En släktskapsfråga

Sandra78

Trådstartare
Från en blivande mamma... Min sambos syster har två styvbarn. De är alltså halvsyskon med hennes son. Hennes son och vår bebis blir ju kusiner, men vad kallar man hans halvsyskon då? Halvkusiner?

Nog för att de i dagligt tal förstås får heta kusiner de med, men det kan ju vara roligt att veta vad de egentligen ska kallas.

Sv: En släktskapsfråga

Om de inte har något blodsband till henne skulle jag tro att de inte blir någonting alls.

Men jag hade nog också kallat dem kusiner :)

De har ju inget blodsband så då blir det inget alls men jag hoppas att ni kommer kalla dem kusiner i vilket fall :)

Aha, det blir så då. Tänkte att de har ju samma pappa som den biologiska kusinen. Men självklart blir de också kusiner :love:

Aha, det blir så då. Tänkte att de har ju samma pappa som den biologiska kusinen. Men självklart blir de också kusiner :love:

Om din syster hade varit gift så hade de blivit ingifta kusiner på något sätt men man brukar inte kalla det för det så ofta.
Vi har inte haft bonusfamiljer tillräckligt länge för att komma på något bra namn tror jag helt enkelt. De flesta gör väl som ni och säger kusiner rakt av. Förr sa man ju alltid halvsyskon men det hör man ju bara nu om man ska förklara släktskapet.

Nej, det är ju många nya ord som ska till för att förklara alla plastfamiljer. Sambon har ju även två halvsyskon, så deras barn blir väl halvkusiner med vårt. Fast de får ju heta kusiner allesammans, det innebär ju att bebisen får 6 kusiner istället för en enda :D

hugger sista....

min mamma har ytterligare en dotter, min halvsyster.
min halvsyster har i sin tur en halvbror, på sin fars sida och jag har en halvbror på min fars sida.

frågan är vad min halvsysters halvbror blir till mig och vad blir mig halvsysters halvbror till min halvbror?

och vad blir min halvsysters halvbrors nyfödda tvillingdöttrars halvsyskon på sin mors sida till min halvbrors kusiners barn? sm är på hans mors sida alltså, inte min mors sida.

nått att fundera på om sömnen inte vill infinna sig.... :D:rofl:

Min farbrors fru har 2 barn med en annan karl. Vi är inte släkt alls men de har alltid vart mina kusiner.

Jag tycker vi kommer pa ett samlingsnamn at alla som ar nagot fast de egentligen inte ar nagot :idea:

Jag borjar:

* smögrar
* bipplor
* myllisar
* fräkler
* belor

:bump:

Fast du egentligen alltid menat dina fräkler :idea:

(eller later det lite for mycket som kräkler? Det kanske inte ar ett positivt ord?)

*kl*
Vi har både hel och halvkusiner i vår släkt = samtliga kallas kusiner

Hel och halvsyskon = Syskon kort och gott

Syskon som inte är syskon ( barn från annan förhållande ) = syskon ( vi är uppväxta tillsammans ). Ja syskonet som inte är blodssyskon med mig kallas moster åt Ella iaf.

Tycker det låter så fult med halvsyskon/halvkusiner osv.

Eftersom mina föräldrar är separerade så har Ella en bonusmormor och en bonusmorfar, låter mycket bättre än plastmormor/morfar :D

Belor måste mina barns ena "kusin" vara, vars "mamma" egentligen är hans kusin. Alltså, hon är fostermamma åt honom och faster till mina barn.

Kusiner tycker jag de är och ska kallas. :)

När jag var liten hade jag en halvhalvkusin, vi kallade varandra så på skoj.
Hans pappa var tillsammans med min låtsaspappas syster, så vi var inte släkt på minsta vis, men så roligt vi hade ändå. :laugh:

Kram, Maya

Jag hade sagt kusiner. Speciellt om man ska förklara det för ett barn. Jag växte upp med en gamlafarmor som inte var min farfars biologiska mor, men som varit som farmor för min pappa. Det var bara omständigt och jobbigt för oss barn med resonemanget "att det är som pappas farmor, men egentligen har farfar en annan mamma, som du träffade en gång när du var ett".
Idag är det ju så vanligt med barn från tidigare förhållanden, så det är väl enklast att säga kusiner.

Jag hade kallat de kusiner då jag inte tycker att det biologiska bandet är av största vikt utan den faktiska relationen.
Vad de egentligen skulla ha kallats enligt någon norm tycker jag inte är det minsta relevant.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka