Jag har inte fått erbjudande att vara med i studien, men tänker att valet av hormon är lite av en chansning ändå, även om besluten säkert är välgrundade och det finns högre chanser på någon sort. Hur man reagerar är väl i slutänden ändå individuellt. Jag fick en sorts hormonsprutor på första försöket och en annan sort nu till andra. Sen vet jag inte alls vad forskningsundersökningen ska gå ut på, de kanske vill visa att något inte funkar och då är det ju inte så kul att vara med...
Studien går ut på att se hur olika personer svarar på preparaten med hormoner om det finns ärftliga faktorer som kan påverka valet av hormon positivt eller negativt. Med forskning skulle man kunna komma fram till om det finns endera alternativ att föredra inför behandlingsstart för att kvinnan ska producera ”rätt” mängd ägg och inte för få eller bli överstimulerad.
Hälften kommer behandlas med menotropin (kombi av LH/FSH) och hälften med kemiskt framställt FSH, vilket det blir lottas.
Men svårt att läsa om skillnader mellan de två preparaten på egen hand och bilda sig en egen uppfattning utan behöva lita helt på vad de säger...