En tråkig slänt med nässlor

Lejonelle

Trådstartare
Jag ar en slänt i norrläge ned mot strömmen som går förbi hos mig. Den är helt igenvuxen med flerårigt ogräs, typ nässlor och kirskål. Jordmånen är dålig och det finns vattenskyddsregler som gör att man inte kan ta till drastiska metoder som att fräsa upp och byta jord etc.

Så vad gör jag? Vill ha det bevuxet med växter som tar hand om näringsämnen och förhindrar erosion ned i vårt dricksvatten. Men inte nässlor och kirskål!

Hjälp!

Sv: En tråkig slänt med nässlor

Du kan ju slå ogräset och täcka marken med svart plast så det inte kan växa upp nytt. Sen göra hål i plasten och plantera t.ex buskar eller vad du vill. Kanske baljväxter som binder kväve.

Det är typ naturtomt på den delen av tomten så plast och täckbark tror jag blir svårt. Jag skulle vilja ha ängsblommor, smultron och blåsippor och annat vackert men norrläget gör att det mesta går bort. Vill ha lågväxande växter så att man får öppen vy mot vattnet. Nässlorna som finns där just nu är ganska imponerande och gör att man t ex drar sig för att gå ned och hugga sly som lätt växer upp. Så det ser tråkigt ut och växer igen.

Att där växer nässlor säger att det är kväverikt, alltså näringsrik.

Jag hade gjort så här. Täck området med stora persenningar hela nästa år, dra gärna upp så mycket du kan innan eller slå av det med en trimmer. Börja gärna nu och täck så att du alltså kan börja våren 2015. Sen hade jag planterat hosta, myskmadra, revsuga, bergenia, gullgröna och lite sånt marktäckande. Det kan du ju börja plantera på andra ställen i trädgården så att du kan ta upp och dela dem när det är dags för plantering. Har du någon bra marktäckare i trädgården som du kan använda?

Ängsblommor tror jag du får glömma, de kan aldrig konkurrera med nässlor och kirskål.

Att där växer nässlor säger att det är kväverikt, alltså näringsrik.

Mm, och det är ett av problemen, nässlorna suger upp kvävet och förhindrar läckage ut i vattnet som bland annat ju är vårt eget dricksvatten. Det skulle behövas andra växter som gör detta lika bra och som också har lite tätare växtsätt som förhindrar erosion ned i vattnet. Myskmadra och vintergröna har jag någonstans i trädgården redan, kaprifol, kroll-lilja kanske? Ormöga har jag också.

Funderar också på hallon, som redan förvildar sig lite överallt och tydligen trivs då.

Men alla växter tar ju upp kväve så så länge du planterar annat där borde det inte vara några problem tänker jag.

Jag hade ambitionen för några år sedan att ha perenna växter på en del av denna slänt men gav upp till slut, kirskålen sög musten ur mig. Men jag skulle så gärna vilja försöka igen... Tack för era tips, lady_vip och Linda8142.

Som sagt, det jag vet funkar bäst mot kirskål är att täcka under lång tid så att de kvävs.

Men hallon borde väl funka, det växer ju ofta nässlor i skogshallonsnåren.

Delvis KL

ja, fast hallon är ju ingen marktäckare. Risken är att man får både hallon och nässlor. Plus att hallonen inte är så låga?

Bergenia är en gammal marktäckare som nog kväver ogräs rätt bra? Vintergrönan hos mig dödar allt annat i sin väg och är vackert grön hela året. Någon marktäckande ros?

Jag tjötar om dom jämt men nävor är så bra. Dom håller till och med nässlor stången. Och efter något år när dom kvävt ogräset så kan du enkelt lyfta bort dom och sätta smultron o dylikt.

Delvis KL

ja, fast hallon är ju ingen marktäckare. Risken är att man får både hallon och nässlor. Plus att hallonen inte är så låga?

Bergenia är en gammal marktäckare som nog kväver ogräs rätt bra? Vintergrönan hos mig dödar allt annat i sin väg och är vackert grön hela året. Någon marktäckande ros?

Spann bara vidare på att TS funderat på hallon.

*kl* Tack, alla! Skuggnäva och bergenia ska jag absolut titta närmare på. Någon funkia kanske. Och hallon.
Tänker vidare själv: Fackelblomster borde funka i vattenlinjen. Det har jag nog en planta nånstans i djungeln, kanske man kan gräva fram och rädda den samtidigt som man försöker hitta eventuella spår av vintergröna, myskmadra, ramslök och jätteblåklint som fanns där förr i tiden.
Ja, vi får se hur det går. Tack igen för alla tips.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka