Sv: En snabb fråga till hästägare
Utrustning har en tendens att dra iväg. Trots att jag försöker att köra på "less is more", dvs inte ha en halv biljon saker som inte används någorlunda regelbundet. Hästen växte (breddade) ur båda sadlarna inom några månader, vilket ledde till att jag på två månader lade ut ca 20tusen på sadlar + gjordar (de jag hade var för korta till de nya) + schabrak (hade inte ett enda hopp/allround, bara till dressyrsadeln). I år har vi besvärats av insekterna så till den grad att jag köpte ett flugtäcke för ridning, för att kunna rida på e.m./kvällar. Troligen behöver hästen ett att ha i hagen också, på nya stället (mycket mygg på orten).
Strö Min häst förbrukar ca 1 bal/veckan.
Flytt Jag ska flytta till annan ort nu i slutet av veckan, och tar med mig hästen. Vilket pga uppsägningstiden av stallplatsen innebär dubbel stallhyra i augusti.
Vaccination + träckprov + ev avmaskning (vid behov)
Bil; inte ett måste om det finns kollektivtrafik till/från stallet etc. Jag har bil enbart för att jag har häst. Jag skulle klara mig med cykel de kommande tre åren, om det inte vore för att jag behöver kunna ta mig till stallet (och behöver kunna köra hästen till klinik vid behov). Jag har en äldre bil (-89, Volvo kombi) som är hyfsat billig för sin storlek. Ej fullförsäkrad (trafik + halv, för att få assistans i förs.). Klockrent igenom besiktningen senast (i vintras), men inte värd att lägga multum på reparationskostnader om det skulle villa sig illa. Drar ca 0,8l sommartid (utan släp). Behöver dock nya vinterdäck nu till vintern, och förmodligen nya sommardäck till våren.. Och så är det transporten till den; inte ett måste att ha egen om man kan låna akut. Mitt kostar någon tusenlapp/år i skatt, försäkring och bes. (bes. ej varje år).
Veterinär och andra behandlingar Får hästen någon spänning/låsning/liknande kan E.T. behövas. Jag betalar drygt 700:-/besök (inkl resersättning).
Stallapotek och dyl. Jag lägger drygt 250:-/år på flugmedel (en flaska). Annat jag har i apoteket är jodopax, helosan, bandage, gasbinda, kompresser, sax, bomull, ögonsalva (mot ögoninflammation - min häst har fått pga insekter i år), steril koksaltlösning (går att koka själv, men håller då bara i ca 24timmar i kylskåp. Bra att ha lite tillgängligt i stallet också), hästsalva (mot insekter. Till hästens ansikte och skap, bl.a., där jag ej vill använda flugmedel). Håller det ganska basic till vardags.