En perfekt hov!?

Sv: En perfekt hov!?

Har barfota hästar som underhålls av min traditionella hovslagare på ett ypperligt sätt. Korta tår och rätt låga trakter. Själv håller jag efter 9-åringens tår(fram) då de vill sticka iväg lite, använder då raspen. Rundar av hovväggen på de ställen hon inte fixar det själv...nöter jämt och fin i det stora hela och hovis har inte behövt jobba med kniven annat än på tån.

Hästen rids på alla underlag och är inte öm på något...inte ens knagglig frusen stig eller grusväg med grovsten...inga flisor går i hennes hovväggar...och det låter som om man raspar sten, så hårda är hennes hovar:D

Jag kan inte så mycket om detta ämne. Men jag har tur att ha världens bästa hovslagare! Kanske svårt att säga när jag inte kan så mycket. Men det syns att han är duktig. Allt ser liksom perfekt ut när han skor. Sömmarna sitter alltid i prcis samma höjd etc. Han är oerhört noga. Tror han har vunnit SM i varmskoning också =) Inte dåligt! Han är i alla fall med i SM varje år. Tror att han kom 6a eller 7a i år, var nog kallskoning tror jag.

Man märker också att han verkligen bryr sig och är insatt. Han sätter inte på vanliga skor på alla hästar, utan sätter på specialskor på de som det behövs på. Och när man frågar varför så får man en utförlig och bra förklaring!

En annan sak som är bra är att skorna alltid sitter! Min häst har i princip aldrig nån tappsko. Det blev lite missförstånd och liknande för ett tag sen så att min häst hade skorna i 13 veckor. Skorna var knappt någe lösa alls, trots att min häst hade långa hovar som bara den.

Har kanske blivit bortskämd med min underbara hovslagare, men efter att jag började ha honom så tycker jag att väldigt många hästar är fult skodda. Sömmarna spretar, skorna är för små etc.

så ska det va!! jag e avundsjuk på dig!! jag önskade att min häst kunde gå utan skor så man kunde höra att man raspade sten som på din - men hon får korsförlamnign om hon får ont i sulorna och spänner sig *suck*
men ungehästen har dessutom sånna hovar som du beskriver - tål allt!! :banana:
hästen blir som man själv gör den från början - man skall härda den!!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar