En perfekt hov!?

F

Foxy_Lady

Måste börja med att säga att det här inte är en tråd som inriktar sig på hästens hovform utan vad ni tittar på när det gäller en skoning. Alltså hur många sömmar ni vill ha, hur långt bakom hoven slutar skon och andra saker ni tittar på för att ni ska tycka att det är en prisvärd skoning.

Ännu en sak som jag tycker skulle vara intressant i denna tråden är att höra hur ni som har oskodda hästar tänker när ni får era hästars hovar verkade. Är ni ute efter en god form på hoven eller funderar ni någonting över undersidan på hoven?
Ska förtydliga med ett ex.
Många låter sina hästar ha lite "utväxta" hovväggar då hästen får bättre fäste. Men funderar ni någonting över det? Tycker ni detta är rätt eller fel?

Jag tror det finns mer dåliga skoningar än bra skoningar i den här korkade världen :devil: och det största problemet är att alldeles för få hästägare vet hur en hästhov ska se ut och hur skorna ska sitta. Egentligen borde alla som skaffar en häst få gå en lektion i hovvård för att veta vad de betalar för när de skor sina hästar. Vissa människor tänker inte längre än att de vill ha skor på sina hästar så de kan rida medan andra är ute efter så mkt mer.

Det handlar helt enkelt om kunskap och Okunskap.

Vad tittar ni på när hovslagaren har varit och harvat på era hästars hovar?? Alltså det handlar inte om formen på hoven för en sådan tråd finns redan utan det handlar om själva SKONINGEN.

Hur ser ni att det är en bra skoning??

Ärliga svar kära vänner.... om inte annat så kanske man kan lära sig någonting nytt av denna tråd. :bump:

FoXy :p

Sv: En perfekt hov!?

Tycker det är rätt svårt att separera själva skoningen från verkningen, men...

sömtag "lagom" höga

skorna utlagda ca 5 mm bakom och utanför trakten samt att hoven formas först och skon anpassas därefter, inte tvärtom

Tycker som regel att verkningen är det som talar om huruvida hovslagaren vet vad h*n gör eller inte och sedan hur skorna riktas, inte hur många söm som sitter där.

Vet inte om jag förstår själva frågeställningen rätt?

du har nog förstått ganska rätt ändå. Självklart är det oerhört viktigt över hur hovformen är! Men det jag spelar lite på är att om du går in i ett stall och tittar på alla hästars hovar så är det inte ofta man ser en "korrekt" skoning.
Dv.s med fem mm utanför hoven och att sömtagen inte är bakom halva hoven så hoven kan svikta. Att strålen är utan tryck från skon och att skon ofta är för lång/kort.

Hoven kan inte fylla sin funktion varesig det är rätt form på den eller inte ifall den är felskodd.

Det jag funderar över är hur ofta folk tänker på detta när de får sina hästar skodda och om ni nu tycker att hästen är te.x för trångt skodd, vad gör ni?? Ber ni hovslagaren göra om arbetet eller anlitar ni en ny hovslagare nästa gång eller låter ni det gå för denne gången!?

Jag har haft många olika hovslagare och ca 30 % tror jag inte har haft så stor koll på vad dom pysslar med :crazy:
Har man åsikter om deras sätt att sko tycker dom man är krånglig och inte kan ett skit om hästar sen har dom bråttom vidare för dom har så många tider att passa.

Många hästägare verkar konstigt nog inte kunna mycket alls om hovar men däremot massor om foder,exteriör osv :confused:

Jag tycker många hovisar tar för lite i tån och för mycket av resten,lite "travarverkning" och på gränsen till för små skor.
4 sömmar vill jag helst ha också.
Vill att skon ska sluta ca 3-4 mm bakom samt att hovis är lugn och hästvan,inte skrikig,bufflig eller stressad plus att jag som betalar faktiskt ska få säga hur jag vill ha det utan att bli dumförklarad.

Måste säga att jag nog bara träffat på bra hovslagare till mina hästar, har aldrig haft någon miss då jag funderat över varför ringde jag den där hovslagaren!? Aldrig mer!! Neh.. utan jag har nog haft ganska tur!

Eftersom jag själv är väldigt intresserad av allt som har med hovar att göra så är det nästan det första jag tittar på när jag kommer till ett nytt stall! :angel: Och det är där jag reagerar!! Hästen kan vara välmusklad och jättefin och allt verkar perfekt... men så sänker man blicken å drar åt andan... :(

Varför glömmer människor bort sina hästhovar?!

Sen finns det yttligare en sak som är väldigt intressant när det gäller skoning och det är alla dessa skor som finns att köpa!! Travhästar har verkligen ett urval att välja ur men ridhästar?? Varför används endast "ridskor"?? Ibland används ett komplement som pg-sula, kilsula osv. men helt ärligt.. .hur ofta ser ni ridhästar med någonting annat än en vanlig ridsko?! Finns ju många hästar som skulle kunna gå bättre med andra skor samt må bättre av det! Är det ingen som vågar eller skulle de bara bli utskrattade eller har jag helt fel?

Känns inte som att jag har fel i den frågan för de flesta ridhäststallar jag varit i så är det ridskor som gäller... rätta mig om jag har fel.

tacksam över funderingar och svar.:bump:

FoXy:p

Mitt varmblod har fyror i storlek, han hade tre när jag fick honom. Två av tre hovslagare har varit bra i mina ögon. Den som var sämst är dock mest känd! Han borde ju vara bra som syns i reklam och dylikt men innan jag bytte hovis så hade jag tappskor efter dom fyra sista skoningarna... Något irriterande. Min nuvarande är jätteduktig förutom att han är lite hästrädd när hästen krånglar. Har haft en tappsko på över ett år... Han verkar så mycket det går och sätter sömmarna bra. Jag tycker formen på hovarna blir väldigt bra. Just att dom verkar först och sen formar skon tycker jag är bra. Ju större skorna blir desto bättre. Dessutom kommer han på bättre lösningar för varje gång! Min häst har nu framskor i bak då hans hovar är så runda.

Många låter sina hästar ha lite "utväxta" hovväggar då hästen får bättre fäste. Men funderar ni någonting över det? Tycker ni detta är rätt eller fel?[/QUOTE

Bättre fäste får hästen inte av långa hovväggar utan av en väl utvecklad stråle. Långa hovväggar ger enligt mig en större risk för trasiga, mindre funktionella hovar med platta sulor och hålväggar.

För övrigt: här är en till som fått "hovtittarsjukan"
Det har för alltid förstört stora delar av mitt nöje av att titta på hästar och ridning... (När man störs på att alla hästar i "Spirit", den tecknade hästfilmen, är skodda... Då är det illa!)

Jag trodde jag var tuff och vågade stå på mig, men den enda gången jag varit riktigt missnöjd med en hovslagare stod jag bara helt stum och anlitade visserligen aldrig karl'n igen, men jag sa inget rakt i ansiktet på'n. Något jag ångrar än idag.

Emindy : Håller med till fullo där. Ville bara höra ifall det fanns någon här inne på det här forumet som lät sina hästar ha lite längre hovväggar för bättre fäste. Hästen har betydligt större risk för hovsprickor och hålväggar m.m ... Men faktu med så har jag faktiskt hört folk resonera så. Speciellt på vinterhalvåret (ifall de har oskodda hästar). Och det är som du säger hoven fyller inte sin funktion i dessa fall.

Och angående att inte säga till.. man betalar ju ändå från 500 och uppåt (iallafall de flesta) och då ska man väl ändå kunna hoppas på en bra skoning?

FoXy:p

Viktigast för mig är att hästen sätter ner sina hovar rätt när den går. Efter det kollar jag att hovvinklarna är bra.. Jag vill ha skon något utanför hovvägen och en bit ut vid trakterna. MEn viktigast för mig är helt klart hur hästen går!

Och NEJ jag vill inte ha längre hovvägar för att det skulle ge ett bättre fäste (vet jag inget om)Det jag vet bara är att destomer "utflutna" hovarna är desto mindre och mindre kommer det finnas att spika i sen..

Senast ändrad:

Min ideal skoning:

Hoven verkas med klinga för att bevara normalformen. Skon riktas och läggs ut så mycket den kan för att hoven ska få plats att vidgas. Man slipper även förhoppningsvis att hovväggarna slits på.

Max 6 sömmar om det är möjligt. på ponnyer max 4-5 sömmar, beröende på storlek.
ringskor på en häst med dåliga trakter så dessa får en chans att bygga på sig. Annars "vika" in brodddelen på skon i traktera så skon ligger utanför trakterna.

Lägga på en så stor sko som möjligt!!

Dessa ord är beskrivna hur jag skor MINA hästar med överlägande av hovslagare. Stoet brukar ha 5 sömmar och valcacken 6 sömmar ev. 6 sömmar. Stoet är d-ponny och valacken liten häst, kraftig korsning.

Valacken har 4:or i mustadskor fram och 3:or bak. Och nu skall han få ringskor för att bygga upp trakterna.

Detta är min ideal skoning som jag och hovslagaren noga har gått igenom. Jag är EXTREMT kräsen vid val av hovslagare och min dröm är att om 2 år komma in på hovslagarehögskolan i Skara. Då gäller det att plugga på sin läxa noga=).

jag har alltid haft ett enormt intresse av hovar och hovvård och har alltid vetat vad jag velat ha av en hovslagare! men jag blev aldrig riktigt så möjd som jag ville vara - så jag gjorde helt enkelt som jag själv ville! jag började sko mina hästar själv. då slipper man krångla med att hovslagarna gör si och så. och jag kan lova att hästarna har aldrig fungerat bättre och har aldrig haft så få tappskor!! och det bästa - man kan inte skylla ifrån sig på att hovslagaren e värdelös om det går dåligt på tävling!!haha :)

det jag tittar på när jag ser en främmande hov här hästens naturliga vinklar. det skall mycket till för att mna skall ändra dom - vilket görs aldeles för mycket och för ofta tyvärr. men eftersom jag håller på med trav så är det ett måste ibland för att travet skall fungera till 100% men hovarna skall vara symetriska - jag klarar inte av utflutna hovväggar och dyligt! det är ett stort tecken på att ngt e fel. sen har jag väldigt svårt för mskor som trångskor sina hästar - det av nåt framkallar problem hos hästarna.
satt min hov ser ut som denna - lagom tå, lagom trakt i förhållande till hästens extrimeteta vinklar, hellre en förstor sko än en förliten, ge rörelsefrihet till hovmekanismen - alltså lägga ut traktarmarna så mycket det går utan att hästen trampar av sig skon, en så bred sko som möjligt för att avlasta hovväggen utan att den trycker på sulan, så få sömtag som möjligt utan att skon lossnar, absolut inte forma hoven efter skon!!!!!
sen när det gäller verkning skall det vara plant - en korrigering på en gammal häst (från 2 år) som slår sig på skenan hjälper just nu, men stjälper hästen i längden - sätt på skydd! sen trångsko en en utfluten hovhalva för att få tillbaka symetrin och få hästen att belasta hoven jämt och därmed alla ledytor (men glöm inte att ta reda på varför hästen snedbelatat från början och ta i tu med det)
sen för övrigt en frisk hov ger en frisk häst! hoven återspeglar precis hur hästen mår och presterar! ta alltid en titt på de gamla skorna hur hästen slitit dem och titta sedan på ev skydd och resonera men hovslagaren om orsaken.. man lär sig mycket och lär känna sin häst påd et viset!! men kan hitta en rörelsehälta som man inte känner men kan se den på skorna... som sagt - hovarna berättar allt du vill veta!!

musen21 skrev:
Mitt varmblod har fyror i storlek, han hade tre när jag fick honom. Min häst har nu framskor i bak då hans hovar är så runda.

Tack för en person som förstår at en ideal hov inte ska vara oval. den sk vara mera rund=)

Jag har lästa och stå för detta: Travhästar verkas/skos ovalt för att de ska trava och fullblod verkas/skos runt för att de ska gallopera. Tänk på detta näsr ni skor. Har jag fel så rätta mig gärna=) JAg har haft både ett fullblod från galoppbanan, med mkt runda hovar och ett varmblod, med ovala hovar. Travaren hade svårt att gallopera. Vi la på honom "rundare" skor och vips så gick det lite lättare. Det kan vara så att det var vi som tyckte att det gick lättare.=)

JaJa detta är min teori i alla fall=).

MaRomer skrev:
Tack för en person som förstår at en ideal hov inte ska vara oval. den sk vara mera rund=)

Jag har lästa och stå för detta: Travhästar verkas/skos ovalt för att de ska trava och fullblod verkas/skos runt för att de ska gallopera. Tänk på detta näsr ni skor. Har jag fel så rätta mig gärna=) JAg har haft både ett fullblod från galoppbanan, med mkt runda hovar och ett varmblod, med ovala hovar. Travaren hade svårt att gallopera. Vi la på honom "rundare" skor och vips så gick det lite lättare. Det kan vara så att det var vi som tyckte att det gick lättare.=)

jag har hållit på med trav i hela mitt liv och jobbat hos väldigt många av de största tränarna i sverige å jag har aldrig hört det!!!
anledningen till att framhovarna är runda fram är för att de normalt belastas mer pga hästens viktfördelning - och sen bakhovarna är v formade för att glida i steget så det inte blir stumt. sen är de mindre runda för att de inte belastas lika hårdare!
jag har aldrig varit med om att mna vill ha spetsiga hovar på en travhäst som har runda!! då slår man på runda skor å vips hästen kan tjäna miljoner!! så det var en myt som jag slår hål på direkt!!

MaRomer skrev:

varför skulle en häst trava bättre med spetsiga vformade hovar?? det förstår jag inte! vet du om att på måånga hästar så slår man på tvärtå eller öppen tå för att de får dem att flyta bättre i travet om de inte får plats. då blir ju inte hoven spetsig direkt!
du får gärna utveckla din teori, för detta tyckte jag var intressant eftersom jag aldrig vait med om att man strävar efter spetsiga hovar på en travare!!

lucillehornline skrev:
jag har hållit på med trav i hela mitt liv och jobbat hos väldigt många av de största tränarna i sverige å jag har aldrig hört det!!!
anledningen till att framhovarna är runda fram är för att de normalt belastas mer pga hästens viktfördelning - och sen bakhovarna är v formade för att glida i steget så det inte blir stumt. sen är de mindre runda för att de inte belastas lika hårdare!
jag har aldrig varit med om att mna vill ha spetsiga hovar på en travhäst som har runda!! då slår man på runda skor å vips hästen kan tjäna miljoner!! så det var en myt som jag slår hål på direkt!!

Tack det var det jag ville veta om det var sant eller inte. Tack!

lucillehornline skrev:
varför skulle en häst trava bättre med spetsiga vformade hovar?? det förstår jag inte! vet du om att på måånga hästar så slår man på tvärtå eller öppen tå för att de får dem att flyta bättre i travet om de inte får plats. då blir ju inte hoven spetsig direkt!
du får gärna utveckla din teori, för detta tyckte jag var intressant eftersom jag aldrig vait med om att man strävar efter spetsiga hovar på en travare!!

JAg kan inte utveckla den mera än vad jag har sett å det e ju bara på ett fukkbod och en travare. Men som sagt det var något jag hade hört så ja.

Men nu finns det ju snälla människkor som slår hål på dessa myter. Så jag tackar än en gång att jag fick ett svar på mitt "påstående".

TACK!

MaRomer skrev:
JAg kan inte utveckla den mera än vad jag har sett å det e ju bara på ett fukkbod och en travare. Men som sagt det var något jag hade hört så ja.

Men nu finns det ju snälla människkor som slår hål på dessa myter. Så jag tackar än en gång att jag fick ett svar på mitt "påstående".

TACK!

haha, okej!!! :banana:

Verkningen är ju oerhört viktig och är ju beroende av den individuella hästens benställning och skoningen och verkningen hör ju ihop, men för att ändå svara.

Skoningen är ju också beroende av individen. Den ideala skoningen fungerar inte på alla hästar. Svensk standardskoning är väl det som man får säga är det ideala. (Nedan finns en länk till Svensk Standardskoning.)

Alla hästar kan inte ha så mycket utlägg. En häst som lätt trampar av sig skorna på insidan, kan ju inte ha det t.ex. Det handlar inte bara om att hovslagaren är lat och inte har lust och komma tillbaka och slå på tappskor, utan att ett avtramp kan det leda till skador i hoven eller i leden. Vrickningar, sula som lossnar från kötthoven osv. Detta gäller ju då även att en häst kanske inte kan ha så långa skor fram.

En del hästar kan behöva ha kortare tå och nästan tvärtå, för att få en snabb överrullning för att inte snubbla och hamna i obalans. Fast då kanske en tåriktad sko är bättre.

Vad jag vill säga är att det inte alltid går att titta på en skoning och jämföra den med idealet och sedan veta att det är fel och att det är en dålig skoning. En hovslagare kan se så mycket mer än vad man själv ser. Men givetvis skall man sätta sig in i det man kan om skoning och när man undrar varför det avviker, ställa frågor.

http://www.hovslagarforeningen.nu/svenskstandard.html

Hälsning Maja

Jag kan hålla med om att många hästägare inte kan så mycket om hovvård.

När jag läste inlägget så fick jag en tanke. Hur sjutton ska de som är noviser (bl.a jag)veta om en skoning är bra eller inte? Det är ju jättesvårt. För inte nog med att skon ska sitta korrekt, den ska passa hästens rörelsemönster också.
Det är en hel vetenskap och jag tror aldrig att jag kommer att lära mig ens en bråkdel av hur det funkar. Man litar väl helt enkelt på sin hovslagare?
Själv har jag bytt två gånger (haft tre på åtta år).
Första hovslagaren;
Hästen jag hade då tappade skor till höger och vänster. I bland satt de endast i några dagar. Det var en välansedd hovslagare som hade stor (nöjd)kundkrets. Men nej tack sa jag.
Andra hovslagaren hade jag på hästarna i nästan sex år.
Det enda jag kunde klaga på var priset :smirk: och att han ibland kunde slarva. Jag visste ju inte bättre...
Tredje och nuvarande skaffade jag genom en kompis.
Jag tyckte att han skodde så himla fint (i mina ögon "fint" kanske är totalkasst i någon annans, vem vet?)och noga och dessutom med känsla. Det var stor skillnad mellan honom och den Andra.
Nu har jag endast en häst hemma som bara verkas och jag har nästan ångest över den dagen jag måste sätta skor på henne.
Jag är helt enkelt rädd för att jag inte ska se om det blir "fel".

Nu tror jag inte det för min nuvarande hovslagare har alltid en "plan". Han viftar inte ihop nått hafsigt utan planerar flera verkningar/skoningar framåt.

Detta inlägg kanske inte hör hemma i den här tråden men men.

För att avsluta så skulle jag vilja se bilder på bra/dåliga skoningar/verkningar.
Inte bara för min skull utan för alla andras. Men så finns det väl säkert ett gäng sånna trådar redan...

Jag skulle vara ärlig så...here we go... jag litar på min hovslagare till 110% såhan sköter det själv...tittar inte så mkt alls...
Däremot kan jag ju känna när jag rider om steget skulle vara annorlunda...
Hade nu hovslagare sist, fick "nöja" mej med honom då det var glest i kassan, men han satte på mindre o lättar skor bak. Hon har vanligtvis 4: or men han satte på 3: or som var några gram lättare (tog mammas travaskor ;) ) Minnet är bra men kort ;) MEN iaf så har jag inte märkt nå skillnad på att hon är både mindre o lättare bak, så nästa gångblir det gamla vanliga hovslagaren o samma vikt o storlek runt om, minder skor nöts ner så förbannat fort jue...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar