En tankeställare för er som ska köpa häst

N

nova2005

Är det fler än jag som har tröttnat på alla oseriösa hästköpare?

Har precis väntat i två dagar på att en kund ska komma och prova 3 av våra hästar. Har tagit ledigt från jobbet, bett kompisen ta hand om de andra hästarna, försökt arrangera efter bästa förmåga, men icke sa nicke...Tror ni köparen kom? Näpp! Efter åtskilliga mobilsamtal och olika överrenskommelser så kom han på att han inte hann...Snacka om taskig timing. Så här är det ofta i hästvärlden, folk verkar inte förstå hur mycket tid och förberedelser det är för att visa häst. Och till råga på allt så har de mage att pruta. Hur ska vi uppfödare/förmedlare få betalt för allt jobb vi gör? En häst med placeringar i 140 eller MSV dressyr kostar inte 60000:-, det bara är så. Har man begränsad plånbok får man kolla på hästarna inom den budgeten. Det kan ju inte vara så svårt att förstå? Man får inte en Ferrari till priset av en Ford.
Nä tänk på detta när ni letar häst och sitter och ringer/mailar. Säg ifrån direkt istället om det inte är intressant.

Sv: En tankeställare för er som ska köpa häst

Sist jag sålde häst så sålde jag till ett försäljningsstall till underpris. Enbart för att jag inte orkar med allt förbannat krångel.
En gång skulle jag visa en häst åt en kompis. Kompisen, hästen och jag var fraktade till ridklubben och stod och väntade. Ingen köpare kom. Till slut ringer min kompis till köparen, för att kolla om de kört fel eller så. Köparen vägrar då att kännas vid att hon överhuvudtaget hade ringt på en häst. Hon hade aldrig talat med min kompis, påstod hon... Konstigt då att hennes nummer fanns i min kompis samtalslista och att kompisen kände igen köparens röst. Inget att göra, mer än att packa in hästen och åka hem igen.
Man undrar dock hur svårt det kan vara att ringa och lämna återbud, om man har ångrat sig?

Det är inte bara köpare som är oseriösa. Hade en säljare (stort så kallat seriöst företag) som ringer dagen innan vi ska komma och titta på hästen, visning överenskommet sedan länge, och säger att man ändrat sig eftersom hästen plötsligen visat kvalitet som man inte tidigare varit medveten om. Vi hade planerat för en resa på över 50 mil när säljaren plötsligen ändrar sig. Visserligen kunde vi senare köpa likvärdig häst på annat håll men även att köpa kostar tid, pengar och tålamod.

Det här är en ständigt återkommande diskussion, det här med oseriösa köpare respektive säljare.
Man kan nog konstatera att det finns lika många krångliga köpare som säljare. Folk är folk...tyvärr.

Har varit på båda sida sas. Både försökt sälja häst och folk har inte ens vett att ringa och säga att dem inte kommer och velat titta på häst, åker dit och väl där går en häst i en hage men ingen ägare. Till sist ringer vi och då får vi till svar att hon kan inte komma och vill vi titta så får vi titta själva i hagen. Vi åkte direkt... Oavsett om man är köpare eller spekulant så borde man ha tillräckligt med vett och respekt för andras tid att man kommer när man sagt eller ringer i god tid och avbokar. Helt vanligt gyffs helt enkelt, det är inte så svårt kan man tycka...

Är det fler än jag som har tröttnat på alla oseriösa hästköpare?

Har precis väntat i två dagar på att en kund ska komma och prova 3 av våra hästar. Har tagit ledigt från jobbet, bett kompisen ta hand om de andra hästarna, försökt arrangera efter bästa förmåga, men icke sa nicke...Tror ni köparen kom? Näpp! Efter åtskilliga mobilsamtal och olika överrenskommelser så kom han på att han inte hann...Snacka om taskig timing. Så här är det ofta i hästvärlden, folk verkar inte förstå hur mycket tid och förberedelser det är för att visa häst. Och till råga på allt så har de mage att pruta. Hur ska vi uppfödare/förmedlare få betalt för allt jobb vi gör? En häst med placeringar i 140 eller MSV dressyr kostar inte 60000:-, det bara är så. Har man begränsad plånbok får man kolla på hästarna inom den budgeten. Det kan ju inte vara så svårt att förstå? Man får inte en Ferrari till priset av en Ford.
Nä tänk på detta när ni letar häst och sitter och ringer/mailar. Säg ifrån direkt istället om det inte är intressant.

Eftersom jag precis har varit med om en tråkig säljhistoria med kunder som tog väldigt lååång tid på sig och sen hoppade av efter besiktning så är jag inte riktigt neutral just nu. Men jag tycker det är tråkigt när alltid säljaren blir uthängd som oseriös. En köpare har så många möjligheter att hänga ut en säljare medan säljare har inte samma möjlighet att få ut sin version. Och det en säljare har byggt upp under flera år kan raseras snabbt med en enda oseriös köpare som sprider falska rykten. Trist men sanning.

När ponnydressyrstallet skriver i annons på nätet (19/3) att en ponny "nu börjat om med en annan ryttare och går tom LA med en hel del placeringar". Det tolkas nog som så att ponnyn går LA NU, med nuvarande ryttare..

Då intresserade googlar ponnyns namn, kommer inga färska resultat i LA fram på nätet. Då får den som undrar i säljarens gästbok till svar (20/3) att den som googlar gör fel :confused: och ponnyn ska göra debut i LA med nuvarande ryttare helgen som kommer :crazy: Och att LA var med tidigare ägare :angel:

Sedan ändras annonsen på försäljningsstallets hemsida. Efter "helgens tävling" står det att ponnyn startat LC och LB med nuvarande ryttare.

Om säljaren försöker ljuga om sånt som är lätt att kolla, undrar man hur ärlig säljaren är om sådant som är svårt för en köpare att upptäcka..Säljer man hästar så, får man finna sig i att köpare drar sig ur :mad:

Ja du, jag har också träffat på några sådana.. Dock dyker de upp, men LÅNGT efter avtalad tid...

Jag blev uppringd av en spekulant på morgonsidan där de förklarar att de är på väg till stan för att titta på en annan häst och frågar om det är okej att de kommer ut och kikar på min i samma veva. Jag förklarar att jag ska iväg och jobba på eftermiddagen, men om de kommer kring 13, absolut allra senast kl 14 så hinner de både titta och rida en sväng innan jag måste iväg. Detta var inga som helst problem för dem och de skulle nog vara framme vid 13.30.

Vid 13.30 tar jag in hästen, pysslar sakta på, vid 14 plockar jag ut honom från boxen, börjar göra iordning honom. Mellan 14.45-15 dyker intressenterna upp, nu är det 1 timme kvar tills jag ska på jobbet. Problemet är att jag ska duscha, få med mig mat och köra till jobbet (tar drygt 20 min). Så jag hinner sitta upp och visa honom i drygt 5 minuter, sen får tjejen prova en liten sväng, innan jag måste iväg.

Jag anser att köparna var oseriösa, medan jag kan tänka mig att de såg mig som oseriös eftersom jag hade sadlat och tränsat klart, och inte hade tillgång till något vettigt underlag att visa hästen på. Vill man se hästen välvisad så får man väl ändå se till att komma i god tid eftersom jag varit tydlig med att de måste komma kring en viss tid för att hinna se hästen ordentligt.

jag har i övrigt inga problem med köpare som drar sig ur, OM de meddelar att de inte är intresserade. Jag har heller inga problem med att hålla hästen ett tag åt genuint intresserade spekulanter, men som behöver lite betänketid.

Tråkigt för dig och dålig stil av spekulanten:mad:
Tyvärr är 90% av spekulanterna drömmare. Hade till och med en spekulant som sa att hon ville köpa hästen och sedan hörde man inte mer? Hur normalt är det?Dessutom har jag lust att spy på vissa folk hur äckligt giriga dom är som tror att man ska ge bort sina uppfödningar. Dröm vidare säger jag. Sedan finns det givetvis bra spekulanter också som hör av sig och som köper när dom säger att dom bestämt sig, så jag har både bra och dåliga erfarenheter. Framförallt blir jag lite mörkrädd när folk som verkar väldigt okunniga ringer på annons och frågar vad hästen gillar att göra(en unghingst), ska man skratta eller gråta? :crazy:

Jag funderar på om man kan säga då datum och tid bestäms för spekulation att man även kommer att göra en kreditupplysning innan.
Om man är seriöst intresserad så bryr man sig väl inte så mycket om en sådan görs eller?
Vad tycker ni?

Har personen sedan megaskulder kan man ju sluta fundera på den köparen iallafall.
Fast det skulle väl knappast vara någon som hörde av sig kanske...det avskräcker för mycket.

Men som svar på din fråga så JA jag är urbota less på ALLA oseriösa människor inom hästbranschen.

När ponnydressyrstallet skriver i annons på nätet (19/3) att en ponny "nu börjat om med en annan ryttare och går tom LA med en hel del placeringar". Det tolkas nog som så att ponnyn går LA NU, med nuvarande ryttare..

Då intresserade googlar ponnyns namn, kommer inga färska resultat i LA fram på nätet. Då får den som undrar i säljarens gästbok till svar (20/3) att den som googlar gör fel :confused: och ponnyn ska göra debut i LA med nuvarande ryttare helgen som kommer :crazy: Och att LA var med tidigare ägare :angel:

Sedan ändras annonsen på försäljningsstallets hemsida. Efter "helgens tävling" står det att ponnyn startat LC och LB med nuvarande ryttare.

Om säljaren försöker ljuga om sånt som är lätt att kolla, undrar man hur ärlig säljaren är om sådant som är svårt för en köpare att upptäcka..Säljer man hästar så, får man finna sig i att köpare drar sig ur :mad:

Men ponnyn blir väl inte mindre utbildad för att den har börjat om med ny ryttare. Kunskaperna har den väl med sig ändå. Och gamla tävlingsresultat försvinner ju med tiden. Så jag förstår ärligt talat inte problemet? :confused:

Jag har varit på båda sidorna. Hästägare som inte håller vad det säger, överöser hästarna med beröm osv osv. Sen kommer man dit och det är ett ök, som faktiskt har uppenbart ont. Hände mig senast i lördags, och jag blev alldeles gråtfärdig.

När jag skulle sälja min häst för ett år sedan hade jag antalet oseriösa spekulanter ute. Först var det några som skulle köpa, var där och provade, återkom och provade igen. Skulle boka tid för besiktning och hör sedan inte av sig på en vecka. När jag sedan hör av mig så har man helt plötsligt inte tid att ha häst :confused:

Andra spekulanter skulle ha en häst de kunde lära sig av. De fattade tycke för min häst. Det var två personer, en köpare och en tilltänkt medryttare. Medryttare hade en häst som var utdömd som hon vägrade ta bort. Min häst skulle inte användas till tävlande, utan för att lära sig och ha kul med.
Klinikbesiktning bokas och vi kör dit hästen som går igenom som en klocka. Det fanns en anmärkning som köparna redan visste om, han hade artros i bakknäna. Inget han hade ont av eller som störde, böjprovet var inga problem. Veterinären påpekade dock för köpare att det nog inte var lämpligt att han skulle starta msv. Det hade jag redan upplyst om.

Men då var hästen inte bra längre! Då skulle dom inte ha honom, för han kunde inte starta msv. Jag blev så förbannade :mad: Ryttarna var inte i närheten av Msv, de red själva på LC-nivå.
Behöver jag säga att jag tog bort annonsen och fortsatte rida min häst själv?

Jag är på "andra" sidan och ska köpa häst. Och jag kan säga att jag har letat efter häst i snart ett halv år och har stött på så mycket oseriösa säljare. Den ena är värre än den andra. Jag ger snart upp!! Längtar efter min "egna" häst men orkar inte åka landet runt och träffa säljare som utlovar att hästen är si och så, som inte alls stämmer. Ni skulle bli förvånade om jag berättade om alla mina upplevelser...man tror nästan inte att det är sant!

Jag måste även ge en tvärtomhistoria. Det finns gott om säljare som säljer "fantasihästar". Min kompis gick på ett hästgymnasium för några år sedan och skulle äntligen få köpa en egen häst. Hon hade tittat länge och hittat en häst som skulle kunna passa och ringde på annonsen. Hon fick en vägbeskrivning, tog ledigt från skolan och tog med sin pappa för att åka och titta. När de kört en bra bit kommer de tillslut fram till vägbeskrivningens avslut, en stor fallfärdig och tom lada utan en människa eller ens ett hus i sikte. Hon ringer och får ett "abonnenten du söker kan inte nås för tillfället". Snacka om att hon var irriterad efter det. Många vill gärna agera hästägare när de i själva verket inte är det, många drömmer om ägandeskapet att de själva sätter ut en annons på en häst som inte finns..

Jag funderar på om man kan säga då datum och tid bestäms för spekulation att man även kommer att göra en kreditupplysning innan.
Om man är seriöst intresserad så bryr man sig väl inte så mycket om en sådan görs eller?
Vad tycker ni?

Jag skulle drar åt mig öronen som köpare om det ställs sådana krav för att få tittat på en häst, och ja det spelar roll med kreditupplysning, man får ju reda på rätt mycket fakta på en sådan. Jag har hjälpt en släkting att leta häst och vi tittade på närmare 20 hästar innan hon hittade en som faktiskt passade henne. Vi träffade många trevliga säljaren och en del väldigt skumma, som även efter att hon provridit och talat om på plats att hästen tyvärr inte var det hon sökte, ringde flera gånger och försökte ändå få henne att köpa hästen, och nästan blev otrevliga för att hon inte var intresserad av deras häst.
Vi var i tid till alla provridningar som vi hade bokat förutom en gång när det blev stopp i trafiken pga en rejäl bilolycka men vi ringde då och meddelade ägaren omg och även när det började röra på sig igen.

Det är otroligt trist att stöta på dessa köpare. Har själv varit med om köpare som är oseriösa, på telefon låter det bra men sedan i verkligheten efter provridning har det visat sig att de bara varit ute för att "testrida" en fin häst. Som sagt viss prutar ju så in i helsike, tror att de ska få hästen i princip gratis, man hittar inte hållbara medelsvåra hästar för 35 000 :O och om man gör det vill jag veta också veta vart man kan hitta dem. Som ts säger man kan inte köpa en Ferrari till priset av en Ford.
Men bara för att man varit med om detta så menar jag inte att dra alla över en kam, det finns seriösa köpare så som det finns oseriösa säljare och vice versa.
Kommer att visa min häst på saluhästvisning, tror att det är en bra idé, där finns det fler ögon som kan se den, nog för att det ändå finns fönstershoppare där med som det finns överallt. Men nu slipper jag iaf ha hem alla oseriösa som spiller min och hästens tid, under en dag kommer fler se hästen än vad som skulle komma hem under en månad.

Håller själv på att sälja häst och ja, jag är jävligt trött på alla oseriösa köpare!!

Hade besiktat och gjort allt klart och pratade med köparen på morgonen och senare på kvällen så kunde hon inte köpa hästen för att den som skulle köpa hennes hade dragit sig ur. Men problemet var att hon inte skulle sälja sin häst.

Jag tar numera en handpenning på 10% om dom vill ha hästen, besiktar och vill dom inte ha hästen så får dom inget tillbaka. Jag har alltid varit godtrogen men skall aldrig vara det igen för jag har gått igenom så många oseriösa människor att man knappt vågar lita på dom seriösa.

Kommer att visa min häst på saluhästvisning, tror att det är en bra idé, där finns det fler ögon som kan se den, nog för att det ändå finns fönstershoppare där med som det finns överallt.
Vad är det ? Saluhästvisning alltså. Verkar ju vara en praktisk grej både för köpare och säljare om det nu är vad det låter som.

Det är nog precis vad det låter som. Lite auktion över det hela, man visar och presenterar hästarna, och sen får intresserade hör av sig till ägarna (?)

Jag förstår frustrationen över att inte få i väg hästen när man känner att man har hittat rätt köpare åt hästen, men samtidigt kan jag känna att en saluhästvisning blir lite väl opersonlig. Kanske är det enbart för mig det känns som att jag vill kunna visa hästen i dess hemmiljö, träffa köparen och prata i lugn och ro om köpet och senare kunna ha en uppföljning efter några månader för att se hur det har gått osv. Självklart träffar även jag på fall där intresserade inte dyker upp eller bara vill ha en "snackstund" i telefonen eller en mailvän, men trots att jag bankar huvudet i bordet och sliter mitt hår över detta känner jag ändå att det är värt det, jag vill att min häst kommer till en person jag känner kan passa och ett hem där den kommer att trivas. Det är den liksom värd om något, och det är väl inte varje dag man säljer sin häst? :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka