En snabbfråga om mitt kandar!

supersara

Trådstartare
Hjälp! Hjärnan luktar bränt!
Har köpt ett nytt (suprsnyggt :D) kandar. Nu håller jag på att pussla ihop det, men får inte till det.
Den är "vadderad" (finns säkert ett bättre ord, men som sagt: hjärnan luktar brännt) på insidan av nackstycket. Så nosgrimmans remmar passerar på utsidan av nackstycket. Nu till mitt problem. Hur tusan gör jag med stångens sidstycken som också ska passera över nacken? Ska de vara utanför liksom nosgrimman, vilket känns jäkligt tajt att tränga igenom hålen. Eller ska antingen nosgrimman eller stången passera insidan av nackstycket, men då känns det lite som man tappar vitsen med vadderad insida. Eller om man pressar båda på utsidan så känns det lite riskabelt att man ruckar på stången om man fixar med nosgrimman. Fast å andra sidan håller man ju inte på och sliter i nosgrimman varje dag...
Hmm, någon som fattar vad jag menar?
Någon som kan säga hur jag ska göra?

Mvh Sara

Sv: En snabbfråga om mitt kandar!

Jag hade haft dem båda på utsidan. När du ställt in både nosgrimma och längden på sidostycket till stången så ska du väl inte vara där och pilla i onödan mer än att du kan lägga det till rätta om du råkar rucka på nåt annat?? :p
Hålet är nog tight för att det just ska sitta ordentligt stadigt när du ställt in längderna. Då far det inte och glider en massa när det inte sitter på hästen. Jag gillar iafl när det är lite tightare så det sitter stadigt och inte ändras av sig själv för att det rör på sig. :)

Det låter ju rätt så logiskt :D
Nej, nosgrimman ska jag ju inte hålla på att pilla på när den väl sitter där den ska! Och att det blir jäkligt tajt att trycka igenom låter ju bara smart när du förklarar så fint :D:D

Vad skulle jag ta mig till utan buke ;)

Tack för hjälpen!

Nä, det går inte :(
Fasiken, inte ens efter att ha doppat remmen i ekololja får jag igenom den.

Borde kanske ha nosgrimman på insidan då eftersom det borde bli stadigare för stången att få gå på utsidan? (men vad är då vitsen att vaddera insidan av nackstycket om man ändå måste löpa ena remmen innanför???)

Ja det låter skummt. Är ju som du säger ingen mening med att ha hål så en rem ska löpa på utsidan och en under :confused: Jag vill iafl inte ha mina remmar under nackstycket längre. Jag hade provat göra hålet lite större på något snyggt sätt. Måste ha blivit lite för litet, för jag kan verkligen inte se vitsen med att ha en över och andra under. :crazy: Prova karva lite försiktigt i hålet med an vass kniv. Brukar bara behövas liiiite för att set ska funka. Och gör du rätt så syns det inte heller. :) Ta INTE fram håltång eller liknande. Kommer bli döfult! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka