En snabb fråga ang röntgen.

Sv: En snabb fråga ang röntgen.

ehm.. jag tror inte att jag sätter mig upp..
Jag sätter mig inte upp på en häst och visar den under ryttare när den ställer sig så illa och farligt.
Jag tror att dom fattar om jag förklarar mig istället. Det är för farligt.

Men det beror ju också på hur du beställer tiden. beställer du en röntgen, görs en besiktningsröntgen och du kan få ett intyg på eventuella röntgenfynd. Dessa säger inte så mycket om problemet. Det är inte ovanligt att man på fullt fungerande hästar hittar hovbroskförbening eller OCD (Lösa benbitar). Samtidigt är det heller inte ovanligt att man på en halt häst inte hittar röntgenförändringar alls, då hälta oftast börjar i ledkapslar, brosk... Det tar ett tag innan en ledinflammation ger förändringar på skelettet, sk förslitningsskador.

För att veta var det gör ont, måste man undersöka hästen och eventuellt lägga diagnostiska bedövningar. När man kommit längre i utredning, kan röntgen hjälpa till i diagnostiken. Om du bara gör en besiktningsröntgen, tittar oftast inte veterinären överhuvudtaget på själva hästen, bara bilderna.

Ok.. Jag kan förstå dej, även om jag vet att under ryttare kan vet ibland se saker som inte syns utan ryttare.. Vissa kliniker har testryttare, du kanske har tur och hamnar på en sån?

Oavsett vilket får du gärna uppdatera när du varit där, jag är av den nyfikna typen och det vore "skoj" att veta om dom hittar nåt.

Lycka till!

/ Lavinia

hehe, en testryttare..? jo det finns ju på vissa ställen.. lycka till till den som vill sätta sig upp :)

men han är en snäll kuse.. synd att dom inte kan prata ibland! Det skulle underlätta typ "Du morsan! jag har lite ont i fossingen, måste du rida?"

Till alla: Jag tänker åka in och få det som krävs undersökt av veterinär. Men ska även försöka få honom kollad av lasermannen också.

Hej!

Visst önskar man att dom bara kunde ha vänligheten att säja att "det här gör ont". Tänk vad lätt det skulle vara.

Lycka till iaf och uppdatera gärna..

/ Lavinia

varför inte bara få tummen ut och boka tiden på kliniken? Veterinären kommer antagligen inte bara spruta och du får åka hem när du berättar det du berättat här.

Min ena hade jag liknande problem med för ett år sedan. Han reste sig i vissa lägen. Hästen markerade på 2 ben ganska kraftigt vid böjprov och var även halt vid arbetsprov. Vet röntgade då benen samt ryggen eftersom han reste sig. Behandlades på lämpligt ställe och fick åka hem och vila.

Om du inte talar om för vet. om resningarna så kommer säkert ingen röntgen tas om han markerar på ett ben. Talar du däremot om vad du har för problem så blir utredningen gjord efter det.

Så boka tid på kliniken och få svar på frågorna innan du tar till alla möjliga kurer med laser osv.

Btw, jag hoppas att du inte red den häst som var halt på 4 ben utan en ordentlig diagnos!

Jag tänker inte diskutera om jag red den hästen eller inte, då den i dagsläget säkert är bra mycket fräschare än många hästar som folk tränar och tävlar med. Huvudsaken är att den blev bättre och idag är helt haltfri med rätt och regelbunden ridning. Och förövrigt fick jag order av veterinär att rida hästen och hästen blev ju inte direkt sämre som sagt. Hästen hade också ganska stora problem med tornutskotten och ett par år senare så "sådan här fin rygg har jag aldrig skådat på en häst"

Anledningen till att jag inte ännu ringt kliniken var att innan detta skedde så ville jag byta försäkring och försäkringsform, och den nya inte blev aktiv fören den 6 feb och då bara för olycksfall och efter 20 dagar fullt aktiverad. Jag vill gärna ha en fullt aktiv försäkring innan jag åker in och det hoppas jag folk förstår.

Jag har ju skrivit i ett X antal inlägg nu att jag såklart tänker berätta exakt hur han beteer sig och hur jag upplever sitvationen för att få bästa möjliga hjälp.

Jag är en sån person som avskyr kiropraktorer och "kurer" som du kallar det, jag litar inte på "någon" jäkla massör som tror att den kan massera en häst med sina bara händer när det knappt går att massera en människa med bara händer.
Om jag tar till laser på min häst har inte du med att göra och jag har aldrig påstått att jag ska göra det INNAN ett veterinärbesök.

Markerade din häst på arbetsprovet endast efter böjprovet? eller hade du känt det tidigare?

du frågar om hjälp och när du får det så svarar du på ett väldigt otrevligt och snäsigt sätt. Vill du ha någon hjälp så tänk på tonen i inläggen!

Nej jag märkte inte av någon hälta på min häst, han var ren på gången utan böjning men var 0,5 grad halt vid ridprov båda fram så de slog ut varandra.. 2 gradigt halt vid böjprov. Men det var inte hältan vi åkte in för utan för stegringar.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför du byter försäkring när du har problem med hästen. Har du otur så kommer försäkringen inte täcka eftersom du försäkrade en troligtvis skadad häst, du har dessutom garanterat bekräftat att den är frisk. Så hittar de några skador som kan relateras innan försäkringen skapades så kan du få problem. Detta har jag en bekant som var med om.

Din uppfatting om kiropraktik får stå för dig, jag anser att de kan göra stor nytta. Det innefattar inte bara klämma här och där med händerna utan de har en helt annan teknik du antagligen inte har kunskap om.

Nu har jag inte orkat läsa allt, men tänkte berätta hur de gjorde med min "lindriga" ks häst.
Han hade små problem som att galoppen och galoppombytena inte var rena & att han en gång inne i ridhuset totalt tappat balansen. Jag visste att han var något öm på ett ställe i ryggen så jag bokade tid för en vanlig koll, men sa självklart oxå att jag trodde det var ryggen. Vi kom dit & de gör alltid böjprov för att utesluta problem i benen. Det hade ju kunnat vandra ner i benen och i så fall hade vi nog ändå fortsatt med resten av utredningen då han inte bara tappar balansen sådär pga en kota + att jag ville ha en plåt på ryggen. Sedan kollade vet. när jag longerade & såg då problemet med galoppen, hon kände även igenom ryggen som inte ömmade just då men var lite lite spänd. Så vi tog några plåtar & mycket riktigt var det problem just där jag trodde. Samtidigt såg vi även att tornutskotten var skadade på manken & därmed har jag en förklaring till varför man måste sitta helt perfekt på honom annars blir han lite grinig.
Idag är han fullt fungerande! Han fick butta & vila i 1 månad & sedan 2 månaders igångsättning (skritt + trav) för HAND. Jag bytte även sadel & han rids sällan för att jag hellre använder honom till körning, men han skulle utan problem kunna ridas dagligen med rätt sadel.

Om din häst inte verkar halt så varför tror du att den skulle visa nått på böjprov? Sen så får inte vet. spruta utan ditt samtycke. De får inte göra mycket alls utan ditt samtycke antar jag. Du ska även kunna påverka med vad de sprutar, dvs det finns flera olika preparat för samma behandling.

Så en vanlig koll är självklar, annars finns det privatkliniker som ofta tar bara en plåt där du vill ha det. Något som jag fått erbjudande om, men känner är dumt för jag vill ha en hel utredning vid problem.

Aja det blev lite långt! Lycka till i alla fall!:bump::bump:

Din försäkring kommer sannolikt inte att täcka ditt besök på klinik. Hittar de något på röntgen har det ju ofelbart uppstått innan försäkringen tecknades, och även om det inte är några röntgenfynd vill jag nog slå vad om att bolaget kommer att vägra ersättning (se deras regler).

Vill inte vara otrevlig, men det är lite roligt att du tror på laser, men inte massage & kiropraktik... Vad tror du lasern kan göra? Bara för att det strålar är det inget mirakel... (allt som glittrar är inte guld..) Finns så mycket humbung nu för tiden...

(Jag är säker på att du tar hästen till klinik först och sen väljer någon annan lämplig metod vid behov! Vi gör alla vårt bästa för våra älsklingar!:))

Lycka till igen!

Detta med försäkringen skedde ju innan jag misstänkte nåt, innan han började betee sig konstigt.

Visar det sig vara ett dålt fel som han haft länge, om det nu är något fel så är det ju 2 år på det, jag har haft honom i 2 år i aug och det står även med i mina papper.

du skrev ju att försäkringen började gälla från och med den 6 feb för olycksfall och 20 dagar senare den 26 med andra ord, för skador.

Den 6 feb var för 4 dagar sedan och bara genom att läsa denna tråd så ser vi ju att hästen hade problem innan den 6 feb. Och deffenitivt innan den 26feb!

Med andra ord, din försäkring lär inte täcka. Det är ju samma sak som att stå med en halt häst på gårdsplan och ringa och teckna en försäkring när veterinären är på väg.

Vad är det som skulle vara på 2 år? Din vinstlott för att lämna tillbaka honom till tidigare ägare via "dolt fel"? Det är ingen bild du har med 2 års skadegaranti. Försäkringsbolagen skiter i om du haft honom i 2 år eller 10 år. Det väsentliga är när försäkringen tecknades.

Det behöver inte vara dolt fel, det som syns på röntgen räknas mycket, mycket sällan som dolt fel.

Alltså är det högst otroligt att du kommer att få ut något från försäkringsbolaget vad gäller den undersökning du ska göra. Risken är snarare att det kommer att generera reservationer i ditt försäkringsskydd.

därför kan vi ju kort och gott sammanfatta det hela med att det är mycket vanskligt att byta försäkringsbolag eller försäkring! Krävs nästan en besiktning innan tycker jag för allas säkerhet.

inte jag heller. Med besiktning medande jag att om man nu promt ska byta bolag av någon anledning så bör man besiktiga hästen. Chansen är stor att bolaget inte ersätter skadan annars om den kommer mycket nära inpå. Ex som i ts fall.

Nu har jag vart inne med min häst, hon markerade på hf kota och haserna bak. Vi röntgade dessa och även hela ryggen. Inga fynd på rötgen så hon blev sprutad och vi ska på åb om två veckor.

Nu har vi också varit inne på kliniken och min kille är frisk som en nötkärna.. :D:D
Vi gjorde böjbrov, longerade, klämde på ryggen och kollade tänderna!
Det enda var att han hade bitit sig på insidan kinderna, troligtvis därför att nosgrimman sitter där och tycket in kinderna så han fick bli raspad också :)

Vi kollade även sadlarna när vi var där och den han har nu såg bra ut tyckte dom.

"Fina ben, rörlig rygg och en mycket trevlig hingst som ej är hingstig"

Jag blev erbjuden röntgen men tackade nej då dom förklarade att man kan hitta sakar som inte hästen har ont av och som inte har någon betydelse och att nästan alla hästar har förändringar i ryggen.

Så nu ska jag tömköra/löshoppa i ca 10 dagar och sedan testa att sitta upp igen, och då försöka hålla mig kvar :) Och kanske dra ner fodret lite dagarna för så att han är trött!
Ska även rida med remont eller utan ett tag så att det får läka ut i kinderna och byta bett till en ½cm mindre. Blir så när man har tjocka kinder :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 802
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2