En "snormask" trillade ur!!!!

F

Fortfarande Grevinnan

Efter jag hade ridit igår så kom det en ljust gul, nästan vitt tjock snorsträng och formligen trillade ur näsborren!!!
Utan att hostade eller något och man ser inget snor i nästan.
Den var som en stor daggmask ungefär....
Vad göra???
Är hon förkyld???

Sv: En "snormask" trillade ur!!!!

hon har kanske häst influensa eler nått..

äter hon ordentligt å så?

Javisst, det är full fart på henne, rund och blank och pigg men den var så otäck för den kom bara kanandes......

Min märr snorar ofta och speciellt i samband med ridning, då hon andas fortare och får lite "fart i lungorna" sas. Visserligen har hon kvickdrag, men för henne är det normalt att vara lite "slemmig" i näsan.
Ring och rådfråga din veterinär om du är orolig.

Blääää, nu kommer jag alltid att kolla näsan på min häst efter snormaskar. Får upp bilden av en slemgul daggmask som kryper ur näsan... :eek: Rena X-files. :P

Ursäkta mig, men jag måste bara...
:rofl: :rofl: :rofl:

Så... nu kan jag svara lite mer seriöst! :D
Lite läskigt!!! Jag skulle gå med ficklampan i högsta hugg i flera veckor framåt o hela tiden vänta på fler!
Mår hästen bra annars?

Var det snor eller en mask? Spolmaskar kan ibland komma ut ur näsan på sin väg från lungan till tarmen.

Så här ser spolmask ut...

Spolmask.jpg

Från äggen kläcks larver i magsäcken som med blod och lymfa förs till lungorna, där en tillväxt sker. Larverna når via bronkerna oesofagus(matstrupen) och sedan tarmen...... :crazy:

Senast ändrad:

Mindre sympatisk varelse, om jag får uttrycka mig så.

Tror jag skulle skrika i en kvart om en sådan trillade ur näsan på min häst, vi får hoppas att det inte handlar om detta för trådskaparen, men nyttigt att veta.

Blandrastik skrev:
Mindre sympatisk varelse, om jag får uttrycka mig så.

Tror jag skulle skrika i en kvart om en sådan trillade ur näsan på min häst, vi får hoppas att det inte handlar om detta för trådskaparen, men nyttigt att veta.
En kvart? Jag skulle skrika dagen ut tror jag. :eek: Äckligt!!! Såg en sån en gång när jag praktiserade i stall, efter avmaskningen. Blä!! :crazy:

Blä.... Men det kanske bara va lite rester som hästen samlat på sig ett tag! Och som änligen kom ut.... :D
En häst i mitt stall har en jättelustig snorritual, när han har jobbats hårt och kommer in i stallet efter ridturen och slappnar av så kommer det ett snorsprut ur varje näsborre med vitt snor!!! Det svishar snbbt ut och splattar mot golvet! :rofl:
Det är rätt äckligt och man vill inte gärna vara i hans närhet när detta inträffar, men det är inget farligt alls enligt vet.

Liknande trådar

Hästvård Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 765
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar