en undran! (ridning)

Suzi

Trådstartare
Jag undrar hur bra träning det är o tex. travträna sin häst i skogen. Alltså du rider o istället för o ta galoppen så travar du i raskt tempo o hästen i en fin form. Fick bara en undran om det "ger" något? I stallet jag har min häst (gammal travare, varit ridhäst i 10 år) e vi ett litet gäng som rider ut regelbundet och pga. att den ena ridtravaren har tävlingsinstinkten i sig så blir det oftast bara trav då galoppen kan bli okontrollerbar. så svara ni, kloka bukare. Hoppas på ett snabbt svar =) Kan ju tillägga att idag var det skoj då min o kompisens häst börja tävla så jag höll min i trav o fort gick det! Kan galoppera bakom kompisens häst utan problem med att jag måste öka/bromsa galoppen.
 
Sv: en undran! (ridning)

Rider man i balans och i form är det väl bara bra. Sålänge det inte är någon slängtrav osv!!
 
Sv: en undran! (ridning)

Varför lär man inte bara hästen att gå i vanlig arbetstrav? Eller är problemet att ni inte kan galoppera i grupp med den med?

Jag skulle som ägare till den hästen helt enkelt strunta i gruppgalopperna och rida i skritt och arbetstrav i grupp, sedan träna galoppen ensam. Jag vill ha en häst som är lugn och krontrollerbar, annars ger det ju inget mer än stress. Och kanske kan man då inte rida snabbt i grupp alls, eller så kommer det med träning. Men jag skulle inte vilja ha en häst som ibland får "travar-trava" och ibland inte.
 
Sv: en undran! (ridning)

Ja det har bara varit skritt o t trav o det går fint o kontrollerat. Hon jobbar på o få sin häst lugnare o goda resultat har det blivit. Min undran var mer om min häst och att jobba i traven. Det går fint, han jobbar på o kändes som att han njöt o få länga traven lite (inge slängtrav) Annars kan jag galoppera min o jobba där medans kompisen travar.

Kompisen sa att visst kan vi galoppera men fort går det, så då känner jag att det räcker med traven då min häst inte galopperar så jättefort o vill kunna rida ut o även jobba honom samtidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: en undran! (ridning)

Då skulle jag rida på som ni gör, och hon får träna sin häst i galoppen på eget håll. Varken den hästen eller din häst lär ju gagnas av att flänga runt i okontrollerat tempo. Tror att vi ryttare ofta fastnar i nåt tänk att vi måste rida alla gångarter varje dag. Varför liksom? Rid med kvalitet istället på det ni har, och så rider ni på varsitt håll när hon ska lära sin bära sig i kort galopp.
 
Sv: en undran! (ridning)

jag tror TS undrade mer om man kan rida i trav som konditionsträning osv istället för galopp, dvs om det också är bra som det är att srkitta i raskt tempo där hästen får sträcka ut ryggen, elelr galopp. :) inte hurvida kompisen ska galoppera eller inte, utan om det r positivt och om/hur det bygger hästen, eller om det "bara" sliter och man hellre ska skritta.
 
Sv: en undran! (ridning)

EXAKT så jag tänkte! Har nog varit lite otydlig i mina texter. =) Min häst rids 6 gånger i veckan (om underlag o väder e bra, nu har vi mycket snö här i Haparanda!) o då rider man ju alla gångarter 5 dagar i veckan. vi brukar rida ut varje helg, minst 1 dag o jag har dock inte sett kompisens häst i galopp mer än något litet på ridbanan så jag tycker att vi nöjer oss med skritt o trav i skogen. Ibland bara skritt i rask takt- turerna blir mellan 1 timme-1,5.

Så det enda jag undrar över e att blir det mer slitage om jag låter min häst trava på, i form-idag var det ökad trav mest hela vägen dock, men han frusta på- annars brukar jag va i täten o då går det lugnare. o skippa galoppen dom gångerna vi rider ut.??- Eller e det skonsammare för hästen o ta galoppen...? (Min häst- Nalle e 21 år o 8 månader o i full kondition) :love:
 
Sv: en undran! (ridning)

det är så himla lätt o va otydlig i text, på internet dessutom...

Jag har dock inge bra svar på din fråga. Är hästen i balans och inte blir för framtung tror jag inte det är någt problem om det händer någon gång ibland sådär, men galopp och ökad skritt ger nog mer "muskulärt" och är nog skonsammare då gångarterna inte är lika monotona som trav. Däremot är ju en trav med bra balans bättre än galopp och skritt i "dålig balans" :)
 
Sv: en undran! (ridning)

det är så himla lätt o va otydlig i text, på internet dessutom...

Jag har dock inge bra svar på din fråga. Är hästen i balans och inte blir för framtung tror jag inte det är någt problem om det händer någon gång ibland sådär, men galopp och ökad skritt ger nog mer "muskulärt" och är nog skonsammare då gångarterna inte är lika monotona som trav. Däremot är ju en trav med bra balans bättre än galopp och skritt i "dålig balans" :)

Tack =)
Jag kan ju välja gångart när jag rider bakom dom, annars får det bli trav då jag själv har min i "träning" på att gå i täten i skog o mark :p
 
Sv: en undran! (ridning)

Gamla travare brukar ju dessutom uppskatta att få "blåsa ut" i joggtempo emellanåt :). Det är alltså mycket snabbare än vanlig arbetstrav, men fortfarande kontrollerat och på inget sätt maxtempo. Har dock svårt att se en travare jogga i det som kallas för "bra form" ridhästmässigt.

Bra som konditionsträning, men det är kanske inte dom musklerna man vill uppmuntra hos en ridhäst, där är ju galoppen nyttigare :). Men klart att ni kan ta trevliga uteritter tillsammans ändå, ni kan ju ta hela ridturen i skritt istället så har ni både kontroll och kan jobba hästarna i trevligare ridhästform :). Och du kan jobba på galoppen när kompisen inte är med.
 
Sv: en undran! (ridning)

Tur att nån hängde med ;)

TS - Jag skulle i vilket fall hellre satsat på att träna kondition i galopp utan kompisen. Eller ni som har vinter - rid i snö, pulsa i skritt ger jättemkt :D
Trav sliter mer på kroppen i och med rörelsemönstret. Speciellt ska man tänka på det om man har brodd då det minskar glidmomentet, galopp är mindre dåligt med brodd med tanke på leder osv. Men ni kanske har is och snö? När jag bodde i ditt län hade vi bästa underlaget vintertid, här söderöver är det bara lera eller påfruset skräp. Jag längtar hem idag när det är 6 plusgrader och regnskurar dagen före julafton :(
 
Sv: en undran! (ridning)

jag har alltid travat mycket med mina i olika tempon och i ändamålsenlig form för det valda tempot. Jag tränar kondis på mina i mestadels trav, då varierat mellan i vagn och under sadel.

De har varit friska, fräscha och välmusklade. Travare allihopa vissa har bara gått som ridhästar andra har tränats/tävlats i trav. De är ju trotts allt avlade för denna gångart och min erfarenhet säger mig att trav är den gångart som travhästarna ofta är bekvämast i, på alla mina (utom en) har man tydligt kunna se att traven är deras absolut enklaste gångart och därför väljer jag att lägga grunden med hjälp av denna. Detta tror jag sliter minst på hästarna jämfört om man ex harvar runt i en dålig galopp eller en passaktig skritt.

Jag lägger som sagt grunden i trav på mina och så jobbar jag fram fin skritt och galopp efter hand och kan efter en tids träning rida ex galoppintervaller på ett bra sätt.


Så trava på du, är hästen tränad för den uppgiften är det inga problem.
 
Sv: en undran! (ridning)

Tur att nån hängde med ;)

TS - Jag skulle i vilket fall hellre satsat på att träna kondition i galopp utan kompisen. Eller ni som har vinter - rid i snö, pulsa i skritt ger jättemkt :D
Trav sliter mer på kroppen i och med rörelsemönstret. Speciellt ska man tänka på det om man har brodd då det minskar glidmomentet, galopp är mindre dåligt med brodd med tanke på leder osv. Men ni kanske har is och snö? När jag bodde i ditt län hade vi bästa underlaget vintertid, här söderöver är det bara lera eller påfruset skräp. Jag längtar hem idag när det är 6 plusgrader och regnskurar dagen före julafton :(

E väl ca 40 cm snö!! =D
 
Sv: en undran! (ridning)

Nalle e bra musklad o har styrkan till o galoppera i samlad galopp. Utb. lc/lb. Men tar trav med kompisen då hennes häst kan bli väldigt stark o svicha förbi oss. Så vi fortsätter att behålla kontrollen o harmonin =) Vi brukar även rida ut på långa skritt turer, e nu dom senaste gångerna vi lagt in trav o e kompisens häst "jobbig" så då skrittar vi bara.
 
Sv: en undran! (ridning)

Ja det ska väl inte vara några problem. Min 22 åring kan få trava på i "travar trav" ibland då och då, inte varje dag dock, ibland med ryttare och ibland med vagn. Har då inte skadat henne hon är fräschare än nånsin tanten :)
 
Sv: en undran! (ridning)

Jag är inte säker på att jag riktigt förstått din fråga.

Jag red tidigare en aktiv tävlingstravare. Hästens tränare var väldigt nöjd med att jag red hästen i skogen, eftersom han menade (liksom jag) att hästen blir starkare i benen/senorna och säkrare på foten av att gå i skogen.
Han var heller inte ledsen om jag galopperade, utan menade att hästen förstod skillnaden mellan ridning och körning.

Den tränaren insåg också dressyrträningens fördelar i styrketräning och hållbarhet och menade att egentligen alla travare borde dressyrtränas som komplement.:)
 
Sv: en undran! (ridning)

jag har alltid travat mycket med mina i olika tempon och i ändamålsenlig form för det valda tempot. Jag tränar kondis på mina i mestadels trav, då varierat mellan i vagn och under sadel.

De har varit friska, fräscha och välmusklade. Travare allihopa vissa har bara gått som ridhästar andra har tränats/tävlats i trav. De är ju trotts allt avlade för denna gångart och min erfarenhet säger mig att trav är den gångart som travhästarna ofta är bekvämast i, på alla mina (utom en) har man tydligt kunna se att traven är deras absolut enklaste gångart och därför väljer jag att lägga grunden med hjälp av denna. Detta tror jag sliter minst på hästarna jämfört om man ex harvar runt i en dålig galopp eller en passaktig skritt.

Jag lägger som sagt grunden i trav på mina och så jobbar jag fram fin skritt och galopp efter hand och kan efter en tids träning rida ex galoppintervaller på ett bra sätt.


Så trava på du, är hästen tränad för den uppgiften är det inga problem.

Håller med!

Nu har jag bara en travarkorsning som förvisso är dressyrtränad alltid, men han är väldigt säker och bekväm i sin trav. Han skulle nog kunna trava hur länge som helst utan att bli trött.

Han har en bra skritt och galopp också och är en välbalanserad häst så i träningssyften som dessa i tråden kan man välja vilken gångart man vill, men traven är hans framavlade gångart, det märks ju. Och då känns det ganska naturligt att träna i den gångarten då.

Jag travar på ibland i mer travartrav i en öppnare form vilket han gillar. Man kan inte hur som helst få honom att galoppera därifrån utan han måste nästan 'tappa balansen' för att tappa traven. Ändå är han tävlande dressyrhäst (msv) men fastnar han i sina travarsteg så lummar han gärna på där tills han tröttnar själv :D
 
Sv: en undran! (ridning)

O Min vill nästan jämt ta galoppen när det går fortare =) men nu har jag kunnat hålla honom i traven o det känns bekvämt o han verkar oxå tycka det e skoj!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 607
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp