En tråd om gallor igen!

J

janta

Min häst har gallor bak. Rätt stora men mjuka. De ändrar inte när hon står inne på natten lr ute på dagenlr blir riden.
De ändrades inte i somras då hon gick på bete helt utan kraft foder. Och de är likadana nu när hon äter rejält med korn. Hon har haft snett bäcken och jag hoppades intensivt att det var något i kläm som orsakade dessa gallor men efter att hon blivit "knyckt" på rätt kvarstår dom ännu. Hon är barfota med korrekt benställning. Inga gallor fram alls. Massören gav henne laser behandling på gallorna sist men ingen förändring. Hon störs inte alls av detta. Det är nog bara jag som inte kan låta bli att fundera på vad det kan vara. Är det bara ett skönhetsfel lr finns det några tankar om vad det kan bero på. Som sagt är hon aldrig stel eller halt av dessa. De är aldrig värre eller bättre, alltid likadana.

Sv: En tråd om gallor igen!

Det finns 100 tals (liten överdrift) anledningar till att hästar får gallor och jag har aldrig träffat din häst men jag kan ge lite allternativ:

- En vanlig anledning till gallor bak är dålig blodcirkulation. Bakfötterna sitter ju lägst från hjärtat och har hästen då en mindre bra hovmekanism bak eller att den inte rör sig kan det bildas gallor där.

- Hästar kan även få gallor av för mycket protein i foderstaten.

- Om hästen har/hade någon snedhet i kroppen "vandrar" problemen oftast neråt och blir gallor. (det är min åsikt att man inte kan "knycka" rätt ett bäcken eller ryggrad eller dylikt, utan att det krävs långvarig sjukgymnastik om detta ska göras.)

- vissa hästar som är lite äldre eller som har presterat mycket innan i deras liv kan få lättare utslitningsskador i leder och det kan leda till gallor som inte går bort.

Det här är bara några av anledningarna till att hästar får gallor, jag vet inte om något passar in på din häst, men har den inte problem med det behöver du ju inte oroa dig :)

Håller med.Det man kan göra är väl att använda lindor å kylgele/lera, ibland liniment men de flesta hästar har nog gallor från å till.

Vanligaste gallorna bak är gallor i kotsenskidan, ser man på nästan alla ridhästar med några år på nacken.
Dålig blodcirkulation ger snarare allmän svullnad än gallor.
Hjärtat kan inte "suga" upp blodet vare sig ur bak eller framben utan rörelse behövs i bägge fallen, ingen direkt skillnad.
PL

Jo, det blir visst gallor. Både i kotsenskida och bursor i de distala lederna. Anledningen till att det blir värre i bakbenen är att blodet har längre väg att färdas till bakbenen än till frambenen.

Om du tar tempen på fram resp. bakbenen kommer du se en skillnad (vid vila)
Sedan finns det flera andra anledningar till galla så somparasitangrepp, men det anser jag inte troligt då det alldeles säkert handlar om en vuxen häst som skaffat sig ett visst immunförsvar mot maskarna.
Hästar kan även fått scleros med ledbroskskador. Men då har hästen med alla sannolikhet ont

För att spara din tid ka jag berätta mina källor redan här ;)
-Equine and Comparative Exercise Physiology (häfte där den senaste forskningen publiceras
- the atletic horse

Hon är 5. Då behöver jag inte grubbla på det här mer då eller?
Hon påverkas inte alls av dem.

En häst kan lätt få gallor pågrund av KORN. som jag såg att du gav din häst.

Jag måste säga att man ska ha back on track paddar om hästen har gallor då försvinner dom helt det är jätte bra med såna. Många av min kommpisar har sådana dom säger att dom funkar skit bra men dom kostar hur mycket som helst jag försöker spara till 2 st i allafall, DOm kostar typ 250 kr st . :(

Min ponny har nästan konstant gallor, fodergallor är det men minskar jag hennes mat så gallorna försvinner så försvinner även allt hull och alla muskler. Moment 22. (Gallorna går ner nästan helt vid arbete, ju längre/hårdare arbete desto mindre gallor).

Så jag önskade mig en uppsättning back-on-track i julklapp och har börjat vänja in henne på dem.

Gallor är när hästen har en ökad mängd ledvätska i en led, därför är det väl viktigt att hästen får regelbunden motion för ledens kvalitet och hälsa och ledbroskets ämnedomsättning. Det är iallafall vad jag vet om gallor. Men de kankse kan uppkomma med fodret också (jag är inte så insatt i sånt här)? Hur gammal är hästen? Äldre hästar kan ha gallor utan att det är tecken på någon skada eller sjukdom beroende på hur gallan ser ut, om den uppkommit i samband med svullnad värme etc.

Senast ändrad av en moderator:
back on track paddar

undrar bara hur länge man kan ha back on track paddar på?? har hört att man bara ska ha dom nån timma på hästen och undrar om de är så!! :confused:

Min ponny har nästan konstant gallor, fodergallor är det men minskar jag hennes mat så gallorna försvinner så försvinner även allt hull och alla muskler. Moment 22. (Gallorna går ner nästan helt vid arbete, ju längre/hårdare arbete desto mindre gallor).

Så jag önskade mig en uppsättning back-on-track i julklapp och har börjat vänja in henne på dem.

har en fundering på back on track paddar ...
hur länge kan man ha dom på ??

Sv: back on track paddar

undrar bara hur länge man kan ha back on track paddar på?? har hört att man bara ska ha dom nån timma på hästen och undrar om de är så!! :confused:

Du kan ha B o T på definitivt lägnre än så. Min har på natten vilket innebär ca 12timmar.
Vid läkning av skador rekommenderas minst 8 h, gärna mer.
Däremot ger det effekt också å kanske bara ha 1-2h innan ridning eller nåt.

Däremot e det viktigt att man gör uppehåll var fjärde vecka så hästen inte blir resistent å effekten uteblir.

Sv: back on track paddar

Till en början ska man vara försikig med BoT paddarna.De ska vänjas in.Sedan kan man ha dem länge..Nån timme åt gången till att börja med alltså som man sedan ökar på vart eftersom.

Hej
Min häst har också alltid haft mjuka gallor och så helt plötsligt så har de blivit stenhårda. Kan hon ha fått gallor av havre? Eller av gröngräset? Första gräset är ju kraftigt - men vår vall är inte så vidare bra.
Just nu är jag livrädd för hon har varit halt till och från tidigare och har nu blivit bra - men fått hårda stora gallor?
Är det verkligen så lätt - back om track? och så blir det bra!
Hon är bara sju år.........
Massage och linement hjälper en stund men de är snabbt tillbaka.
Jag rider henne ca 5-6 dgr i veckan på mjukt underlag.
Vad gör man - åker till klinik??:confused:

Jo, det blir visst gallor. Både i kotsenskida och bursor i de distala lederna. Anledningen till att det blir värre i bakbenen är att blodet har längre väg att färdas till bakbenen än till frambenen.

Om du tar tempen på fram resp. bakbenen kommer du se en skillnad (vid vila)
Sedan finns det flera andra anledningar till galla så somparasitangrepp, men det anser jag inte troligt då det alldeles säkert handlar om en vuxen häst som skaffat sig ett visst immunförsvar mot maskarna.
Hästar kan även fått scleros med ledbroskskador. Men då har hästen med alla sannolikhet ont

För att spara din tid ka jag berätta mina källor redan här ;)
-Equine and Comparative Exercise Physiology (häfte där den senaste forskningen publiceras
- the atletic horse

Eftersom Peter är veterinär torde han veta vad han snackar om ;)

Min häst har en kronisk galla i vänster has efter en operation, enl. opererande vet. så ska jag hålla koll på den om den blir hård för då bör han sprutas, så länge den är mjuk så är det bara att rida på.
På min gör det varken till eller från om jag linimentar eller inte, linda bra är rätt svårt över hasen och då han svarar bra på träning inför tävling och är i tävlingskondition är inte jag så särksilt oroad.

Till TS:
Ring kliniken och fråga, det gjorde jag då även jag jag och funderade men inte kunde se några negativa reaktioner under träning.

Min häst har gallor, mest på bakbenen men även lite fram. Det ändras inte fast hon rids, men hon har inga problem med dessa. Hon är ganska gammal (19 år) så det kan ju vara en av anledningarna till att hon har gallor. Jag har iallafall tänkt köpa Back on Track, så får man hoppas att det blir bättre..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 420
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 995
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar