En till fråga om chipmärkning+halsband

aemaria

Trådstartare
Kom nyss hem från vet. och Morre har fått id-märkning (chip).
Jag blev så fundersam över en sak efteråt. När man ser diverse veterinärprogram på tv så brukar de ju efter att ha satt in chipet läsa av det/aktivera(??) det med en avläsare.Är det något som måste göras? Min vet gjorde nämligen INTE det så nu är jag brydd om allt är ok...
Man ska ju skicka in anmälan till Kennelklubben/kattregistret. Får man en bekräftelse på detta när det är färdigt?

En annan fråga: ni som har utekatter, har ni halsband på dem? Jag har inte velat ha det eftersom det känns lite läskigt eftersom Morre klättrar och far runt en massa och jag är rädd att han ska fastna.
Händer det att katter fastnar i sitt halsband? Finns det speciella halsband som ska lösa ut sig om de fastnar?
Hur ser dessa ut?

Min vet. tyckte att det var bättre att ha chipmärkning + halsband istället för tatuering eftersom de ofta blir så dåligt...så jag tänkte lyda hans råd.

//a

Senast ändrad:
Sv: En till fråga om chipmärkning+halsband

Chipet behöver inte aktiveras, så du behöver inte vara orolig. Visst kan man kolla så det fungerar, men sannolikheten för att det inte skulle göra det är så otroligt låg... Om din vet skickar in papper till SKK får du ett inbetalningskort på posten, om inte så får du anmäla det själv.

Det finns halsband med utlösande spänne, jag skulle också haft chip+ halsband om jag hade haft utekatt.

Hur ser dom ut? Min Fia går utan halsband för att hon flera gånger kommit hoppandes på 3 ben. Men jag skulle vilja ha ett reflexhalsband på henne nu när det börjar bli mörkare och hon är ju svart.

Jag har faktiskt sett dem i färgat reflexband, pastellfärger var det. I de flesta affärer finns de dock bara i vanligt nylonband, men det är ju busenkelt att sy på egen reflex :idea:

Jag ska kolla på Huveröds när jag åker förbi nästa vecka, om det var där de har dem i reflex.

Fast jag kom på nu att dom måste vara klädda med mjukt, för hon får skav av dom annars. Hur ser spännena ut?

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 935
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 724
Senast: MayGrace
·
Övr. Katt Jag är ofta ut och promenerar och träffar ofta på en hel del katter. Har tagit för vana att kolla efter efterlysta katter på katthemmets...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Cilla
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 419
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31