En travare

M

maribellj

hej!
jag ska skola om en travare, han kan inte mycket, inte gå i form, nästan inget alls i höger varv. han kan galoppera men behöver mycket fart för att falla över i en slängig galopp. så jag behöver hjälp med hur jag ska lära honom att bli en ordentlig ridhäst. jag har en sommar på mej (ca 4 månader) behöver tips om övningar utrustning mm.
 
Sv: En travare

Att skola om en travare till ridhäst är inget man gör på en sommar, det tar flera år.
Hästen ska lära sig ett helt nytt sätt att ridas och därtill också bygga nya muskler och använda kroppen på ett sätt den aldrig gjort förut(och inte heller är optimalt byggd för).

Jag har skolat om ett gäng travare och bara första ÅRET har gått åt till att lägga grunden dvs. lära in nya (grund-)hjälper, bygga nya muskler och helt enkelt ställa om till att vara RIDhäst.

Det är i princip som att rida in en häst och det gör du ju inte på en sommar? Den här hästen ska dessutom inte bara lära sig något nytt, den ska gå från något den KAN och är van vid till något helt nytt.

Tyvärr får du nog ha lite mer tålamod, ska du bara rida hästen över sommaren så får du nog njuta av den så som den är.
 
Sv: En travare

Instämmer..Man får tänka unghäst och inridning nästan.
Det kan ta ett år och det kan ta flera år, en sommar hinner du aldrig på tyvärr.

Tar man sig an en travare måste man se ett långsiktigt projekt, för det är vad det är. Det finns inga quickfix.
Jag själv har haft min i 8 år nu och visst finns det fortfarande svagheter även om vi har tagit oss långt i våran utveckling tillsammans.

Men vill man se det långsiktigt, inte har direkta tävlingsambitioner och ta hjälp då och då så är det den ultimata hobbyhästen, om man är som mig och vill ha något att göra ett tag framöver.

Så jag säger som i senaste inlägget, har ni bara 4 månader "på er", ta det som det är och låt det vara.

Slänger den sig in i galopp från slängtrav rekomenderar jag att vara försiktig, ev låta bli..det finns snubbelrisk i hög fart och många blir väldigt stressade av att kasta sig iväg i en okontrollerad galopp, så ni inte gör er illa.
 
Senast ändrad:
Sv: En travare

Jag håller med de övriga, du kan omöjligen göra en "ordentlig ridhäst" av en totalt oskolad travare på fyra månader, det är inte schyst mot hästen att ens fundera på att jobba i den takten. Och även om hästen i början av utbildningen verkar lära sig väldigt fort så räcker det inte så, kroppen ska också hänga med, och vissa kan få en mental overload om de suger i sig för mycket för fort.

Apropå galoppen: Stressa inte. Det finns en sådan enorm stress hos ridtravarfolk att galoppera nu på en gång på sina outbildade hästar, helst igår, och jag blir så otroligt ledsen när jag ser hästar uppjagat travarslängtrava obalanserat in i en lika flängig, stressad galopp - på vilket sätt gynnar det hästen fysiskt eller psykiskt? Jag började personligen inte ens fundera på att galoppera min ridtravare förrän 1,5 år efter att jag började rida henne, och det var 1,5 år av regelbundna träningar för instruktör. I gengäld hade jag otroligt mycket tillbaka, en cool och avspänd häst som nästan omedelbart kunde börja arbetas i galoppen.

Vill du börja rida på den där hästen, ta hjälp av en duktig tränare som kan råda dig till både övningar och utrustning, men släpp alla ambitioner om att det ska gå fort för det kommer det inte att göra, och det kommer framför allt inte att sluta bra för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: En travare

Som tillägg till det som redan skrivits så är det även en fördel att ta hjälp av någon kunnig om man själv inte vet hur man gör. Annars blir det lätt fel. :)

Även om det tar tid så kan ni ju iallafall komma en liten bit på väg om du har god hjälp.
 
Sv: En travare

Jag håller med övriga. Du kommer inte kunna utbilda en travhäst till ridhäst på 4 månader, inte en chans. Det är inte shysst mot hästen att ha det som mål.

Mitt råd är att ta hjälp av en duktig tränare, det är så himla lätt att det blir fel om man inte vet vad man håller på med. Sen så skulle jag strunta helt i galoppen de här 4 månaderna och satsa på grunderna i skritt och trav. :)
 
Sv: En travare

Självklar menar jag inte att jag ska bli färdig på en sommar, men jag skrev i det här forumet för att få tips till en början. Och anledningen tuill att man överhuvudtaget skriver i ett furum är väll för att få hjälp från dom som KAN
 
Sv: En travare

Grejen är att det ofta är svårt att hjälpa folk över ett forum. Om du inte har någon tidigare erfarenhet av att utbilda hästar och ffa utbilda fd travare tycker jag du ska kontakta en tränare som kan komma och hjälpa dig. Övningarnas upplägg och struktur bygger inte bara på hästens fysiska funktioner i egenskap av varmblodig travare utan är även individbaserade.

Personligen skulle jag börja med att skritta hästen från marken (antingen att man leder eller tömkör) offroad i skogen, upp och ned i backar så hästen får en bra grundmuskulatur i ryggen och lär sig att det inte är farligt att våga arbeta med ryggen. Detta tycker jag man bör göra innan man funderar på att hoppa upp och rida. Skogen är en utmärkt träningsmiljö för hästen då man kan aktivera musklerna utan att egentligen behöva göra någon speciell övning. Att skritta rakt fram i skogen över stock och sten på lång tygel ger betydligt mer vad gäller muskelarbete än att skritta rakt fram i en paddock på lång tygel, eller längs en grusväg för den delen.
 
Sv: En travare

Eftersom jag tolkar det som att hästen är både outbildad, obalanserad och omusklad, skulle jag säga att det du/ni ska ägna er åt i sommar är basic arbete i skritt och efter ett tag i trav. Börja med skritten, så att han får en chans att dels förstå vad du/ni är ute efter, vad ni vill ha av honom.

ABC: start, stopp, flytta åt sidan för skänkeln (inte mycket - här snackar vi ett-två steg. Inte för att göra en snygg skänkelvikning i början, utan för att kunna flytta ut hästen lite i hörnpasseringar etc.), styra. Sedan tempoväxlingar - öka och minska. När man jobbar med sådana här basic saker, får man se till att det inte blir tråkigt och enformigt för hästen. Rid inte bara runt runt på fyrkantsspåret, utan utnyttja ridvägarna. När det funkar på rakt spår, gör samma sak på stora volter.

Och viktigt är det som iNHALE sa: att bygga en bra grundmuskulatur genom att låta hästen röra på sig ute. Jag skulle antingen göra detta allra först, eller kombinera detta med rätt korta pass på ridbanan (kanske 20min.). Promenader eller uppsatt, eller helst både och.

Det är viktigt att ryttaren är tydlig. Tänk på att även om hästen är vuxen (?), så får man tänka som med en unghäst som inte kan någonting. Var lugn, tydlig och konsekvent - det som betyder A idag ska inte betyda B eller C imorgon. När hästen gör rätt - visa det, beröm.

Jag skulle absolut ta hjälp av en tränare; gärna med erfarenhet av omskolning av travare, eller åtminstone inridning och grundutbildning. Det är väldigt lätt att det blir fel, speciellt i början av hästens utbildning. Och då målar man in sig i ett hörn, när man ska gå vidare. Det vi kan ge via Buke är fingervisningar, men det är långt ifrån samma sak/lika bra som någon som ser er live.

Galoppen skulle jag inte försöka mig på under den korta tiden, oavsett om hästen stressas mentalt av den eller inte. Måste han ta fart för att kunna fatta en "slängig galopp", har han inte styrka att fatta galopp - han rusar in i den.
 
Senast ändrad:
Sv: En travare

Självklar menar jag inte att jag ska bli färdig på en sommar, men jag skrev i det här forumet för att få tips till en början. Och anledningen tuill att man överhuvudtaget skriver i ett furum är väll för att få hjälp från dom som KAN

Men du skrev ju i ditt första inlägg att du har 4 månader på dig? På den tiden hinner du ev få till en någorlunda vettig trav på rakt spår. Kanske. Och det är inte att vara en "ordentlig ridhäst".
 
Sv: En travare

Det är omöjligt att hjälpa någon med en hästs utbildning på ett forum, annars hade det ju varit plättlätt för alla att rida in/utbilda hästar.
Du behöver ha hjälp av någon från marken som kan guida er.

Alla har vi varit där och alla oavsett diciplin/nivå behöver hjälp av någon som kan stå och gapa från marken :)

Jag kan vara ärlig och tala om att när jag skaffade min travare så tänkte jag att så svårt ska det väl inte vara..men man behöver hjälp eller de där extra ögonen för det handlar inte bara om att utbilda och lära den utan att dessutom göra om hästen från allt vad den är vad vid sen innan, det är en stor omställning för den..och allt som man tar för givet ska funka kanske inte gör det.
 
Sv: En travare

Självklar menar jag inte att jag ska bli färdig på en sommar, men jag skrev i det här forumet för att få tips till en början. Och anledningen tuill att man överhuvudtaget skriver i ett furum är väll för att få hjälp från dom som KAN

Okej, med tanke på att du skrev "så jag behöver hjälp med hur jag ska lära honom att bli en ordentlig ridhäst. jag har en sommar på mej (ca 4 månader) ", så framstår det som att du tänkt utbilda honom till färdig ridhäst under den tiden.

Du har ju fått flera tips här? Sen så kan du absolut inte förlita dig på forum på internet när du ska utbilda en häst, har du inte kunskapen själv behöver du kunniga människor omkring dig som är beredda på att hjälpa till. Och ang galoppen, även om inte hästen blir stressad så kommer du förmodligen inte hinna börja jobba med den om du bara har 4månader på dig, det tar tid för en outbildad travare att sätta rätt muskler och lära sig jobba på rätt vis. Det kan ta år att få grunderna att sitta, 4 månader är ingenting.

Så, jag säger det igen. Det bästa rådet någon kan ge dig är att inte förlita dig på forum på internet, utan ta hjälp av kunniga personer i din närhet, som vet vad de håller på med. Som jag skrev tidigare så är det så himla lätt att det blir fel om man inte vet vad man gör.

Lycka till! :)
 
Sv: En travare

Som tillägg till det som redan skrivits så är det även en fördel att ta hjälp av någon kunnig om man själv inte vet hur man gör. Annars blir det lätt fel. :)

Även om det tar tid så kan ni ju iallafall komma en liten bit på väg om du har god hjälp.

+1 på den. Oavsett hur lång tid man har på sig, så bör man veta vad man gör om man ska skola om en häst. Jag undrar om det i vissa fall kanske tom är svårare att omskola än att rida in bara.
Om man måste fråga på ett forum skulle jag gissa på att man inte har kunskapen att göra det.
 
Sv: En travare

Jag undrar om det i vissa fall kanske tom är svårare att omskola än att rida in bara.

I min värld tror jag att det är så, många frågetecken kommer från hästen och den kommer garanterat dessutom att ifrågasätta allt många gånger om innan den förstår att den ska göra på ett annat sätt än vad den är van vid.

Sen just travare, de vill så mycket (på gott och ont), de slår gärna knut på sig själva för att försöka göra rätt och gör gärna allt på en gång ;)
Då hinner man passera det man vill ha utfört flera gånger, vilket kan göra att det tar extra lång tid.
 
Sv: En travare

hej!
jag ska skola om en travare, han kan inte mycket, inte gå i form, nästan inget alls i höger varv. han kan galoppera men behöver mycket fart för att falla över i en slängig galopp. så jag behöver hjälp med hur jag ska lära honom att bli en ordentlig ridhäst. jag har en sommar på mej (ca 4 månader) behöver tips om övningar utrustning mm.

Du kommer inte kunna skola om en travare på så kort tid. Bara en liten fråga varför har du tagit dig ann uppdraget om du själv behöver tips och råd?? Inget illa ment! Har du hållt på med tillridning/inridning av hästar i allmänhet innan?
Tycker du ska ta hjälp av en kunnig/duktig tränare eller skicka iväg hästen till ett bra tillridningsstall.

Önskar dig lycka till:):)
 
Sv: En travare

Självklar menar jag inte att jag ska bli färdig på en sommar, men jag skrev i det här forumet för att få tips till en början. Och anledningen tuill att man överhuvudtaget skriver i ett furum är väll för att få hjälp från dom som KAN

Få inte mycket hjälp eh :grin:
Jag ska förklara hur jag har skolet om några Traver och du kan prova själv:
Hitta ett bra sträck att galloper, lite luttning kan vara till hjälp.
Manna på i gallop och låt han springa allt han öka, gå han ner till trav manna upp igen till gallop, vill han inte... bromsa ner han till skritt, låt han blåsa utt och sen upp i gallop igen.

När han val förstå att han komma inte att få stryk komma han att gallopera för glätta livet, nu kan du börja att dra försiktig i handbroms för att komma ner till ett lungner tackt...som att rolla din bil nerförbaken i nutral och kontrolera hästighete med handbroms, dra...släpp....dra...slapp.
Good Luck
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp