En till hund

Guldaskig

Trådstartare
Imorgon ska vi hämta hem en till hund! :D

Vi har i dagsläget en tik och ska köpa en kastrerad hane. Båda två är vuxna hundar. De är av samma ras, en sällskapsras. Hur gör man bäst för att introducera dem för varandra? Vi tar med vår hund till den nya för att verkligen se om de kommer överens. Men hur gör man sen när man kommer hem? Vad ska man tänka på förutom det där självklara att inte lämna dem ensamma i samma rum och inte mata dem bredvid varandra eller ge dem varsitt ben och sen lämna dem utan uppsikt.

Vår nuvarande hund är världens snällaste och väldigt underlägsen. Den nya hunden verkar liksom vår hund väldigt lugn och uppskattar inte bus och fart och fläkt. På pappret borde de alltså fungera ganska bra ihop.

Det är alltid en bra idé att gå på en promenad tillsammans, gärna med en till person så att ni har varsin hund. Blir det spänt är det då lättare att öka avståndet mellan hundarna. De lär vädra i luften efter varandra och ta in information medan ni går, kissar den ena lär den andra kissa precis där och sen kanske den första går tillbaka för att kissa igen på samma ställe :rofl:

Sedan, om det finns möjlighet och läget verkar avslappnat, kan man släppa dem lösa. Håll er själva gärna i rörelse, stannar man kan stämningen lättare bli spänd. Även om det bara är att vandra runt runt i en hundrastgård så är det att föredra framför att stå still.

Inomhus - inga leksaker framme! Inga ben, ingenting som hunden ni redan har kan börja vakta mot den nya hunden. Och så uppsikt hela tiden.

Hoppas det kommer gå bra! :D

Imorgon ska vi hämta hem en till hund! :D

Vi har i dagsläget en tik och ska köpa en kastrerad hane. Båda två är vuxna hundar. De är av samma ras, en sällskapsras. Hur gör man bäst för att introducera dem för varandra? Vi tar med vår hund till den nya för att verkligen se om de kommer överens. Men hur gör man sen när man kommer hem? Vad ska man tänka på förutom det där självklara att inte lämna dem ensamma i samma rum och inte mata dem bredvid varandra eller ge dem varsitt ben och sen lämna dem utan uppsikt.

Vår nuvarande hund är världens snällaste och väldigt underlägsen. Den nya hunden verkar liksom vår hund väldigt lugn och uppskattar inte bus och fart och fläkt. På pappret borde de alltså fungera ganska bra ihop.

Hurra vad kul!
Ta en skogspromenad. En del hundar gör som hästar och kör "strutsmetoden" och är inte så mycket för att hälsa så som vi tror att de ska hälsa.

Tack för alla svar! Hur ska vi göra sen när vi kommer hem då? Första gångerna de är själva har jag tänkt stänga för mellan dem med kompostgaller. Är det bättre att stänga dörren till t.ex. sovrummet och låta en av dem vara där? Bra eller dåligt att de kan nosa på varandra genom galler?

Nuvarande hund är totalt ointresserad av leksaker, det enda hon kan tänka sig att springa lite efter är tallkottar :D Men det kanske ändå är bra att inte ta fram någon leksak åt den nya hunden...?

Tack för alla svar! Hur ska vi göra sen när vi kommer hem då? Första gångerna de är själva har jag tänkt stänga för mellan dem med kompostgaller. Är det bättre att stänga dörren till t.ex. sovrummet och låta en av dem vara där? Bra eller dåligt att de kan nosa på varandra genom galler?

Nuvarande hund är totalt ointresserad av leksaker, det enda hon kan tänka sig att springa lite efter är tallkottar :D Men det kanske ändå är bra att inte ta fram någon leksak åt den nya hunden...?

Jag har inte spärrat av när det har varit ny hund i min flock. Din nuvarande hund är van att vara med andra hundar och den andra är säkert balanserad - jag tror att du märker ganska snabbt att de ba: "FLOCK! MYSIGT!" och köper konceptet rakt av. Om inte annan märks det lika snabbt om det inte fungerar. ;)

Jag har inte spärrat av när det har varit ny hund i min flock. Din nuvarande hund är van att vara med andra hundar och den andra är säkert balanserad - jag tror att du märker ganska snabbt att de ba: "FLOCK! MYSIGT!" och köper konceptet rakt av. Om inte annan märks det lika snabbt om det inte fungerar. ;)

Du är klok du. Hon är, precis som du säger, van att vara med andra hundar och den andra hunden bor redan med en till hund så det kanske går bra utan avspärrning.

Det här ska bli så KUL! :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
657
Senast: Hermelin
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2