En undran...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
C

Cronis

Sitter å läser häst annonser då jag ska köpa kuse...
Det finns en hel del fölis-annonser. Det står ungefär så här i de flesta "H*n har väldigt bra gång"...
Hästarna e födda okring maj... hur kan man veta om hästen har bra gång? Den är ju bara en bebis! :confused:

Det syns på en del föl väldigt fort hur deras gång kommer att bli. Det är ju bland annat det man tittar på, på fölvisningarna.
Jag har i år tre föl, alla hingstar och födda inom en 14 dagars period i maj.
Föl 1 har normala gånarter utom galoppen som är mycket bra, men har är gjort för fälttävlan och hoppning så det passar bra.
Föl 2 har klassiska svenska halvblodsgånarter med långa steg och stort övertramp, han kommer att passa för dressyr och kanske hoppning men aldrig fälttävlan om man vill gå högre klasser.
Föl 3 har lätta och luftiga gångarter av kontinental typ han är en hopphäst enligt härstamningen men kommer att passa för vad som man vill.
Så visst kan man se gångarter på föl födda i maj. Sedan kan ju tillväxperioder tillfälligt försämra fölets rörelser på grund av växtverk men de går ju över.

Mmmok... Men jag tycker iaf att det är lite ov guds lilla tombola det där med gångarter. Tänk om man köper ett föl om i tron att den ska bli i tex dressyr. Å så visar det sig att den inte alls har dom egenskaperna i gångarterna som krävs.

Mmm de där tycker jag är lite knepigt, speciellt om dom skriver "Vill du ha en häst för dom höga klasserna" eller "Framtidshästen i svåra tävlingsklasser". Och hästen i annonsen är bara en åring eller några månader gammal :crazy:

Visst är det så. Men man ser ju ganska tidigt vilka som har det lilla extra och är värda att satsa på. Man kan ju om man jämför föl med varandra se vilken som har bäst förutsättningar för att bli 'nåt'.

Ja precis, det är ju det jag menar... Visst har väl jag fött upp kusar å så, men inte kan jag bedömma om dom kommer gå långt eller inte. Iofs så märks det att treåringen inte kommer bli någon dressyr häst... Gångarterna är inte världsbäst. Men hon va ju inte någon planerad dressyrtalang heller...

Javisst kan man se om dom har förutsättningar för att bli bra inom en viss sport, men man kan ju inte lova att hästen just blir superbra. Men man kan ju alltid hoppas om den får rätt utbildning.

Visst det är ett lotteri att köpa unghäst, men just gången är ju en av de saker som syns. Ridbarhet och exteriör är ju betydligt svårare innan hästen är färdig.
Sedan är det en marknadsföring i annonserna och många uppfödare vill ju gärna tro att just deras föl är världens bästa. Så vissa annonser får amn nog ta med en nypa salt också.
Har man ett antal föl är det lättare att jämföra än om det bara finns ett föl på gården. Ta bara Flyinge som exempel där finns kunniga hästmänniskor och en hel del föl. Förra året kom man "bara" med ett föl till fölchampionatet och han blev naturligtvis bästa hingstföl. Medan de mindre och kanske mindre kunniga uppfödarna kom med mycket skiftande kvalitet på sina föl. Ett par av dem blev inte ens klass 1 och skaffade sig bara dålig reklam.
Just på fölvisningar är gången väldigt avgörande så hoppuppfödarna kommer sällan dit med sina föl dom är ju inte avlade på gång utan på hoppförmåga. Men på treårstesten finns det många hopphästar och här får de ju visa sin hoppförmåga i löshoppningen.

Tänk om man köper ett föl om i tron att den ska bli i tex dressyr. Å så visar det sig att den inte alls har dom egenskaperna i gångarterna som krävs.

Det ar val inte det varsta som kan handa? Salj vidare och kop en hast som passar. Att kopa ett fol ar alltid en chansning. Kanske du hittar en individ som ar helt underbar i alla lagen, men som 2-aring forsoker hoppa overstaketet, misslyckas, fastnar i eltraden, drar av sej senan....osv osv. Den hasten kommer sakerligen inte heller att bli en valmeriterad dressyrhast.
Allting kan handa.

Att kopa ett fol eller en unghast ar mycket roligt. Men ar det sakerhet du letar efter, sa kop nagonting som redan ar fardigvaxt!!

Men är inte ALLA unghästar talangfulla :angel: :angel:
sen "växer" som , har "otur", blir sjuka och fan o hans moster.... :crazy:

Att köpa unga hästar är lotteri, har du tur så får du dom anlagen du söker...men de flesta har inte den turen...köp en mountainbike :D :D

Klart det är en chansning. Jag har inte tänkt att köpa någon, utan jag bara undrade i ren allmänhet hur man kunde veta på ett föl som va så litet?
I en del annonser blir man nästan lite rädd... Finns 2åringar som löshoppar 140... osv... :crazy:

Ja en cykel kanske man skulle köpa? För mina har blivit stulna! :idea:
Jag ska dock inte köpa ett föl/unghäst, utan köpa mig en riden häst iaf, runt 6-10 år (iof 6åringar kan vara unghästar de åxå...) Men jag vill inte ha en 3åring tex, för ja ganser att ja ginte har dom kunskaperna att utbilda en häst till den nivå jag vill uppnå... (vad nu det är! :D).

det finns en liten tumregel man kan ga efter da man kollar unga hastar, tre dagar, tre veckor, tre manader och tre ar. vid dessa aldrar brukar man kunna se ratt val vartat det barkar, men som med allt annat finns inga garantier for nagot :D

Apropå gångarter: för två år sedan var jag på fölvisning. In kom ett föl som hade många supporters på läktaren. När det satte av i trav sprang det i en typisk "travar-trav" (en gångart som jag personligen tycker är vacker men som jag vet inte uppskattas av alla), gissa min förvåning när först supportgruppen utbrister i lovord och domarna sedan ger det höga betyg på traven. Fast det kanske berodde på att uppfödaren var välkänd :angel:

Även om det är små ungar kan man ändå se vad de har för resning och gångarter, kanske inte exakt likadana gångarter som de kommer ha när de blir stora. Dels beror det ju på vad det är för stam och så kan man kolla upp andra avkommor från mamman och se hur dem är (givetvis äldre hästar, dvs. inga föl).

Sådant är förjävligt. Man ska inte gå på uppfödarnamn etc... Domare ska kolla på hästens gångarter å inte annat.
(det är ju typ samma i dressyren, "kända" namn för högre poäng trots dålig ritt...OBS, jag diskuterar inte dressyren här inne...)

det är ju tyvärr detta som är problemet med bedömningssporter - river hästen ett hinder så får den ett visst antal fel, springer den på en viss tid så är det den tiden som gäller. I bedömningssporter är det tyvärr en (mer eller mindre) subjektiv människa som skall ge utslag. Inom konståkning erkänner de aktiva att kända namn ger högre poäng och därför tar det några år att etablera sig - det är omöjligt att komma som helt okänd och vinna VM i konståkning (däremot är det inte omöjligt att komma som okänd och vinna VM i höjdhopp).

Nu vill jag inte dra alla över en kam och generalisera. Jag har ju bara varit på en fölvisning, men det som jag såg där gjorde mig glad att jag inte håller på avel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 260
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar