En tråkig upplevelse

Skulla

Trådstartare
Jag var iväg på körträning i går och samtidigt va det ett till gäng där och körde en shettis. Shettisen hade en alldeles för liten sele. Selen saknade alla delar som är viktiga, saknade nog de flesta delar om jag tänker efter. Däckeln satt så långt fram att hästen i princip hade den på halsen. Dom körde utan baksele och draglinor. Fordonet dom använde va en rockard för stor häst. Så det va tungt för den lille att dra.

Efter ett tag klarade jag inte av att se på eländet längre utan spatserade fram och pratade med dom. ”Åh vilken fin sele du har utbrast dom” Man tackar sa jag. ”Men vi har ju bara en liten häst så det räcker med en liten sele till våran.” Sen undra dom va jag hade för säkerhetslinor.. (dom syftade på mina draglinor..:crazy: )
Jag förklarade att man kör aldrig utan draglinor, det är elakt mot hästen.
”Ja men våran är så liten så det fungerar ändå”

Diskussionen fortsatte: ”Det är så bra med shetlandsponnyer man behöver inte sko dom, dom behöver knappt ngn mat bara lite hö.” Jag svarade att det är individuellt om hästen behöver skor. Tränar och tävlar man mycket så är skor ett måste.
”Ja men har man den bara som sällskap och kör lite så behövs det inte..”
Varför ska ni ha häst för undrade jag, kanske bättre att ni skaffar en kanin. Och min kompis sa till dom att åka hem och slänga selen innan hästen lessnar på denna behandling.

Jag va fruktansvärt upprörd och chockad över denna okunskap när vi åkte därifrån Varför ska inte små hästar ha ordentlig utrustning, skor och en genomtänkt foderstat? Varför är dom slit och släng hästar och bara används ibland och varför är det accepterat att dom blir behandlade på detta vis?

Sv: En tråkig upplevelse

Tyvärr tror jag det allt för ofta blir så med hästar som säljs billigt.
Folk tar dom inte på allvar iom att det inte är någon större investering.
Nu behöver det ju inte betyda att det alltid är så när man köper en häst billigt, men jag har sett lite för många exempel på det tyvärr.

Jag tror också det är så. Sen kan folk tycka det är konstigt att lägga ut mycket pengar på en billig häst. Hur man då tänker? Inköpspriset är väl det minsta man lägger på hästen. Driften och utrustningen kommer snarast upp i samma nivå som inköpspriset oavsett vad man köper för häst. Tänk vad många hästar jag kunde ha köpt om jag inte skaffade ordentlig utrustning till den jag har, skodde, gav honom mat, åkte till veterinär när det behövs, vaccinera osv osv! Var fjärde månad hade jag kunnat köpa en lika fin häst som jag har nu. Då skulle det ju inte göra nåt om dom gick sönder, magrade, blev sjuka och så om jag ändå skaffar en ny! :idea:

Det är verkligen tragiskt då det blir så. Varför behöver inte en shettis salt och mineraler tex. Man blir verkligen lessen över all okunskap som finns. :cry: Detta gäller ju alla djur. Jag avskyr tex dessa stackars hundgårdehundar. Ja, folk kallar ju dom för jakthundar. Det är gräsligt hur folk beter sig.

Senast ändrad:

Ja, min häst köpte vi för 15.000 inkl rockard o loksele, det priset har vi gått över MÅÅÅÅNGA gånger sedan hästköpet :angel:
Bara sadeln kostade 2/3 av vad hästen kostade, sen ny sele, ny vagn, ny transport, mat, försäkring. Ja.

min ena shettis är korsning mellan mini och shettis, han köptes för 5000 och då ingick
SKITSELE *tackar :angel: * och en rockard. Han har kostat mig ca 15000 BARA i sjukhusvistelser p.g.a. hans allergi!!!!!

Jag resonerar att OM han inte kan få ett drägligt liv vill jag skona honom från att leva om det blir outhärdligt för honom. Jag skulle aldrig ta bort honom för ekonomiska skäl pga att han köptes in billigt och vårdkostnaderna vida överstiger detta om och om igen. Det är det minsta jag kan göra för honom, att han mår bra. (Visst finns det en gräns nånstans ekonomiskt men avlivning är inget alt. sålänge det finns någon som är beredd att ge honom den vård han eventuellt behöver. Dock är det väl nästan omöjligt att hitta någon som skulle ta över eller ens köpa en ponny med sådana problem. Sjukhusvistelserna är över så förhoppningsvs blir det inga fler tusenlappar på dom)

F.ö. kostar hans medicin 3700 för bara 7 månader = drygt 500/månad :eek: Detta är ändå bara vårdkostnader *djup suck* men han e ju min :love:

Han får linfröolja och en bra sammansatt foderstat som passar honom. Ja det är min häst och han kräver MINST lika mycket som en stor!

Detta är vår historia, jag tycker det är tråkigt att höra om dessa TS beskrev, uschianemig!!!

igorf2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har kört 4 shettisar i mitt liv. En medryttareponny jag för länge sen, 2 som min kompis äger och en som jag hade på foder. Körde omkring lite ute på grusvägar,- Och jag använde mej då aldrig av draglinor!! Därimot hade jag en väl anpassad sele. Och jag kände mej inte på nått sätt elak, jag som för det mesta går runt och oroar mej för vad hästen tycker om vissa grejjer och om den har det obehagligt. Alla shettisarna var överlyckliga och tyckte det var skit kul:crazy: Så jag tror nog att det är lite väl överdrivet av ts att säga att det är "elakt" att köra utan draglinor. Men inte vet jag, vet ingenting om körning så. Har aldrig ens tagit i ett par draglinor eller nått annat "krångel". Jag har endast haft huvudlag, tömmar, bröstsele, skakelremmar och en LITEN rockard:D Sen vet jag att baksele kan vara väldigt bra att ha.
men sen beror det väl lite på hur man kör också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har kört 4 shettisar i mitt liv. En medryttareponny jag för länge sen, 2 som min kompis äger och en som jag hade på foder. Körde omkring lite ute på grusvägar,- Och jag använde mej då aldrig av draglinor!! Därimot hade jag en väl anpassad sele. Och jag kände mej inte på nått sätt elak, jag som för det mesta går runt och oroar mej för vad hästen tycker om vissa grejjer och om den har det obehagligt. Alla shettisarna var överlyckliga och tyckte det var skit kul:crazy: Så jag tror nog att det är lite väl överdrivet av ts att säga att det är "elakt" att köra utan draglinor. Men inte vet jag, vet ingenting om körning så. Har aldrig ens tagit i ett par draglinor eller nått annat "krångel". Jag har endast haft huvudlag, tömmar, bröstsele, skakelremmar och en LITEN rockard:D Sen vet jag att baksele kan vara väldigt bra att ha.
men sen beror det väl lite på hur man kör också.

Du svarade på din egen fråga.. "Det man inte vet lider man inte av" eller hur är det man säger?

Shettisar är tåliga och positiva djur och de kämpar på även fast det skaver och tar i. Så när du säger att hästarna var glada och tyckte det va kul innebär inte att utrustningen är lämpad att köra med.

En bra bröstsele kan du inte köra med utan draglinor..

Har du en väl anpassad sele är det jätte enkelt att fästa dit draglinor. Det går att göra linor av vanliga rep, det hade jag innan jag hade råd med en bra sele med tillhörande draglinor.

Jo det är ju det man kan, men sen om hästen tar skada av det eller inte är en annan sak.

På vilket sätt tar hästen skada om man kör utan draglinor? Vad är draglinorna till för?

När du kör med draglinor fäster du dom i bröstan och i en svängel. När hästen då kliver fram med tex höger framben drar den i höger draglina. Då skjuts svängeln fram på höger sida och bakåt på vänster sida, alltså dras vänster draglina bak. Det gör att bröstan kan ligga still mot bogen samtidigt som den följer med i rörelserna. Har man inte draglinor och svängel sitter bröstan helt still medan bogen rör sig vilket kan ge skav och till och med bränna samtidigt som det hämmar frambensrörelserna.

Sen är en sådan sele du har, där hästen drar i skacklarna som du fäst i däckeln inte så bra säkerhetsmässigt. Det lilla som då håller fast vagnen i selen kan lätt gå sönder och du kan tänka dig vad som kan hända då. När du har draglinor fördelas denna tyngd på draglinor/brösta som drar och skackelfästena som håller upp skackeln. En sak till är att skackelfästena ofta sitter för lågt vilket innebär att skacklarna lutan nedåt sett från sits till skackelände som då ger onödigt mycket tyngd på ryggen (för de som vill spara på hästens rygg genom att köra bör speciellt tänka till!!). Sitter skacklarna för lågt blir det också svårt för hästen att svänga när den får en skackel som trycker in i bogen vid vändningen.

Vill man inte köpa en ny sele finns det många lätta och billiga justeringar man kan göra för att förbättra den man har. Tex fästa linor i bröstan som Skulla skrev. En svängel är lätt att ordna och en baksele behöver inte vara allt för dyr. Samtidigt finns det nu otroligt billiga kompletta selar, speciellt för shettisar.

Hästar är för snälla djur och man ska inte alltid lite på att allt funkar så länge inte hästen säger ifrån eller visar skador. På samma sätt kan utrustningen vara utmärkt anpassad på en häst som protesterar. Då är det något annat som inte stämmer.

Ok, tack för informationen:) var vissa delar jag inte förstog mej på riktigt men får kika lite närmare på det och lära mej mer. har ju funderat ett tag på nu att köpa en shettis att köra, så då kan det ju vara bra att lära sej så mycke som möjligt så att hästen får det så bekvämt som det bara går.

jag kan tänka mej att bröstselen som du sa kan hämma rörelserna, jag har dock aldrig sett minsta antydan till skavmärken på dom hästar jag har kört regelbundet. Med dom vagnar jag kört har det inte ens funnits en svängel:o

men man fäster alltså t.e.x rep från svängeln till ringarna i bröstan? Men blir inte det samma effekt som om man bara har skaklorna där? hur gör man för att tyngden ska hamna i draglinorna och inte skaklorna?

Fråga gärna om du inte förstår!!

Ja du kan fästa rep från ringen i bröstan till svängeln. Skillnaden blir att svängeln kan röra sig. Det kan inte skacklarna, om dom inte är rekade, vilket de inte är på en rockard. De remmar du nu sätter fast i skacklarna som hästen drar i ska du bara använda för att lyfta skacklarna och hålla dem uppe. Du kan behöva få upp det spännet på något sätt om det sitter för lågt. Lägger in en bild som jag visat i en annan tråd om hur man selar med bröstsele så kan du se hur det bör se ut. Det borde finnas någon här på forumet som kan visa bild på en sån sele som du har, ombyggd.

aa67cad8ef4c52a72b8ffe406c905bb6_500_334.jpg

Där ser du att bröstan är fri från däckeln, i ditt fall får du se till att den inte sitter för hårt fast i däckeln så att den kan röra sig. Skackelfästet sitter rätt högt här, det går att ha något lägre om ponnymagen tillåter, bara den ligger i balans. Där ser du att däckeln bara lyfter skackeln, draglinorna drar.

Har du bara kört rakt fram på väg kan jag förstå om du inte sett något fel. Men vill du ha en ponny att träna körning med även på banan kommer du snart märka att det blir besvärligt att vända när man selat och spänt för med en billig bröstsele.

Det är jättebra att du frågor och försöker ta reda på hur det fungerar! Jag tyckte själv att det såg helskumt ut när jag började köra med alla remmar och förstod inte alls vad allt skulle vara bra till. Men är man bara öppen och nyfiken lär man sig fort och kan själv se vad som funkar och inte funkar! Men tänk på det jag sa om att hästen behöver inte "säga till" för att det inte ska passa. Och om dom gör det är det oftast för sent.

Hej Tjalfe!

Här är en jättebra hemsida där jag har lärt mig mycket (förutom här på forumet då)

http://cliffords.se/svangel.html

http://www.cliffords.se/korskolan.html

En svängel är lätt att göra, själva tog vi bara ett stålrör och monterade på vagnen så det kunde liksom väga fram och tillbaka, som en våg. Drar man i ena änden åker svängeln ner i den andra osv. Det är ju så man får själva bröstan på hästen att följa med i bogens rörelser. Utan draglinor rör sig bara bogen men bröstan står stilla vilket kan skava.
Vi svetsade också dit "stoppar" så att varje draglineände inte skulle glida ut åt sidorna och trilla av.

Bilden är från www.cliffords.se
svangelny.jpg

text från cliffords:
"Svängeln sitter framtill på vagnen, mellan skaklarna. Den är fäst i en bult (A) och rör sig fram och tillbaka i takt med hästens rörelser. Draglinorna fäster du runt svängeln genom att göra en ögla (B). Det är också viktigt att svängeln har "stoppar" i ändarna, så inte draglinan kan glida av om den slaknar - exempelvis i en nerförsbacke (C). "

Lycka till!

En svängel är säkert inga problem att fixa, min pappa är svettsare och min kille snickare, så här kan det mesta fixas;)

Hur vet man hur hårt man ska spänna draglinorna?

Jag har kört 4 shettisar i mitt liv. En medryttareponny jag för länge sen, 2 som min kompis äger och en som jag hade på foder. Körde omkring lite ute på grusvägar,- Och jag använde mej då aldrig av draglinor!! Därimot hade jag en väl anpassad sele. ... Men inte vet jag, vet ingenting om körning så. Har aldrig ens tagit i ett par draglinor eller nått annat "krångel".

Jo det är ju det man kan, men sen om hästen tar skada av det eller inte är en annan sak.
Mm, mm som jag inte citerar.

Herregud! :eek:
Lär dig körning först, innan du ger dig ut med häst och vagn och innan du kommer med kaxiga och felaktiga påståenden. Är det bara jag som blir svett av att läsa inläggen?

LIA, som hukar inför proteststormen. :o

Mm, mm som jag inte citerar.

Herregud! :eek:
Lär dig körning först, innan du ger dig ut med häst och vagn och innan du kommer med kaxiga och felaktiga påståenden. Är det bara jag som blir svett av att läsa inläggen?

LIA, som hukar inför proteststormen. :o

Ursäkta:o
Kaxiga och felaktiga påstånden? Jag förstår inte ens vad du menar:crazy: vad var det som var kaxigt sagt? Antar att du har missförstått om inte så ber jag dej och alla andra om ursäkt(ska även skämmas lite för dom stackars shettisarna jag kört) Jag sa att jag inte kan något om körning och har mycket tacksamt tagit emot tips och information av dom här snälla människorna som verkar veta vad dom pratar om:bow:
Och jag tror inte att jag är ensam om att köra utan att ha gått massa kurser och liknande om körning. Jag har lyssnat på det som jag har lärt mej utav dom vuxna när jag var mindre, och har alltid trott att dom har haft rätt. Men nu märker jag ju att dom inte hade det, och jag vill mycket gärna lära mej hur det ska gå till! Tror jag skrev här nånstans att jag skulle lära mej mer INNAN jag köper en shettis igen.
Hur mycket kunde du själv när du provade att köra första gången?

Tjalfe- som är fruktansvärt trött på alla påhopp här på buke.

Det var inget påhopp, däremot ett par uppmaningar. Du tar dom som du vill.

Jag ids inte relatera allt du skrivit, men upprepar exemplet
Hur kan du, som enligt egen utsago inget kan om körning, på sådant sätt rätta Skulla?

Du "har kört regelbundet", utan att kunna något om körning. Vad tycker du själv att det låter som? Knappast något en ansvarsfull person skulle göra enligt min uppfattning. Om du är ensam om det eller inte hör inte hit.

Man behöver alls inte "gå en massa kurser", däremot skaffa sig tillräcklig grundkunskap för att veta vad man håller på med. Både för sin egen skull, som för hästarnas och omgivningens.
Det fick jag lov att göra, eftersom du frågar.

Det är berömvärt om du vill lära dig körning, innan du skaffar shettis och sätter igång igen. Men var då medveten om att körkunskap inte är lika med att "spänna draglinor". Vänd dig till någon rid/körklubb eller annan körkunnig person och be om lite hjälp. Ställa frågor och diskutera på Buke är bra alternativ, men ersätter inte praktisk utbildning.

LIA

Det var inget påhopp, däremot ett par uppmaningar. Du tar dom som du vill.

Jag ids inte relatera allt du skrivit, men upprepar exemplet
Hur kan du, som enligt egen utsago inget kan om körning, på sådant sätt rätta Skulla?

Du "har kört regelbundet", utan att kunna något om körning. Vad tycker du själv att det låter som? Knappast något en ansvarsfull person skulle göra enligt min uppfattning. Om du är ensam om det eller inte hör inte hit.

Man behöver alls inte "gå en massa kurser", däremot skaffa sig tillräcklig grundkunskap för att veta vad man håller på med. Både för sin egen skull, som för hästarnas och omgivningens.
Det fick jag lov att göra, eftersom du frågar.

Det är berömvärt om du vill lära dig körning, innan du skaffar shettis och sätter igång igen. Men var då medveten om att körkunskap inte är lika med att "spänna draglinor". Vänd dig till någon rid/körklubb eller annan körkunnig person och be om lite hjälp. Ställa frågor och diskutera på Buke är bra alternativ, men ersätter inte praktisk utbildning.

LIA

Inlägget som jag svarade Skulla på har du missförstått helt. Lite svårt att förklara hur jag menade. Men jag menade typ att det GÅR ju att köra utan draglinor= man kan ta sej framåt. MEN att hästen kan ta skada av det. Därför förstår sånna som jag och många andra inte att det kan vara skadligt, eftersom det faktiskt funkar alldeles utmärkt att köra utan draglinor, så länge man inte vet att det kan skada hästen. Det var svårt att förklara. Men hoppas du förstog bättre nu. Nu mera vet jag att att hästen kan ta skada av att bli körd utan draglinor.

Vända sej till en körklubb blir ganska svårt, har ingen sån här där jag bor och har inte möjlighet att åka flera mil. Känner inte direkt någon körkunnig person förutom min kompis som har gått med inrikting körning på gymnasiet i 3 år, men eftersom hon också kör sin shettis med bara bröstsele och inget annat så kan nog inte hon lära mej det jag behöver.

DÅ trodde jag att jag hade kunskap- jag hade fått massvis med tips och information av hästarnas ägare(har ju aldrig haft någon egen körhäst)och då var jag helt säker på att jag kunde det viktigaste. Jag var typ 12år när jag körde senast och då tror man faktiskt att det dom vuxna säger alltid är sant.:smirk: Det är ju först nu jag vet att jag inte kan ett skit.

Men enligt dej är jag nu en kaxig ansvarslös person. Tänk vad man kan missuppfatta bara av att läsa några ord på internet. Jag är en liten blyg försiktig tjej som får ångest så fort mina hästar mår minsta lilla dåligt eller blir tvingade till något utav någon annan ryttare. Jag försöker alltid leva mig in i hur hästen har det för att få den att trivas så bra som möjligt. Jag tjatar ständigt om här på buke om det verkligen är helt ok att jag rider på min lilla ponny även fast jag vet att det inte är några som helst problem. Men är alltid så otroligt orolig för att mina hästar inte ska ha det bra.

Tjalfe- som numera börjar ledsna på buke och alla dessa påhopp och missförstånd från proffsen....

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Mli
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 309
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 928
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar