En till fika-tråd (vete,mjölk, nöt o ägg-fritt)

strawberrysylt

Trådstartare
Jag fyller år och ska fira med lite fika den här gången. En av mina vänner kan inte äta vete, gluten, nötter, mjölk, ägg och vissa frukter.
Jag hittade det här receptet som jag tänkte prova att ha som tårtbotten (byter mot mjölkfritt smör).

http://www.kokaihop.se/recept/grundrecet-sockerkaka-utan-agg-soja-gluten-och-mjolk-lactos Någon som testat det och blev det bra eller katastrof? Någon som har nåt annat recept som är bättre? Tänkte testbaka det en gång i förväg, men vill höra mig för efter bättre först ifall det inte är bra...
Men suck, såg nu att receptet inte var tillgängligt... men det var iaf ett recept med fiberhusk och potatismjöl.. nån som har nåt liknande eller bättre recept kanske =)

Utöver tårtan tänkte jag baka kokosbollar på rena havregryn och mjölkfritt smör samt ha en fruktsallad med frukter hon tål (ev serverat i melonskal =) ) och så sojaglass till. Vad tror ni om det? //r

Senast ändrad:
https://www.kokaihop.se/recept/grundrecet-sockerkaka-utan-agg-soja-gluten-och-mjolk-lactos Nu ska receptet funka när jag blev medlem på sidan.

@DarkInNight Tack, ja det är ju det! Men hoppas det blir bra =) Tänker att det känns mer inkluderande om jag gör allt så att alla kan äta det =). En annan av kompisarna tycker dock inte om frukt (fast hon tål dem), men hon kan ju äta tårta, kokosbollar o glass =)

//r
Jag tål inte gluten (och laktos, men till laktos finns det ju tabletter att ta), och blir lika glatt överraskad varje gång någon tänker på min allergi och fixat så även jag kan äta :love:

Fikat låter jättegott :d

Jag har som du nämnt gjort fruktsallad med soyaglass till väldigt allergiska personer. Det blev riktigt gott. Jag tror det är uppskattat att man visar omtanke på det sättet
En fruktsallad är ju också enkel att göra och även folk som inte är alleriska brukar ju gilla det.

Jag fyller år och ska fira med lite fika den här gången. En av mina vänner kan inte äta vete, gluten, nötter, mjölk, ägg och vissa frukter.
Jag hittade det här receptet som jag tänkte prova att ha som tårtbotten (byter mot mjölkfritt smör).

http://www.kokaihop.se/recept/grundrecet-sockerkaka-utan-agg-soja-gluten-och-mjolk-lactos Någon som testat det och blev det bra eller katastrof? Någon som har nåt annat recept som är bättre? Tänkte testbaka det en gång i förväg, men vill höra mig för efter bättre först ifall det inte är bra...
Men suck, såg nu att receptet inte var tillgängligt... men det var iaf ett recept med fiberhusk och potatismjöl.. nån som har nåt liknande eller bättre recept kanske =)

Utöver tårtan tänkte jag baka kokosbollar på rena havregryn och mjölkfritt smör samt ha en fruktsallad med frukter hon tål (ev serverat i melonskal =) ) och så sojaglass till. Vad tror ni om det? //r

Har inte provat receptet men vad underbart att ha en vänn som fixar fika som man kan äta fast man har mat allergi❤️ Sånt uppskattas mycket!
Rice glass gjord på ris är väldigt god. Den utan gluten, mjölkprotein o ägg.

Denna brukar jag göra till mina vänner som är gluten mm:
https://fairtrade.se/tre-fantastiska-recept-till-chokladens-dag/

Brukar laga den annars också för den är verkligen hur god som helst!!! :love::love::love:
Silkestofu finns på bla ICA vid sushiområdet eller på asiatiska butiker. Väldigt enkel att göra. Enda som är lite annorlunda är att den står i vatten i ugnen, det gör att den blir krämig och god rakt igenom.
Jag har gjort den som nyårsrätt också men då med lakritskola som topping enligt denna: http://www.leila.se/kladdkaka-med-lakritskola-och-flingsalt/recept/bakverk/index1,23.htm?id=3976
Så himla gott (kan ju skippa lakritspulver om man inte gillar det)!

Tillägg: jag är laktos så byter ut grädde mm och tar väldigt mörk choklad etc.

Tack för recept och beröm!!

Hmm, jag har faktiskt inte tänkt på mig själv som så snäll... det är ju jag som bjudit henne och vill hon ska komma, då kan jag ju inte låta henne sitta där o inte kunna äta det jag bjuder på känner jag....

Men när jag tänker efter så är det inte så vanligt att det har tänkts till så man får anpassad mat nej. Jag är vegetarian själv och brukar få ta med eget eller plocka ut det jag kan äta av maten...

//r

Ifall jag hade läst tråden lite mer ordentligt så hade jag kanske gjort kakan jag fick recept på av @Murray men nu gjorde jag inte det... och inte köpte jag någon fiberhusk heller, det var ju snordyrt ! Kändes ganska ovärt med 70 kronor när jag behöver 3 msk... det fanns något annat också iofs, men det glömde jag att köpa och kom hem utan... och receptet om man struntar i det tror jag inte blir så mkt att hänga i julgranen...

Ifall jag inte orkar pallra mig till affären igen, vad tror ni om det här receptet som jag hittade nu?

Tårtbottnar:
100 gram mjölkfritt margarin
2 dl rismjöl
1 dl strösocker
1,5 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 msk äppelmos
1 dl varmt vatten

Tror ni jag kan byta ut margarinet mot rapsolja och äppelmoset mot banan eller kokt palsternacka? (jag googlade mig till att äppelmoset troligen skulle vara istället för mer fett samt att man kunde ta rödbeta istället för fett, tänker att då borde palsternacka gå bra också? eller banan kanske som sagt?) Kan det funka? =)I ett snarlikt recept jag hittade ville de även ha 1,5 dl hallonsylt, som jag tyvärr inte har nu, men skulle kunna fixa till imorrn.. ska kanske vänta tills dess?

//r

Hmm, jag har faktiskt inte tänkt på mig själv som så snäll... det är ju jag som bjudit henne och vill hon ska komma, då kan jag ju inte låta henne sitta där o inte kunna äta det jag bjuder på känner jag....

Men när jag tänker efter så är det inte så vanligt att det har tänkts till så man får anpassad mat nej. Jag är vegetarian själv och brukar få ta med eget eller plocka ut det jag kan äta av maten...

//r

Jag brukar inte heller tänka mig själv som ”snäll”, jag tycker det är väldigt viktigt att alla som kommer kan äta så gott som allt, helst allt! Det känns extra viktigt eftersom min bror är väldigt allergisk mot flera saker och jag har sett hur ofta han blir exkluderad. Jag tycker inte att det är okey, även om han säger att han är van! Men håller med de andra om att det är bra att du tänker på alla :D

Nu kan jag inte reglerna kring länkar hit och dit men det finns en "pysselsida" som gör nästan alla sina recept veganska, glutenfria och typ sockerfria. pma om du vill ha namnet på sidan.

26235479_10155264229455678_191864823_n.jpg

Tog just ut tårtbottnen ur ugnen =). Den blev en aning platt, men det kan bero på att jag inte rörde om de torra ingredienserna (bakpulvret i mjölet mm) ordentligt innan jag hällde i de blöta... o så faller den isär lite, kanske skulle låtit den svalna i formen en stund innan jag stjälpte upp den...
Men den luktar väldigt gott iaf! Och ska ju vara vispad (soja)grädde på så är ju ingen katastrof om den går sönder... Blir genrep imorrn när alla egentligen tål allt, men provar inför lördagen då allergiska vännen kommer =)

//r

//r

Äta ute är det oftast att man får ta av sallads buffen eller i bland finns köttfärssås o spagetti eller så finns inget alls som är mjölkprotein fritt. En del har vegan mat Det är bra den är garanterat mjölkprotein fri.
Har tre vänner som fixar mjölkprotein fritt till fika. Annars får jag ta med mig fika.

Ja, det är grymt dåligt som vegetarian/vegan också fortfarande, fast det kommer ju mer och mer! =D
Även när jag åt kött själv så bojkottade jag restauranger där den vegetariska menyn var typ "ris och grönsaker"... eh vadå liksom?!

//r

Även när jag åt kött själv så bojkottade jag restauranger där den vegetariska menyn var typ "ris och grönsaker"... eh vadå liksom?!

På tal om det så fick min kille (som är glutenintolerant) en skål med ris som glutenfritt alternativ en gång. Tre salladsblad ovanpå också. Detta skulle symbolisera en hel måltid. Riktigt fantasifullt! :dO_o

Du är en bra människa helt enkelt! :)

Det är faktiskt inte helt omvänt med det omvända perspektivet - att det är den som inte tål som ska anpassa sig och ta med eget. Jag har sett flera exempel på det i diskussioner här på Buke. Men som du så klokt skriver, varför bjuda någon på middag/fika för att sedan inte bjuda på något som denne kan äta?

Jag tänker att en frisk fruktsallad, eventuellt med glass till, är en tillräcklig och trevlig efterrätt/fika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka