Sv: En travare
Eftersom jag tolkar det som att hästen är både outbildad, obalanserad och omusklad, skulle jag säga att det du/ni ska ägna er åt i sommar är basic arbete i skritt och efter ett tag i trav. Börja med skritten, så att han får en chans att dels förstå vad du/ni är ute efter, vad ni vill ha av honom.
ABC: start, stopp, flytta åt sidan för skänkeln (inte mycket - här snackar vi ett-två steg. Inte för att göra en snygg skänkelvikning i början, utan för att kunna flytta ut hästen lite i hörnpasseringar etc.), styra. Sedan tempoväxlingar - öka och minska. När man jobbar med sådana här basic saker, får man se till att det inte blir tråkigt och enformigt för hästen. Rid inte bara runt runt på fyrkantsspåret, utan utnyttja ridvägarna. När det funkar på rakt spår, gör samma sak på stora volter.
Och viktigt är det som iNHALE sa: att bygga en bra grundmuskulatur genom att låta hästen röra på sig ute. Jag skulle antingen göra detta allra först, eller kombinera detta med rätt korta pass på ridbanan (kanske 20min.). Promenader eller uppsatt, eller helst både och.
Det är viktigt att ryttaren är tydlig. Tänk på att även om hästen är vuxen (?), så får man tänka som med en unghäst som inte kan någonting. Var lugn, tydlig och konsekvent - det som betyder A idag ska inte betyda B eller C imorgon. När hästen gör rätt - visa det, beröm.
Jag skulle absolut ta hjälp av en tränare; gärna med erfarenhet av omskolning av travare, eller åtminstone inridning och grundutbildning. Det är väldigt lätt att det blir fel, speciellt i början av hästens utbildning. Och då målar man in sig i ett hörn, när man ska gå vidare. Det vi kan ge via Buke är fingervisningar, men det är långt ifrån samma sak/lika bra som någon som ser er live.
Galoppen skulle jag inte försöka mig på under den korta tiden, oavsett om hästen stressas mentalt av den eller inte. Måste han ta fart för att kunna fatta en "slängig galopp", har han inte styrka att fatta galopp - han rusar in i den.