En tråd om gångarter IRL, kanske ett nytt kaos?

Boj

Trådstartare
Nej skämt åsido, jag har hittat efter ett tips från annat håll och denna gång en filmsekvens. Vad visas, hur ser gångarterna ut. Nu handlar det inte om någon flott Glampi, men få se vad ni anser om detta nu när det är IRL och i rörselser.

Film

Om man klickar 2 ggr snabbt på filmrutan, blir den större men till synses något otydligare. Vill man tillbaka, klickar man 2 ggr igen, och rutan blir liten. Man kan även kopiera adressen och lägga in den i ett nytt fönster, då laddar den lite snabbare.

Sv: En tråd om gångarter IRL, kanske ett nytt kaos?

Den laddar tydligen bäst i explorer, men kan ändå ta lite tid innan den är färdig.

Lååååång tid men den kommer. Ser ut som en speedad tusenfoting!

Är jag koko eller datorn? :confused: Jag har Explorer men ingen nån häst på skärm?

VIlken program ska man ha? QuickTIme, Real Player?? :cool:

Hej

Förstår tyvärr inte syftet med tråden.
Men det jag tycker personligen om denna häst är en välbyggd, smecker häst som dock inte verkar vara riktigt färdigutvecklad.

Min "typ" av häst som jag gillar, långbent och nätt. Precis som jag :banana:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Vänta ganska länge.
Först kommer den visas i dåligt material. Högerklicka när den är klar och klicka på spela upp igen. Då är det bättrematerial!
Så var det på min dator iallafall :)

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Ja jaghade fönstret med URL adressen väldigt länge, inget hände snyft! :cry: :cry: :cry:

MEN nu kommer jag på :idea: är det för att ni som kör på PC kan se filmen?! En tragedi för en Äpplebiten (Mac Dator)

PS
Ett tack till Boj som tipsade hemsida med gångarter i annat tråd. Mycket bra text och pedaogiskt upplagt och så jätteroliga uppgifter att klura ut gångarter

Jag tyckte hästen såg halt ut, men det kan ju bara vara filmen som laggade.

Att bedöma hästens takt tempo aktion och form, utifrån något annat än ett foto. Det är en väsentlig skillnad, och för vissa är det svårare än andra.

Det är alltid lätt att tycka till om en bild, är det lika lätt när hästen rör på sig. :devil:

kryptisk skrev:
Jag tyckte också att den ryckte ibland och såg ut som den gick orent. Lite som Etain Royal i trav.

Detta är ju en ganska typisk isländsk avelsvisning. Formen är inte så viktig som fart och aktion. I den första korta (kortare) tölten tycker jag hästen är rätt regelbunden i takten, han (ser ut som en han) binder sig något i några steg. Formen där tycker jag är rätt angenäm och stabil, ev. att tygelkontakten är lite väl hård (men det är svårt att bedöma på stång och film). Traven är ju snabb och har mycket frambensaktion, men baken blir ju efter och jag tycker hästen inte tar i jämt med bakbenen (h.b. kortar sig). Galoppen är, precis som traven, snabb men bakkärran saknas. Hästen "springer med" med bakbenen.
I den ökade tölten är formen ostabil och ryttaren ser hård ut i handen (eller om hästen hänger sig på stången och ryttaren därför blir hård i handen osv.). Häste rollar några gånger och ser ut att vara på väg och slå upp en gång.
Jag reagerar på att sadeln ligger väldigt långt bak!

Det var mina åsikter!
Det är intressant, men svårt att se på sådana här filmer! :)

/Malin

Valet var lite avsiktligt, just tempot är en förvillande faktor och det skulle vara kul att höra vad man får ut av en rörlig häst istället för en häst i stillbild. Det man kommer att upptäcka är hur lätt det är att tycka till om en bild i stillhet, här tycker man sig se allt, fast gör man det? Mot en häst som hela tiden är i rörelse, man märker också att en häst med mycket rörelser och stor aktion inte alls är så lätt att bedöma som man kanske kan tro.

haha varför ser det ut att gå så himla snabbt? i galoppen ser gubben ut att åka längre o längre bak hehe. ser ju verkligen ut som en ekorre som nån sa man hinner ju inte se bena på hästen haha.
=)

Hmm...filmen funkar inte för mig tråkigt nog...hade varit kul att se.

Reagerade oxå på att sadeln låg väldigt långt bak....

//Ewa

kryptisk skrev:

Jag tycker oxå det va svårt o hinna med o se nåt...hehe :d
men ibland kan ju hästen "halta" till lite om den är obalanserad. Det kan ju vara det ni såg??
Jag hann inte riktigt me o se iaf...hehe Men kul o se iaf!! :)

Lyckades se filmen idag, och håller med, sadeln ser ut att ligga jätte långt bak.

Hej Ge mig mer film tack..med travande islänningar på! Min kan nämligen inte trava...

:bump:

Gussen1998 skrev:
Hej Ge mig mer film tack..med travande islänningar på! Min kan nämligen inte trava...

:bump:
Visa pållen filmen, vet ja. Ge inte upp, rätt vad det är så kommer den. Och då blir det skoj!! :angel:

Liknande trådar

Bukefalos Detta är en beskrivning av hur man kan göra om den användarbild (avatar) man vill ha är för stor för det nya forumet. Nuförtiden får ju...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 199
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA