I

islands_lover

Om du betäcker en femgångare med femgångare, blir fölet femgångare? likaså fyrgånger+fyrgångare?

om man betäcker 4+5?
om man gör en kombination, säg att det blir femgångare, du gör om samma kombination nästa år, hur stor chans är det att det blir en femgångare igen?

hoppas ni förstår hur jag tänker :p

Sv: en tanke

Vet inte om det är nån mening att jag svarar egentligen... :crazy: väldigt osäker, men som jag har förstått det så är det inte mer säkert att få en fyrgångare efter 4+4 föräldrar än efter 5+5 eller 4+5... De bästa möjligheterna skulle visst vara 4+5= bäst gångarter... har för mig att det skulle vara något med att om man bara gör 4+4 el 5+5 så skulle typ tölten utarmas? :crazy: :confused: :o
Hrmm.. som sagt... andra som har bra koll? :smirk:

Femgångare + femgångare blir oftast femgångare, men det beror på vad det är för femgångare. Fyrgångare+fyrgångare (helt utan pass) blir fyrgångare.
Vi har en femgångare med två femgångsföräldrar, en fyrgångare med lite passanlag med en fyrgångs och en femgångsförälder och en trolig femgångare (1 år) med en femgångspappa och föregående häst som mamma.

min pålle e efter sämre 5gångs pappa (alltså passen har han en 5a på men de övriga är hur bra som helst) och mamman är 5gångare me mkt stark pass...och min pålle har hittils max visat 5passteg o de har inte jag ens märkt de va en annan som gjord det....han har klockrena gångarter och väl åtskilda och en galopp som inte en 5gångare kan komma i närheten av...hm så de kan nog bli lite olika=)

äh va dumt ja skrev...pappan e Hrimnir från ödmården som är 4gångare men HAR pass som han fått 5poäng för så de säjer att han e 4gångare(9,0på trav, 9,5 på tölt).

Gullan86 skrev:
äh va dumt ja skrev...pappan e Hrimnir från ödmården som är 4gångare men HAR pass som han fått 5poäng för så de säjer att han e 4gångare(9,0på trav, 9,5 på tölt).

Om man har 5 poäng på passen så är det för att han inte har visat någon pass. Antingen så har han ingen pass eller så har han bara inte visat det på bedömingen.
'
Men jag har för mig att Hrimnir har 5,5 för pass. Altså har han haft en gnutta pass. Men de flesta avkommor efter honom är nog 4 -4,5 gångare. Åtminstonde de jag sett och hört talas om.

Mvh Åsa

islands_lover skrev:
om man gör en kombination, säg att det blir femgångare, du gör om samma kombination nästa år, hur stor chans är det att det blir en femgångare igen?

Det finns ett högt bedömt syskonpar, båda hingstar och alltså helsyskon, där den ena är femgångare och den andra är fyrgångare där passen ej visats och han därmed har 5 för pass. Visserligen finns passanlag för fyrgångaren, men det är en fyrgångare. Men ett par helsyskon behöver ju inte alls bli likadana.

Du får nog titta mera i stammen än bara e och u för att kunna få en fingervisning om vad det *kan* bli.

varför jag frågar detta är för att om avlar på hundar finns det sådana riktlinjer, ex. gul+gul blir bara gula valpar på boxer (och ibland vita som duppar upp oberoende)

så jag bara undrade om det var lika med gångareter, men tydligen inte.... mycket intressant

Fast jag misstänker att även färggenetik på hästar är enklare än gångarterna ;)

Du kan ju ta en annan känd hingst, Mökkur frá Varmalaek, som exempel. Far till bland annat Jorik från Lönneberga och Fakur från Hästeryd (femgångare av rang) samt Diva från Gategården Freydir från Jex som är fyrgångare. Finns rätt många till kända och visst spelar stona roll - men från honom har det kommit bådadera.
Se mera här: http://www.forsgard.se/mokkuravk.htm

tillägg: sen har du ju Orri och andra avelsmatadorer som givit "både och". Gamla artiklar finns på:
http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/artikel.htm

Senast ändrad av en moderator:

Om du betäcker en ren fyrgångare med en annan ren fyrgångare kan du får en tregångare om det vill sig illa... Det beror på hur utpräglat fyrgångsföräldrar det handlar om. Tölten är beroende av passanlag, men vad jag har hört så behöver det inte vara så starka passanlag för att behålla tölten.

Så studera både stoets och hingstens stamtavlor ordentligt!

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 750
Senast: xfie
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
840
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka