En sedeslärande historia (Uppriktigt & Livsfarligt)

S

SSBLPD

Jag var för ett par veckor sedan ute och körde med (ung)hästen.
Eftersom det har varit torftigt med att hitta en bättre vagn, har jag kört med sulky.
Eftersom jag har problem med mina knän orkar jag inte sitta med dem på fotstöden, de har alltså fått dingla rakt nedåt.

Inte så farligt, har jag tänkt och kört lugnt, försiktigt, efter tydliga fina vägar som är lätt att förutse.

Men så är det ju med hästar.
Att de är levande varelser med riktiga känslor och har även ett personligt liv (som skrivare ungefär!) och ibland ser och kommer de på saker som vi människor (som blott är människor) missar.

Detta hände:

Min häst skyggade för "något".
Den har ALDRIG skyggat förut och det fanns heller inget att skygga för = mattes teori;
Hästen börjar få kondition och tycker att det är tråkigt att söla runt och hoppade till för att hitta på något som gjorde det hela lite mer spännande.

Men;
när hästen hoppade till föll jag ur sulkyn. Men inte baktill, som jag hade "tänkt" (worst case scenario!) utan jag ramlade ned mellan hästen och sulkyn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Japp. Jag fick sulkyn i ryggen och tippade fram över hästen, som
TACK GODE GUD OCH MIN RÄDDANDE ÄNGEL, är en lugn och beskedlig häst som är trygg i sig själv, som helt enkelt stannade, vände på huvudet och frågade:
"Vad tusan gör du matte?"

Hade det varit min andra häst hade han varit i Kiruna vid det laget.
Jag hade fått sulkyn i ryggen (det var en riktig smäll!!) och dessutom fallit ned vid hästens bakhovar ....
Där kan man tala om att ha hjärtat uppe i näsan (och inte i halsgropen).

Jag tycker oftast att jag är en försiktig och förnuftig hästmänniska som inte tar några onödiga risker. NU förstår jag att det är en jävligt onödig risk att åka i sulkyn, men jag var tvungen att vara med om detta för att fatta.
Så kan det vara ibland.

Och vet ni vad?
Veckan därpå fick jag äntligen tag på en vagn. Vilket gjorde mig jätteglad eftersom jag trodde att det var slutkört för ett långt tag framöver.

Man slutar aldrig att lära sig, eller hur?

Sv: En sedeslärande historia (Uppriktigt & Livsfarligt)

Jag har också trillat av vagnen framåt, körde en liten skitrockard utan skydd framåt. Hästen gick omkull, jag höll benhårt i tömmarna och flög förståss med i en väldig fart. Hamnade bland bakbenen bokstavligt talat. Hästen låg kvar på knä tills jag hade flyttat på mig.

Hade hjälm och säkerhetsväst på mig.

Nu har jag en rockard MED skydd framåt :D

Grattis till att du ändock verkar klarat dig hyfsat bra.
Ännu ett exempel i den långa raden på att olyckor och tillbud kan inträffa nästan när och hur som helst.
Framför allt visar det på att den största och första säkerhetsfaktorn är hästen själv. Du hade tur (eller hästkunskap) att ha en lugn häst och som det verkar gjorde allt rätt.

Här en sak jag undrar över:
jag ramlade ned mellan hästen och sulkyn! Jag fick sulkyn i ryggen och tippade fram över hästen, som
Hur gick det till? Jag ser framför mig dig trilla ner mellan sulky och hästens bakben, får en smäll av sulkyn och flyger upp på hästen. Eftersom bara stålmannen kan flyga ... Du kanske har en liiiten häst? :)

LIA

Ja, jag hade verkligen TUR. Fy 17...

och beträffande ovanstående inlägg: ja, rockarden har skydd.

Och om hästen, det kanske är jag som är lång, har du tänkt på det? ;)
Nej, jag ska inte skoja. Han är ganska liten faktiskt. Också "flög" jag inte riktigt upp, jag snarare föll framåt, eh.. över honom.
Som sagt var, ganska liten. ca 110. :)

Och det är med gott hästöga jag valde honom i en flock med 10 möjliga. :bow:

(det där sista var skryt, jag var bara tvungen. Ibland är det så skönt att veta att man kommit en bit på väg, även om jag ständigt ställs inför nya knepiga situationer och ständigt överaskas, som i mitt originalinlägg! :idea: )

Min ponny är rätt liten... för liten för att jag skulle få för mig att rida henne om man säger så! Men en gång var det ändå bra nära! Vi var på väg uppför en backe i god stil, min andra ponny som reds framför galopperade glatt, tills den skymtade ett hästätande monster i diket och gjorde helt om! Tummelisa tvärnitade med vagnen och jag... tja, jag tvärnitade inte. Om det kan kallas ridning att ligga raklång över rumpan på hästen så har jag ridit min lilla räka en gång, ja! Ganska unik uppsittning i och för sig men varför måste man alltid göra som alla andra!:D

Jag hade inte lika klok häst som du igår ;). Jag råkade ut för en skenande häst bakifrån och min häst tog till sken. Jag hoppade ur och föll raklång i diket. Vagnen hittade jag i diket ett par hundra meter fram så säkerhetsanordningen på svängeln fungerade, som tur var. Jag klarade mig och hästen också men det var ingen rolig upplevelse.

Det jag är mest orolig för är att hon inte går att köra igen och med trasig sele och vagn kan jag inte spänna för igen i brådrasket.
Vad tror ni?

Det lät som du hade tur i oturen:)

Min ena kuse o jag var utför att hjulet på travsulkyn vek sig...det var inte kul. Jag hade hunnit vända hemåt för jag kände att det var ngt fel, men på asfaltsvägen en bit från stallet så sa det pang...som tur var kom det inga bilar precis då, han skenade o jag kunde styra över honom ner mot en av våra sommarhagar. Jag kom ur sulkyn på ngt sätt, på en bråkdels sekund...spände loss honom och lät sulkyn vara i diket. Gick hem å spände för rockarden, sen skulle jag köra iväg en runda...men när jag kom en bit på grusvägen märkte jag hur jag skakade, då kom chocken! Men man lär sig av sina misstag, å nu kollar jag hjul mm innan jag kör:)

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024