En undran: Hur mycket rider ni era hästar?

Sv: En undran: Hur mycket rider ni era hästar?

Medryttarpållen rider jag fyra dagar i veckan. Det blir mest långa (1½-3½ tim) uteritter i lugnt tempo, och jag brukar se till att de blir så varierade som möjligt - rider lite dressyrövningar längs vägar och på gärden, klättrar, rider i terräng, hoppar något enstaka naturhinder. Nån gång ibland lånar jag en paddock och tränar dressyr eller gymnastikhoppar lite mer koncentrerat, då i korta pass eftersom han inte är van att jobba så mycket.

Hans lilla skötare, ägarens barnbarn, brukar rida en gång i veckan, då bara på inhägnat område (vår lilla provisoriska ridplan eller någon av hagarna) eftersom hon inte är rutinerad nog att hantera den ganska rejält pigga pållen ute. Hon rider enkel dressyr/markarbete eller hoppar småhinder.

Rider min häst 6 dagar i veckan.. brukar rida ut de mesta, dressyr på fälltet 2 ggr i veckan,klättrar 1 gång i veckan, löshoppa varannan vecka :)

rider min häst ca 5 gånger/vecka.
hemma måste jag alltid rida ut, för vi har varken paddock (än blir byggd i vår) eller ridhus. rider dressyr på en upptrampad volt på åkern.
måndag:
tar det rätt lungt, lätt-normal uteritt i alla gångarter
tisdag:
lastar och åker till hoppträning
onsdag:
skritt på stigar i skogen länge (kanske 5 km) helst barbacka, ev vila
torsdag:
dressyrpass på åkern. även galopparbete i backen. normalt-hårt pass
fredag:
uteritt, åker, skogen osv
helgen:
om jag inte tävlar ev. lastar jag till ridhuset 5 min bort eller rider dit.
annars längre uteritt på en 2 h eller nåt.

någon vilodag sätts in.

Min häst har ca 1-2 vilodagar i veckan. beror på hur mycket det är i skolan o så.. Jag har tillgång till ridhus på helgerna som jag använder så mycket jag kan på vintrarna. Sedan är det mest uteritter typ klättring, rida i skogen och göra lite övningar på marken (hoppar inte så mkt) Går på lektion en gång i veckan där vi hoppar ibland.

När jag jobbade på travstall motionerades(reds/kördes/gick med som handhäst/jobbade i tunga gummiflisvolten) våra hästar ca 5 dagar/v. Då körde vi 2 snabbjobb i veckan. Så de gick ungefär lika mkt som vanliga ridhästar.

Jag rider min häst ca 6 dagar/v.
Vi tränar dressyr för tränare minst 1 dag/v och själva kanske 3 dagar/v och rider ut 2 dagar v.
Ibland byter vi ut ngt dressyrpass mot arbete för hand. Och ibland lägger vi in ngt hoppass.

Jag jobbar ca 2 dygn i veckan och då blir det så att jag rider resterande dagar. Just nu skrittar jag bara eftersom jag håller på och bygger upp henne efter en skada.
Jag har inte tillgång till ridhus men däremot upplyst ridbana. Den använder jag två-tre dagar i veckan om underlaget tillåter, då kommer även instruktör ut en dag i veckan.
Jag tävlar inte men vill hålla mig och hästen i form. ;)

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar