En tredje könsmognad.

Monifa

Trådstartare
Märke ni av någon sådan med eran hund? Ska tydligen inträffa vid 17-22 månader ungefär.

Anledningen till min fråga är att jag märkt av ett förändrat beteende hos Betty som är inom det ovannämnda spannet. Egentligen från senaste löpet i slutet av februari så har det successivt ökat.
Hon markerar över andras kiss, har blivit döv, ifrågasätter, tjurar ihop på andra hundar (som hon funkat med innan), nosar mer och håller inte ihop på träning på samma sätt som hon gjort innan - det är vad jag nu i efterhand kan notera är en skillnad sedan innan årsskiftet.
Googlar jag på det låter det som att det stämmer ganska väl överens med hur jag upplever att hon är nu när det blivit mer märkbart och jag reagerat på det. Men jag behöver få lite input i hur jag ska bemöta det (ska prata med min instruktör och uppfödare också för att få input av folk som känner henne) framför allt dövheten, tjurandet mot andra hundar och ifrågasättandet.

Tänker jag rätt:
- Värdera upp vardagskommandona, lägga träningen lite åt sidan (går kurs nu så den får jag fortsätta åka på) och göra det extra lönsamt och kul att jobba med mig.
- Ha stenskalle när hon envisas hemma. Konsekvent och tydligt.
Ett exempel som uppkommit sedan senaste löpet är att hon ska bädda nått så förbaskat i soffan innan hon lägger sig (hon får inte gräva i soffan, i sin egen bädd bestående av ett stort täcke gör hon det inte men om täcket ligger i soffan gör hon det) och att hon ligger på rygg under soffbordet och gräver mot undersidan av bordet vilket hon inte heller får.

Vid umgänge med andra hundar vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta det, det är inget stort men vill inte gärna att det är något som ska befästas. Hon har inga problem vid hundmöten utan det är hundar hon känner som vi tränar med som hon kan säga till tillsynes oprovocerat. Avstå hundsällskap tills jag känner att läget lugnat ner sig?
Ett exempel från idag var att hon pep över till grannens trädgård, jag står på rätt sida av staketet och kallar in henne - hon noterar det inte ens. Tonläge spelade ingen roll som helst utan hon helt enkelt gav blanka fan i att lyssna. Då har vi haft en bra inkallning innan.

Innan har hon alltid vart ganska hårdhudad men inte omöjlig, alltid glad och samarbetsvillig vid träning och andra påhitt.

Egna erfarenheter, vad hade du för problem eller hur märktes det av, hur löste du det?
Tankar och idéer på mitt problem?

Eski fyller två år om några dagar. Han har varit jätteduktig i ett par månader, men sedan någon vecka tillbaka så är det: Jag är två år och stor och stark och tuff, jag kan skälla på allt och alla... Stendöv. Det går väl över hoppas jag.

Intressant! Min Tage blir två idag och har den senaste tiden börjat slicka på kissfläckar från andra och blir tydligt mer störd av liv och rörelse runt honom vid träning. Gnäller lite mer också. Jag hoppas på att det är en fas som snart går över :p Han är dock inte kaxigare, varken mot mig eller mot andra hundar.

Räcker upp en hand.
Har precis stått på trappen och stortjutit.
Hund skulle nattkissas, släpptes ut på tomten som vanligt medan jag skulle borsta tänderna. Men hund får brått runt hörnet. Jävligt brått. Jag anar oråd, drar på mig foppatofflorna men förstår att det är försent - hund har stuckit efter ett rådjur, rakt in i den mörka skogen. Det enda jag hör är kvistar som bryts medan de dundrar fram. Jag ropar, ropar och ropar tills jag bara skriker. Sen är det tyst. Helt tyst. Springer in efter visselpipan och skriker på sambon som kommer ut och också börjar ropa. Sen bara stortjuter jag.

Tillslut kommer han förstås. Det hela gick nog inte ens på en minut. Men ändå. Jävla hundjävel, så rädd jag blev.

Det här är andra gången på bara ett par dagar som Lasse har stuckit. Han har aldrig under sina två år gjort något liknande. Det här beteendet, tillsammans med mer gruff och koncentrationssvårigheter, tror jag verkligen hänger ihop med någon form av senare könsmognad.

Du beskrev precis min hund.. Hon fyllde precis 17 månader men har varit såhär sen andra löpet i december. Dock inte sur på andra hundar men våra hundmöten är katastrof nu igen fast vi äntligen fått lite fason på de innan detta började. Om hon inte kan ignorera den mötande hunden så ska hon attack-hälsa! Så kommer följa den här tråden.. :angel:

Har tyvärr inga tips då men det känns skönt att inte vara ensam! :D

Någon som kan förklara det här med tredje könsmognaden? Och vad räknas som första och andra? Gissar att någon av dem motsvarar första löpet för tikar (som jag nu väntar på).

Någon som kan förklara det här med tredje könsmognaden? Och vad räknas som första och andra? Gissar att någon av dem motsvarar första löpet för tikar (som jag nu väntar på).

Läste något om att den även kallas den psykosociala mognaden. Vad det beror på kan jag inte förklara men de är väl som männskliga tonåringar i 16-19 års åldern, rebelliska :angel:

@mysboll @FrauleinLeo @McFlurry @Vastgota
Alltså förlåt hörrni men endel av mig blir lite lycklig över att det inte bara är jag och min hund som går igenom detta :love:
Antar att det bara är att härda ut och vara konsekvent.
Betty tror hon är en sån här för stunden:
sabertooth.jpg

@mysboll @FrauleinLeo @McFlurry @Vastgota
Alltså förlåt hörrni men endel av mig blir lite lycklig över att det inte bara är jag och min hund som går igenom detta :love:
Antar att det bara är att härda ut och vara konsekvent.
Betty tror hon är en sån här för stunden:
sabertooth.jpg

Varför har du lagt ut en bild på min Mamma Mu :mad:

(det där är Mu när en hund inskränker på hennes sfär)

Ebrah är i den åldern nu, blir 2 år i juli. Hon har senaste tiden fått ett större intresse för kissfläckar, någon gång tror jag att hon markerat över också. Hon känns på många sätt plötsligt vuxen. Hon har börjat uppskatta att ha sovmorgon, solar plötsligt gärna, är äntligen en aning mer ointresserad av folk och hundar på typiskt salukisätt, har blivit lite mer eftertänksam... Det är som att hon nu börjar bli vuxen i huvudet också, och jag älskar det.

Mamma mu och Betty ska nog inte träffas :angel:

För Bettys skull :D

Om Betty inte vill hälsa skulle det gå bra. Då ignorerar hon. Men vill Betty hälsa blir Mamma Mu kränkt och förbannad. Här får man inte vara trevlig minsan :meh:

Ebrah är i den åldern nu, blir 2 år i juli. Hon har senaste tiden fått ett större intresse för kissfläckar, någon gång tror jag att hon markerat över också. Hon känns på många sätt plötsligt vuxen. Hon har börjat uppskatta att ha sovmorgon, solar plötsligt gärna, är äntligen en aning mer ointresserad av folk och hundar på typiskt salukisätt, har blivit lite mer eftertänksam... Det är som att hon nu börjar bli vuxen i huvudet också, och jag älskar det.

Skönt det låter! Om du jämför med dina tidigare salukisar har de lugnat dig vid två års ålder också?
DSG mognar lite senare, runt tre års ålder ungefär. Så om 1,5 år :banana: Betty har mognat i vissa saker på så vis att hon accepterat att man inte får gå utanför trädgården, vara i sängen eller i köket när vi äter.

Jag har genom alla hundåren bara upplevt att hundarna har 2 "typer" av könsmognad. En fysisk (löp, lyfta på benet osv) och en psykisk (när de blir vuxna i hjärnan, ska mäta sig, markera revir, blir ytterligare självständig osv) men ingen av dem har inneburit några direkta problem för min del.

Har aldrig ens hört talas om någon 3:e könsmognad.

Märke ni av någon sådan med eran hund? Ska tydligen inträffa vid 17-22 månader ungefär.

Anledningen till min fråga är att jag märkt av ett förändrat beteende hos Betty som är inom det ovannämnda spannet. Egentligen från senaste löpet i slutet av februari så har det successivt ökat.
Hon markerar över andras kiss, har blivit döv, ifrågasätter, tjurar ihop på andra hundar (som hon funkat med innan), nosar mer och håller inte ihop på träning på samma sätt som hon gjort innan - det är vad jag nu i efterhand kan notera är en skillnad sedan innan årsskiftet.
Googlar jag på det låter det som att det stämmer ganska väl överens med hur jag upplever att hon är nu när det blivit mer märkbart och jag reagerat på det. Men jag behöver få lite input i hur jag ska bemöta det (ska prata med min instruktör och uppfödare också för att få input av folk som känner henne) framför allt dövheten, tjurandet mot andra hundar och ifrågasättandet.

Tänker jag rätt:
- Värdera upp vardagskommandona, lägga träningen lite åt sidan (går kurs nu så den får jag fortsätta åka på) och göra det extra lönsamt och kul att jobba med mig.
- Ha stenskalle när hon envisas hemma. Konsekvent och tydligt.
Ett exempel som uppkommit sedan senaste löpet är att hon ska bädda nått så förbaskat i soffan innan hon lägger sig (hon får inte gräva i soffan, i sin egen bädd bestående av ett stort täcke gör hon det inte men om täcket ligger i soffan gör hon det) och att hon ligger på rygg under soffbordet och gräver mot undersidan av bordet vilket hon inte heller får.

Vid umgänge med andra hundar vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta det, det är inget stort men vill inte gärna att det är något som ska befästas. Hon har inga problem vid hundmöten utan det är hundar hon känner som vi tränar med som hon kan säga till tillsynes oprovocerat. Avstå hundsällskap tills jag känner att läget lugnat ner sig?
Ett exempel från idag var att hon pep över till grannens trädgård, jag står på rätt sida av staketet och kallar in henne - hon noterar det inte ens. Tonläge spelade ingen roll som helst utan hon helt enkelt gav blanka fan i att lyssna. Då har vi haft en bra inkallning innan.

Innan har hon alltid vart ganska hårdhudad men inte omöjlig, alltid glad och samarbetsvillig vid träning och andra påhitt.

Egna erfarenheter, vad hade du för problem eller hur märktes det av, hur löste du det?
Tankar och idéer på mitt problem?
Disa har blivit vakthund! Började efter andra löpet, nu är hon 20 månader gammal och vaktar både hemma och på jobbet. Att hon säger ifrån när det kommer någon hemma, det tycker jag i och för sig bara är bra. Bor man själv på landet så är det skönt med en hund som varnar.
Men på jobbet! Här har vi alltid dörrarna öppna till våra kontorsrum, och för att Disa inte ska smita iväg in till någon kollega, så har jag satt ett kompostgaller framför dörren. Tidigare, när folk gick förbi i korridoren så brydde Disa sig inte för fem öre. Men nu både morrar och småskäller hon så fort någon går förbi. Inte så kul, tycker jag. Som tur är så är det absolut inga problem när någon kollega kommer in på mitt rum, men det är just det där onödiga morrandet och gläfsandet som stör mig. Om jag säger till så tystnar hon snabbt, men det är precis som om hon vill meddela omgivningen att hon minsann äger det här rummet, och ev besökare släpps in på nåder.
Och nej - jag har inte löst problemet än! Ev tillsägelser har hon glömt till nästa gång det går någon förbi ...

För övrigt så är hon samma hund som tidigare, tack och lov! Glad, motiverad och lyhörd vid träning. Vuxnare, tänker mer självständigt men på ett positivt sätt.

Skönt det låter! Om du jämför med dina tidigare salukisar har de lugnat dig vid två års ålder också?
DSG mognar lite senare, runt tre års ålder ungefär. Så om 1,5 år :banana: Betty har mognat i vissa saker på så vis att hon accepterat att man inte får gå utanför trädgården, vara i sängen eller i köket när vi äter.
Yep, vid ungefär 2, ibland 3 års ålder brukar de flesta salukiägare vara överens om att är den ålder då hundarna "blir vuxna" rent mentalt. Även det en anledning till att undvika unga hundar i aveln.

Disa har blivit vakthund! Började efter andra löpet, nu är hon 20 månader gammal och vaktar både hemma och på jobbet. Att hon säger ifrån när det kommer någon hemma, det tycker jag i och för sig bara är bra. Bor man själv på landet så är det skönt med en hund som varnar.
Men på jobbet! Här har vi alltid dörrarna öppna till våra kontorsrum, och för att Disa inte ska smita iväg in till någon kollega, så har jag satt ett kompostgaller framför dörren. Tidigare, när folk gick förbi i korridoren så brydde Disa sig inte för fem öre. Men nu både morrar och småskäller hon så fort någon går förbi. Inte så kul, tycker jag. Som tur är så är det absolut inga problem när någon kollega kommer in på mitt rum, men det är just det där onödiga morrandet och gläfsandet som stör mig. Om jag säger till så tystnar hon snabbt, men det är precis som om hon vill meddela omgivningen att hon minsann äger det här rummet, och ev besökare släpps in på nåder.
Och nej - jag har inte löst problemet än! Ev tillsägelser har hon glömt till nästa gång det går någon förbi ...

För övrigt så är hon samma hund som tidigare, tack och lov! Glad, motiverad och lyhörd vid träning. Vuxnare, tänker mer självständigt men på ett positivt sätt.

Känner igen det där gruffandet så väl.
Vet inte heller riktigt hur jag ska bryta det känns som att det är mycket en impuls som de har svårt att kontrollera, det finns där i bakhuvudet och är ju en del av deras uppgift. Försöker träna när det är okej och när det är inte men ack så svårt.

Skönt att hon är densamma i övrigt!

Slänga ut ett par godisar varje gång?

Det har funkat bra på mina om/när de vill vakta :)

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 918
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka