En tanke slog mig i dag!

Mysaan

Trådstartare
Jag satt och klura på varför jag drar mig för att åka till stallet. Förutom att det är extremt otrevlig stämmning där just nu. Jag har blivit feg för att rida min häst. Ja jag upptäckte det i dag. Jag älskar honom och han är helt underbar att pyssla med men jag vågar/vill inte rida ut. Och jag vet varför. Han är svår att rida ut på själv. Stannar ofta när han blir osäker och kommer vi i trav och han stannar lite häftigt så får jag ont(ondare) i kroppen. Så jag har blivit osäker på honom vid uteritten och detta är sedan vi bråka så vi gick omkull. :cry:
Jag vill ju rida och mår bra både i kropp och själ av att rida men paddocken är så hård så där går det knappt att rida och jag är dålig på att komma på övningar att göra så det ska bli omväxlande och vi inte bara harvar runt runt.

Så nu funderar jag på om jag ska sälja honom och skita i hästar eller sälja och skaffa en gammal trygg sak som mina barn faktiskt kan fixa med också. Jag kanske bara börjar bli för gammal för unghästar? Ja jag vet inte. Ville nog bara skriva av mig och få lite åsikter/kommentarer/ideér.

Sv: En tanke slog mig i dag!

Kanske en medryttare skulle vara en idé? Någon duktig och kunnig som kan få bukt med unghästfasonerna. Eller ta hjälp av en duktig tränare?

Jag tycker absolut inte du ska sälja av den orsaken. Det kommer nog bara bli värre och värre om du hela tiden undviker det du tycker är obehagligt. Tänk vad skönt det kommer kännas sen om du klarar dig igenom detta tillsammans med din häst? :laugh: Tror du inte det hade känts bättre än att gå med känslan av att du gett upp?

Lycka till iallafall! Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Va tråkigt att behöva vara rädd, men det är ju ändå bra att man kan erkänna det för sig själv, det är inte alla som klarar av..
Jag vet inte om du har försökt göra hästen mindre rädd ute? Tex genom att tömköra hästen en viss runda flera gånger. Det kan vara nyttigt att den får öva på att gå först, och om hästen skulle stanna så är ju du på marken.

Hoppas du kommer på en lösning, för för mig skulle det kännas hemskt att lämna ett problem och inte ta tag i det, men samtidigt så förstår jag också hur svårt det måste vara. Har själv varit rädd för diverse saker förrut..
Lycka till hur som hellst! :)

Va tråkigt att behöva vara rädd, men det är ju ändå bra att man kan erkänna det för sig själv, det är inte alla som klarar av..
Jag vet inte om du har försökt göra hästen mindre rädd ute? Tex genom att tömköra hästen en viss runda flera gånger. Det kan vara nyttigt att den får öva på att gå först, och om hästen skulle stanna så är ju du på marken.

Hoppas du kommer på en lösning, för för mig skulle det kännas hemskt att lämna ett problem och inte ta tag i det, men samtidigt så förstår jag också hur svårt det måste vara. Har själv varit rädd för diverse saker förrut..
Lycka till hur som hellst! :)

Jag har försökt och han har blivit bättre mycket bättre. Men eftersom mina smärtor i kroppen ökar stadigt också så känner jag att det nog är bättre att sälja och skaffa en gammal trygg häst/ponny som jag kan ha glädje av.
Jag har helt enkelt inte samma go som när jag var yngre och detta tar för mycket smärta och för mycket energi. Jag behöver ladda batterierna i stallet inte suga ut dem.

Kanske en medryttare skulle vara en idé? Någon duktig och kunnig som kan få bukt med unghästfasonerna. Eller ta hjälp av en duktig tränare?

Jag tycker absolut inte du ska sälja av den orsaken. Det kommer nog bara bli värre och värre om du hela tiden undviker det du tycker är obehagligt. Tänk vad skönt det kommer kännas sen om du klarar dig igenom detta tillsammans med din häst? :laugh: Tror du inte det hade känts bättre än att gå med känslan av att du gett upp?

Lycka till iallafall! Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Går inte att få tag i medryttare här runt omkring tyvärr. Alla duktiga har egna hästar och har inte tid med medryttarhästar. Jag tycker väldigt mycket om honom men känner att sälja nog är bäst både för hans och min skull.

Jag säge tvärtom mot föregående talare. Sälj hästen om du inte tycker att det är kul. Jag tycker att man ska tycka att det är roligt att komma till stallet och ut och rida. Sen speciellt om du har ont i kroppen kanske en lite äldre häst är att föredra som är snäll att rida ut på.

Att sälja en häst för att man inte trivs eller tycker att det är kul är inte att ge upp! För hästen kan det vara bra att man hittar en ny ryttare som tycker att det är kul och inte är rädd/osäker.

Lycka till med ditt val!

Jag håller med oxo angående att sälja hästen.

Men, Har du kollat upp hästen hos en veterinär efter att ni gick omkull? Den kanske bråkar för att den har ont i kroppen nu?

Jag håller med oxo angående att sälja hästen.

Men, Har du kollat upp hästen hos en veterinär efter att ni gick omkull? Den kanske bråkar för att den har ont i kroppen nu?

Nja han bråkar inte mer nu än innan och det är inga jättebråk så han står inte på bakbenen och såna dumheter. Det är bara det att jag helt enkelt inte orkar med tjafset. Jag känner att jag behöver ha något mer okomplicerat. Han älskar tex att hoppa. Pga mina smärtor har ajg inte den balansen längre så jag kan hoppa. Han är jätte känslig för vikten och pga min obalans så blir det lite komplicerat ibland för honom.

Jag säge tvärtom mot föregående talare. Sälj hästen om du inte tycker att det är kul. Jag tycker att man ska tycka att det är roligt att komma till stallet och ut och rida. Sen speciellt om du har ont i kroppen kanske en lite äldre häst är att föredra som är snäll att rida ut på.

Att sälja en häst för att man inte trivs eller tycker att det är kul är inte att ge upp! För hästen kan det vara bra att man hittar en ny ryttare som tycker att det är kul och inte är rädd/osäker.

Lycka till med ditt val!

Jag har nu satt ut en annons faktiskt. får se om jag får några vettiga svar. Har ingen brådska utan det ska vara rätt köpare. han mår inte dåligt av att gå och skrota på betet.

jag har lite råkat ut för samma som dig, jag drar mig för att rida numera. min häst bråkar också men det pga att vi har kor ca 100m vart vi än går, och min "lilla" polle är livrädd för dem, jag får hjälp att rida förbi dem av min granne och hennes ponny men hon kan ju inte rida med mig hela tiden :( jag vill tävla i hoppning men nu så kan jag inte komma iväg till ridhuset 700m bort pga kor. och sen så är hästen svårlastad och vi har ingen transport, så jag kan ju inte köra henne förbi korna :(. man känner sig instängd, och då jag inte kan göra mer än att skritta fram och tillbaka 100m på en grusväg så känns det lite hopplöst.
och nu så har pollan kommit på att man kan stegra och sparka bak ut för att komma undan korna eller ens gå mot korna på 100m avstånd.
men jag tar nu hjälp av en här på buke med lastträningen, och min granne för att klara av korna. och jag ska ordna en plätt i hagen där jag kan träna lite dressyr och makarbete. i vintras så tränade jag för att kunna komma iväg på tävlingar, men efter att ha behövt stryka mig från första tävlingen pga att hästen inte gick att lasta + var utan tränare i en månad då jag tick ide torka, och direkt efter så kom korna kom ut så blev det ingen regelbunden träning. och jag kommer mer och mer ifrån min häst.
jag ska ta upp last träningen igen och imorgon så får jag hjälp förbi korna.
jag vill inte sälja, jag vill få tillbaka gnistan och jobba med problemen.

Om du har lite kontakter inom hästvärlden så tycker jag att du ska höra dig för om du tror att hästen kan bli tryggare med lite tid och träning.
Jag har själv en häst som inte gör mycket hyss, och om någon som jag kände, även om det var avlägset, frågade om hjälp så skulle jag absolut kunna tänka mig att "byta" någon dag i veckan. Om det var någon som jag litade på såpass att jag vågar låna ut min häst vill säga.

Jag har en tjej i stallet som köpt ny häst, som är lite svår och hon blir lite osäker. Hon ska sälja och jag har sagt till henne att hon gärna får byta någon dag. Så kan hon rida min häst och slappna av och bli lite tryggare, och så kan ju jag försöka hjälpa henne med hennes häst. Även om jag kanske inte kan bidra med så mycket mer än lugn, så kan det vara ett steg i rätt riktning.

Känner du någon så fråga iaf, man kan inte få mer än ett nej.
För det verkar ju inte vara så att du inte klarar av honom, utan bara att du är rädd att få ont, vilket är helt förståeligt. Så det kan ju vara en idé att höra sig för om det finns fler alternativ.

Om du nu inte tycker att det är ett bra alternativ, eller inte får det resultatet du vill ha, så kan du ju alltid sälja eller lämna ut på foder. Om det är en unghäst kanske det blir bättre om ett år eller två. Hittar du en bra fodervärd så kan du ju ge henne/honom möjligheten att köpa sen om du inte tycker att det funkar.

Ja han är ung 6 år bara. Jo det skulle kunna vara ett alternativ att "byta" någon dag.
Ska se vad jag kan hitta på.
Det är ju så att jag lever redan med så otroligt mycket smärta så jag vill/orkar inte få ondare. Senaste tiden har min höft varit jättejobbig och vissa dagar har jag svårt att gå. Tyvärr tror jag att den ökade smärta i höften beror på vår omkullridning vilket självklart inte gör det bättre utan känns jättejobbigt.
Jag måste försöka hålla mig hel om inte annat för barnens skull. Och när jag var i hagen i dag så kände jag att ja det kanske är dags nu. Dags att lämna över ridandet på barnen och bli en ponnymamma. Ta hem en lite större kraftigare ponny som jag kan promenadrida ibland när andan faller på.
Jag vet inte men jag tror faktiskt att det är så.

Har varit med om nästan exakt samma sak! Förra sommaren slängde min häst av mig på en väg efter att ha skenat och jag hamnade i obalans och trillade av. Sedan den händelsen har jag varit rädd för att rida ut. Inte blev det bättre av att dagen innan nyår 2009 så ställde han sig på bakbenen och var på väg att slå över. Den händelsen tog riktigt hårt på mig, vågade bara skritta runt stallet. Och jag försökte verkligen rida ut igen, men han är så stallsäker och vill helst inte lämna stallet, så han drog hemåt, precis som i somras. Och när jag väl fick stopp på honom så reste han sig, inte högt men det gjorde mig ändå rädd.
Men nu har jag börjat rida ut med honom igen. Mitt tips är att vänta ett tag tills man hittar glöden att rida ut, t.ex. när det är riktigt fint väder. Eller att man bara får en peppande tanke, och har någon som peppar en hela vägen. Du kan ju ha någon som går med dig hela tiden? När jag rider ut nu så följer pappa med på en cykel och cykeln har blivit min hästs "kompis". Vågar han inte gå någonstans och cykeln går före så följer han efter :')

Men om verkligen ingenting funkar så känns det som att det är bäst att sälja eller låna ut honom. Fullt förståeligt att du inte vill få mer ont, då jag var så rädd för att trilla av eller gå omkull ute i skogen.

Eller så rider man ut efter man har tränat hästen som en belöning,
då brukar de flesta var lugnare.
Jag går med min häst ute innan jag tränar sen rider jag ut en runda efter
allt för att stärka självförtroendet efter min förra häst som jag har sålt.

Har varit med om nästan exakt samma sak! Förra sommaren slängde min häst av mig på en väg efter att ha skenat och jag hamnade i obalans och trillade av. Sedan den händelsen har jag varit rädd för att rida ut. Inte blev det bättre av att dagen innan nyår 2009 så ställde han sig på bakbenen och var på väg att slå över. Den händelsen tog riktigt hårt på mig, vågade bara skritta runt stallet. Och jag försökte verkligen rida ut igen, men han är så stallsäker och vill helst inte lämna stallet, så han drog hemåt, precis som i somras. Och när jag väl fick stopp på honom så reste han sig, inte högt men det gjorde mig ändå rädd.
Men nu har jag börjat rida ut med honom igen. Mitt tips är att vänta ett tag tills man hittar glöden att rida ut, t.ex. när det är riktigt fint väder. Eller att man bara får en peppande tanke, och har någon som peppar en hela vägen. Du kan ju ha någon som går med dig hela tiden? När jag rider ut nu så följer pappa med på en cykel och cykeln har blivit min hästs "kompis". Vågar han inte gå någonstans och cykeln går före så följer han efter :')

Men om verkligen ingenting funkar så känns det som att det är bäst att sälja eller låna ut honom. Fullt förståeligt att du inte vill få mer ont, då jag var så rädd för att trilla av eller gå omkull ute i skogen.

Har tyvärr ingen som kan gå med mig hela tiden när jag rider. Vet inte alls vad jag ska göra. Har lagt ut annons nu så får vi se om jag hittar någon jag tror passar honom. Vi får helt enkelt se. Ska se om jag kan rida ut en sväng snart och se hur han beter sig. Det är inte det att jag är rädd jag är bara jäkligt osäker och när jag var i hagen i dag med hästarna så kände jag mig också väldigt osäker. kanske helt enkelt dags att sluta med hästarna helt och hållet.

Senast ändrad:

Jag har försökt och han har blivit bättre mycket bättre. Men eftersom mina smärtor i kroppen ökar stadigt också så känner jag att det nog är bättre att sälja och skaffa en gammal trygg häst/ponny som jag kan ha glädje av.
Jag har helt enkelt inte samma go som när jag var yngre och detta tar för mycket smärta och för mycket energi. Jag behöver ladda batterierna i stallet inte suga ut dem.

Okej, men då gör du nog rätt i att sälja hästen. Jag uppfattade det som at du tyckte om hästen mycket förutom just att rida ut, och då kan det ju vara kul att slippa problemet genom att lösa det. Har man ångest in för flera saker så gör du rätt i att sälja tycker jag! :)

Okej, men då gör du nog rätt i att sälja hästen. Jag uppfattade det som at du tyckte om hästen mycket förutom just att rida ut, och då kan det ju vara kul att slippa problemet genom att lösa det. Har man ångest in för flera saker så gör du rätt i att sälja tycker jag! :)

Tycker om hästen gör jag absolut! Han är helt underbar att pyssla med och allt sånt. Så varför jag vart osäker i dag när jag var i hagen vet jag inte.

hur som helst satt jag ut en annons och har redan fått ett svar och det var då jag insåg att jag får väl fan vara osäker då men hästen kan jag inet sälja. Jag får istället jobba på min osäkerhet och inte ge upp efetrsom jag tror att vi egentligen passar bra ihop.

Men vi har haft mycket tappar skor nu ett tag så vi har inte kunnat göra så mycket och det kan ju vara en anledning till att det känns jobbigt.

Du känner nog bäst själv hur du vill ha det och hur mycket du orkar med.
Men OM du orkar kämpa på ett tag till så har du ju en del att se fram emot också. Hästen är 6 år och kommer säkert lugna ner sig om ett tag, tiden går fort och rätt var det är är hästen 12.
Sen vet jag inte hur gamla dina barn är heller, men det låter som dom rider nu? och det är ju samma där. Dom växer fort och snart kan du kanske få hjälp av dom?

Sen det som jag skulle se över omgående. Går det inte att hitta ett annat stall? Ett med bra stämmning. Bra underlag i paddock eller ridhus. Gärna några trevliga stallkompisar som kan rycka in om du inte orkar med någon dag.

Självklart ska det vara trevligt att åka till stallet. Det är där man laddar batterierna, helt klart!

Men hur du ska göra det kan bara du veta. :laugh:

Du känner nog bäst själv hur du vill ha det och hur mycket du orkar med.
Men OM du orkar kämpa på ett tag till så har du ju en del att se fram emot också. Hästen är 6 år och kommer säkert lugna ner sig om ett tag, tiden går fort och rätt var det är är hästen 12.
Sen vet jag inte hur gamla dina barn är heller, men det låter som dom rider nu? och det är ju samma där. Dom växer fort och snart kan du kanske få hjälp av dom?

Sen det som jag skulle se över omgående. Går det inte att hitta ett annat stall? Ett med bra stämmning. Bra underlag i paddock eller ridhus. Gärna några trevliga stallkompisar som kan rycka in om du inte orkar med någon dag.

Självklart ska det vara trevligt att åka till stallet. Det är där man laddar batterierna, helt klart!

Men hur du ska göra det kan bara du veta. :laugh:

Har fått massa pepp av min sambo så vi har bestämt att inte sälja. Barnen är på gång att börja rida så ponnymamma blir jag ändå. sambon lova att hjälpa till också. Även om han inte är jätteduktig på att rida så hjälper han gärna till.

Flytt är på gång. Förhoppningsvis får jag flytta in tidigare än det var bestämt från början. Har pratat med dem i dag och de ska se vad de kan göra. Tyvärr finns ingen paddock där men jag ska dela av endel av ängen att ha som paddock till att börja med.

Och som du säger han är ung och kommer säkert lugna sig och alla som såg oss ihop i våras sa att vi var som skapat för varandra. Så vi testar ett tag till så får vi se. Känner jag samma i höst när vi har flyttat och varit på nya stället ett tag då kan vi överväga försäljning

Tycker om hästen gör jag absolut! Han är helt underbar att pyssla med och allt sånt. Så varför jag vart osäker i dag när jag var i hagen vet jag inte.

hur som helst satt jag ut en annons och har redan fått ett svar och det var då jag insåg att jag får väl fan vara osäker då men hästen kan jag inet sälja. Jag får istället jobba på min osäkerhet och inte ge upp efetrsom jag tror att vi egentligen passar bra ihop.

Men vi har haft mycket tappar skor nu ett tag så vi har inte kunnat göra så mycket och det kan ju vara en anledning till att det känns jobbigt.

Okej, då får jag önska dig lycka till! Kämpa på så ska du nog se att det går ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama