En snabb fråga ang röntgen.

weasel_

Trådstartare
Jag undrar om man kan boka en röntgen, alltså inte en hel hälteutredning som i nästan alla fall leder till: "markerar höger kota, vi sprutar".

Jag har hört att det inte går att boka endast röntgen.

Tror inte att man kan det på ATG, men vad tror ni om att åka till en veterinär som har egen klinik och röntgen?

En bekant till mig känner en veterinär som har röntgen hemma och som gör precis det man vill ha gjort med hästen, alltså kan man åka dit och få sina röntgenplåtar och även få dom bedömda av en veterinär. (?)

Sv: En snabb fråga ang röntgen.

Jag har bokat tid för enbart röntgen på ATG. Varför skulle inte det gå? Vill man slippa betala hela kalaset själv så bör man däremot ha en remiss från veterinär på att hästen bör röntgas, men i övrigt så ska det inte vara några problem.

Vid de tillfällen vi har gjort detta, har det inte varit några som helst problem. Det är ju en tjänst som du köper, och betalar för.

sedär, det är ju kanon.. jag har aldrig behöft boka röntgen förut.. som tur är:)

någon som vet vad det kan kosta, utam remiss? Nu spelar det ingen som helst roll vad det kommer kosta för jag vill ha plåtar och behöver plåtar. Men kan ju vara bra att veta på ett underfär.

Det varierar nog lite på beroende på vad som ska röntgas och hur många plåtar som tas. När vi röntgade framben + rygg så gick det på drygt 5000 inkl. moms, på ATG.

Senast ändrad av en moderator:

jaha, där ser man.. maffiga summor är vad det är..

Jag skulle väl egentligen vilja ta på hela hästen, men särskillt bakknän.. kanske kan ta plåtar på rygg och knän i alla fall.

Får man fråga vad det är du misstänker eller varför du vill röntga? Blev lite nyfiken.

Jadå. Jag har en halvblodshingst på 6 år som verkligen är gudomlig! hur trevlig som helst och underbar att rida, han har verkligan allt framför sig.
I November upptäckte jag hårsäcksinflamation på ryggen som han fick av sadeln som troligtvis var för trång och det bidrog till att han reste sig med mig så att jag slog mig rätt ordentlig. Jag lär honom vila till nu för någon vecka sedan och behandlade inflamationen.
Har suttit på honom några gången för att se att han inte reagerade, så fjärde gången jag satt på honom så bad jag om hjälp så att jag kunde bli ledd, gick jättebra i ca 10 min sen ställde han sig rakt upp utan förvarning och jag föll igen (omöjligt att hålla sig kvar när en hingst ställer sig, han blir verkligen helt lodrät).
Jag ser på honom att han inte är ett dugg dum, han ställer sig och sedan står han där som ett lamm..

Jag vet inte, men antingen så sitter det i huvet på honom att det kommer göra ont med tanke på inflamationen som allt började av.. men jag blir ju jätte orolig och även tror att det kan vara kissing spines.. usch!
Anledningen till att jag vill få bakknäna röntgade är att han har fribetäckt ganska mycket, därav kanske förslitningar på knäna som gärna bidrar till att dom reser sig.

Jag vill först utesluta att han har ont någonstans, sen ta tag i det hela och få ordning på honom. Jag kan ju liksom inte bestaffa honom eller nåt när han gör som han gör.. Jag har spännt in honom lite eller tömkört när detta har inträffat och det är han verkligen duktig på, och jättesnäll.. gör ingenting..

oj vad långt det blev, jag är verkligen ledsen över det här då han verkligen är så underbar och jag älskar att rida honom.. Det blir att kolla upp helt enkelt.

Det är upp till veterinären.

Det du ska fråga dig är hur relevant det är. Du får en röntgenplåt och en bedömning, låt säga ua. Hur tolkar du det? Har hästen inte ont eller har den en ledinflammation som inte lett till några radiologiska förändringar? Som ännu inte lett till några förändringar..?

Om det finns förändringar - hur tolkar du det? Hästen har ont, är oanvändbar? Benpålagringar försvinner inte. OCD? Hoppsan. Men tänk om hästens egentliga problem sitter i ryggen? Eller i haserna?

Och om du ber att få plåtar på ryggen - japp, här fanns det tecken på KS. Precis som det finns på oändligt många halvblod utan några problem alls...

Jag skulle aldrig uttala mig om en hästs hältstatus endast utifrån röntgenfynd. Jag anser att hältutredningen är viktigare än bilderna, men tyvärr sätts en enorm tilltro till foton.

Hoppas det fixar sig med hästen oavsett hur du väljer att gå vidare.

hmmm
halvblodshingst och fribetäckt.
är han inte avelsröntgad innan han sätts in i avel?
dvs röntgad hasar och knän, innan avelsgodkännande?

han är inte godkänd och har aldrig varit. Detta var innan han var i min ägo.
Han har gått i en mindre flock under en sommar och fått 5 föl 2008.

Senast ändrad:

Jag tänker inte diskutera hur JAG skulle göra och hur JAG skulle se det, jag vill röntga min häst så är det.
Jag har inte sagt att jag vill röntga benen endast, jag vill röntga hela min häst och så får man se vart det leder.

visar det ua på plåtarna så tänker jag ta hjälp av min "laserman", han får filma med värmekamera och eventuellt köra lite laser..

Är det fel av mig att vilja röntga min häst? Jag åker till en klinik så får dom ge mig råd.

Jag tänker inte diskutera hur JAG skulle göra och hur JAG skulle se det, jag vill röntga min häst så är det.
Jag har inte sagt att jag vill röntga benen endast, jag vill röntga hela min häst och så får man se vart det leder.

visar det ua på plåtarna så tänker jag ta hjälp av min "laserman", han får filma med värmekamera och eventuellt köra lite laser..

Är det fel av mig att vilja röntga min häst? Jag åker till en klinik så får dom ge mig råd.

Enligt strålskyddslagen ska det röntgas så lite så möjligt, då röntgen faktiskt innebär joniserande och skadlig strålning.
Dvs man ska röntga då den kliniska undersökningen har lett fram till en misstanke som kanske kan verifieras med tex röntgen. Men visst, kommer du att få en röntgen, är väl bara att ringa runt så kanske ngn lättar på strålskyddet. Det finns ju avels- och exportröntgen där man röntgar för att "scanna". (men där tittar man på hästarna kliniskt också)
Håller med tant ester: hur ska röntgenförändringar ryckta ur sitt sammanhang kunna tolkas?
Och hur ska det tolkas med plåtar ua och en häst som inte fungerar men som ej är genomgången kliniskt?
Jag förespråkar konventionell veterinärmedicin men önskar dig lycka till med röntgandet och avlandet och lasermannen.

Idag for han runt i hagen som en frisk nötkärna, som jag även tror att han är.. konstig prick..

Det är ju så att hästar glömmer väl aldrig, det sitter säkert långt där inne att det kommer göra ont av sadeln (sadeln används inte längre, han har en som passar honom bra). Det är väl bara för mig att bita i det sura äpplet och försöka få honom att glömma.

Vad tycker ni om böjprov? på klinik.

Jag ska in med min häst på ryggutdredning på fredag. Hon beter sig lite liknande när jag rider henne nu men funkar betydligt bättre på töm eller i lina. Hon reser sig dock inte bara utan kan studsa runt om man ber henne trava men är cool i skritt. Först trodde jag att det var överkottsenergi, men vid denna viloperiod har problemen blivit värre och jag "känner" att något är fel. Jag har haft henne i snart två år och dessa problem fanns inte i början utan har blivit värre för varje viloperiod hon har haft, ser jag såhär i efterhand, så jag funderar på om det kanske kan vara ks då hon funkat bra när hon är musklad.

Idag for han runt i hagen som en frisk nötkärna, som jag även tror att han är.. konstig prick..

Det är ju så att hästar glömmer väl aldrig, det sitter säkert långt där inne att det kommer göra ont av sadeln (sadeln används inte längre, han har en som passar honom bra). Det är väl bara för mig att bita i det sura äpplet och försöka få honom att glömma.

Vad tycker ni om böjprov? på klinik.

låter som en bra start!:idea:Sen kan ni gå vidare med röntgen om det hittas ngt misstänkt. Blir säkert billigare än att röntga hela pållen oxå!

så du tycker att jag ska göra ett böjprov istället?
Som sagt så vill jag ju ha rygg och bakknän kollade.. knäna blir ju kollade på ett böjprov, men ryggen..

Kanske ska göra ett böjprov och ta plåtar på bara ryggen?

så du tycker att jag ska göra ett böjprov istället?
Som sagt så vill jag ju ha rygg och bakknän kollade.. knäna blir ju kollade på ett böjprov, men ryggen..

Kanske ska göra ett böjprov och ta plåtar på bara ryggen?
Men ärligt talat, du kan ju inte tro och sen komma på egna grejer. Om du tror att hästen har ont måste en fullständig utredning göras, inte bara fjantas omkring med!! Röntgen av bakbenen pga att hästen har betäckt några gånger är ju fjantigt. Förslitningar kommer av långvarigt, enkelspårigt arbete där hästen inte rör sig korrekt. Några få betäckningar gör varken till eller från rent förslitningsmässigt.

Däremot kan ju hästen ha någon annan åkomma. Om sadeln vad för liten så att han fick hårsäcksinflammation är det mycket möjligt att han har någon muskelinflammation i ryggen också.

Iväg till en veterinär som gör en ordentlig utredning istället för att leka amatörveterinär när du inte har någon koll alls.

humm.. ska du reagera sådär så kunde du låtit bli att skriva!

Jag gör precis som jag vill med min häst. Han ska kollas igenom grundligt, kosta vad det kosta vill, men jag vill inte åka dit med en häst och komma hem med en häst som är sprutad och som ska vila-sättas igång-sprutas-vila-sättas igång-sprutas, jag vill göra en röntgen och sedan låta honom bli kollad med värmekamera, röntgen finns ju av en anledning och jag misstänker något och vill röntga.

Att kalla mig amatörveterinär vad lågt, låter det som att jag tror att jag är någon jävla veterinär eller? det tror jag verkligen INTE. Jag har bara tankar och ideer ang MIN häst och bad inte om ett påhopp ifrån dig. punkt.

Ska det fortsätta såhär så kan moderator ta bort denna tråd för detta kan jag klara mig utan.

Men.. en tanke bara. Kan du inte åka in och kolla upp hela hästen. Dvs, berätta för vet om hur hästen funkar i ridning samt dina misstankar om rygg och baknän. Låta veterinären göra sin undersökning vilket antagligen innebär böjprov - och om hästen reagerar någonstans gå vidare med röntgen där. Samt låta vet känna på ryggen och kanske röntga och/eller ultraljuda ryggen.
Jag tror inte (men är inte säker) att en veterinär kan tvinga dig att spruta lederna om du inte vill.

På det här sättet får du hela hästen genomgången i ett svep så att säga, vilket antagligare blir billigare än att kolla saker lite hur som helst. Hittar inte vet något fel så kan du gå vidare med laser eller ridningen.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 802
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2