En snabb liten fråga!

Tibra

Trådstartare
Jag ska börja ge mina två tjocka hästar hö för hand- alltså dela upp det över dan då de har gått på fri tillgång förut.

Men om de nu ska ha 9 kg var varje dag hur mycket bör jag då väga upp eftersom jag har hösilage? Hur mycket skall 1 kg hösilage väga för att bli 1 kg.

Ska snart gå ut o utfodra så snabba er ;););)

Sv: En snabb liten fråga!

Jag gör alltid analys på mitt foder för att veta hur mycket de ska ha av hö eller hösilage. Mitt hö brukar ha ganska bra värden så då blir det inte lika mycket som när vi går över till hösilage som brukar ligga lite lägre.

Ja, det beror ju på hur torrt/blött hösilget är.? men ligger det på ca 50-60% torrsubstans så blir det ca 12 kg höslilage . Torrhö ligger på ca 84 %.

Har själv häst som gått på ca 9 kg torrhö och när han fick hösilage gav jag ca 12 kg.

Alltid svårt att säga exakt men...

lycka till!

Väg upp exakt 1 kg, lägg in det i ugnen på 75 grader i 30 minuter.
Ta ut ensilaget och väg det, då får du en hint om hur hög ts halten är.

Det funkar alldeles utmärkt att torka det i mikron också, det går lite snabbare (tar bara några minuter). Man får bara vara noga att rafsa runt i det lite då och då och hålla koll så det inte börjar brinna.

Det funkar alldeles utmärkt att torka det i mikron också, det går lite snabbare (tar bara några minuter). Man får bara vara noga att rafsa runt i det lite då och då och hålla koll så det inte börjar brinna.

Jo det fungerar i micron med, men det är svårt att få in en tillräckligt representabel mängd där tycker jag och dessutom är brandrisken så stor att jag inte rekomenderar det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 197
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix