arbeta många timmar om dagen. Det är en jakthund och dom måste jaga på ett eller annat sätt. Sedan måste det inte promt vara andjakt med 100 apporter varje helg, men dom måste få utlopp för sina instinkter (Apportera, söka och springa ikapp). Ofta mycket duktiga viltspårshundar, även på skarpa eftersök. Förhållandevis populära som räddningshundar, syster till min förra hund har varit med i SM för räddningshundar och placerat sig på pallen några gånger.

Vart bort du? Jag berättar gärna om linjer som jag gillar!

Jakt-labben är samma typ av hund, dock är det "hårdare" dragen gräns mellan bra och dåliga hundar. Det finns bra kennlar med bra linjer och det finns dåliga kennlar med dåliga linjer. Dom bra hundarna är dock oftast mer jaktidioter än vad en bra avlad flat är. Men att jakt-labben är oerhört populär som brukshund säger en del om dess temperament!

Senast ändrad:

Alla (instruktörer) jag pratat med som träffat caanan avråder från dem - iaf om man söker en hund att utbilda och inte bara ha som sällskap... Det är för mycket urhund i dem, och avelsbasen i Sverige är för liten för att det ska bli ett bra urval.

Avelsbasen förstår jag, på varför avråder de? Vild?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
921
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två... 2
Svar
38
· Visningar
7 595
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka