en obehaglig "skrittur"

nella84

Trådstartare
Skulle ut på en mindre skrittrunda på nya hästen, jag kände att hon var glad och pigg men att det kändes bra. Har förut varit ridrädd men har tagit lektioner ett tag nu och hittat tillbaka till ridningen och har därför en häst på foder då jag vill rida mer än en gång i veckan. Hästen är helt underbar i hantering och i paddock men iaf så red jag förbi ett hus och wips så stack hon för mig i galopp..jag lyckas efter en bit att få stopp på henne och lugna ner henne. Jag är ny i området så jag hittar dessvärre inte så bra så vägen tog slut och jag hamnar vid en stor åker..inte bra tänker jag och vänder och hon skritta på men ännu en gång drar hon iväg, denna gång ännu snabbare och det tar längre tid för mig att få stopp på henne men när hon väl stannar så hoppar jag av och är helt skakig..enligt ägaren är hon en riktig familjehäst för både erfarna och oerfarna men det vette fan..Några tips på vad jag kan göra med henne? Kan det handla om ledarskap? Tyvärr gå det inte att rida i paddocken nu heller som jag annars hade tänkt, känner mig trygg där men jag vågar defintivt inte ge mig ut med henne..Vill inte ge upp henne redan men jag vill samtidigt inte hamna i "ridräddträsket" igen..Jag vill rida men vill kunna ut och lunka och galoppera när jag känner för det och när jag tycker att det är lämpligt.

Sv: en obehaglig "skrittur"

Hon blev inte rädd för något då? En hund, lekande ungar, en vedhög med prasslande presenning på... vad som helst som du missade, eller inte reflekterade över?
Är hon också "nyinflyttad"? Många hästar är supercoola i välbekanta miljöer, men blir lite extra på tårna när de inte känner till omgivningarna, och kan överreagera på saker de normalt knappt skulle titta på.
Ingen som vill och kan följa med dig ut några gånger, tills ni har mer koll på läget och känner varandra bättre? För det är klart att ni ska fortsätta rida ut, rida på bana jämt och ständigt är ju inget skoj. :)

jag tror inte att hon blev rädd utan hon kändes mest glad och pigg, hon är som sagt en underbar häst i all hantering men jag måste kunna kontrollera henne när jag rider ut men tyvärr så blev jag lite nervös av detta. Vill givetivs kunna rida ut på henne, inga tips på övningar för att få bättre kontakt med henne? För att få henne att lyssna? Jag skulle kanske ha fortsatt ridturen istället för att begett mig hemåt, men jag var så skakig så jag kunde inte tänka utan ville bara hem. Skrittade ut med henne förra helgen efter att vi ridit i paddocken en stund och då var det helt lugnt, hon tittade sig mest omkring men försökte inte sticka eller nåt annat dumt

Vad gör du när du rider ut? Rider du eller åker du häst? Alltså, arbetar du henne eller sitter du bara på med långa tyglar och låter henne sköta sig själv?
Känner du att hon är mer fokuserad på omgivningarna än på dig, så rid och kräv hennes uppmärksamhet; sidvärtsrörelser, fram- och bakdelsvändningar, tempoväxlingar, halter, ryggningar... allt det man gör i paddock kan man såklart göra när man rider ut, och oftast bättre eftersom hästen får en helt annan framåtbjudning ute.

Dessutom känner hon att du är lite spänd och orolig, så genom att aktivera er kommer det vara lättare för dig att slappna av och inte bara oroa dig för att hon kommer hitta på nåt. Nåt som jag också tycker brukar hjälpa om man känner att man spänner sig är att man sitter och sjunger för hästen, dels andas man på ett helt annat sätt, dels brukar hästen faktiskt gilla det. :D

Ta med dig någon nästa gång du rider ut. Visa din häst att det inte är okej
att dra iväg på det viset. Dra i ena tygeln och tvinga henne runt
på en volt, då kan hon varken springa eller resa sig. (En liten volt)
Så fort din häst visar tendens till att sticka, volta.
Sedan behöver du nog mera hjälp med att hantera din rädsla.
jag förstår hur du känner dig, har varit i samma sits själv,
men det gäller att ta tag i situationen och känna sig säker,

Lycka till!

Jag tänkte att jag ska börja med att ut och promenera med henne och kolla på omgivningarna, lära känna varann lite mer.. har kontaktat hennes ägare om detta problem och hon har stuckit förut när någon annan häst varit med och hon fick tävlingsinstinkt. Enligt henne så blir hon väldigt pigg när när det är snö och blåser lite. Men jag tänker inte ge upp! Ska försöka rida henne för tränare sen längre fram, tror att både hon och jag behöver det. Ang min rädsla så kunde jag inte ens sitta på en häst för ett år sen men efter lektion efter lektion så har jag enligt mig själv kommit en bit på vägen men nuförtiden så rider jag inte vilken häst som helst utan jag är kräsen. Saknar min gamla ponny som jag hade för snart 10 år sen, han stack aldrig, blev så gott som aldrig rädd man kan säga att han var tryggheten själv..kanske skulle ta och klona lite :idea:

Vet inte vart du bor och vilket underlag ni har just nu, men som du skrev så var hon lugn efter att du ridit i paddocken.

Jag måste rasta av min galning innan jag rider för tillfället, de kan knappt gå i hagen, frusen lera är ingen höjdare, och det riktigt kryper i honom för att han inte kan röra på sig.
Så jag longerar ett par minuter så att han får rasa av sig det värsta, då får vi bägge en mycket trevligare ridtur!!
Dessutom funkar det bättre att bara trava på, inte skritta, och jag antar att det beror på just att de inte kan röra sig så mycket i hagen just nu så de samlar all energi på lagret, när de sedan får röra på sig kan nog den snällaste häst få stollryck!
Testa, gör ett försök med det!

Ge dig själv och hästen lite tid att lära känna varandra och omgivningen. Ta det lugnt, gå ut och promenera, var tillsammans inne i stallet, vänta lite med ridningen tills du känner dig säkrare och kan vara ett bra stöd för hästen.

Lycka till!

har jag påstått att hästar är maskiner? Absolut inte men min gamla häst var en glad och pigg häst men han var samtidigt trygg, sen kan alla hästar blir rädda och sticka visst men jag vill inte bli anklagad att tro att hästar är maskiner

Rid ut tillsammans med andra trygga hsätar ett tag så får nu båda sjävförttgroende och lär känna varandra. Känner du dig os'ker på att rida skulle jag tipsa om att lära dig tömköra och löshoppa och bara gå ut och gå med hästen. Du måste hålla igång den så den inte står för mycket och får en massa överskottsenergi.

Se också över så du inte stoppar i den en massa havre om du inte rider. Det kan påverka vissa hästar mer än man tror.

japp har haft en fundering om det med, att låta henne springa av sig lite energi först. Har pratat med ägaren och hon tyckte att jag ska longera henne och skulle jag ha fortsatta problem så skulle hon komma hit och hjälpa mig. Känns skönt med en ägare som bryr sig, för självklart vill inte ägaren att hästen ska hålla på så här..Kändes helt hopplöst häromdan men idag känner jag bara att detta ska lösas, så är det bara!

har jag påstått att hästar är maskiner? Absolut inte men min gamla häst var en glad och pigg häst men han var samtidigt trygg, sen kan alla hästar blir rädda och sticka visst men jag vill inte bli anklagad att tro att hästar är maskiner

Vad gnäller du då för?
Ska du ha en bombsäker häst är nog käpphäst det bästa alternativet.

Jag är inte otrevlig.
Försöker bara påpeka att det är sådant som händer och inte världens undergång.

ville ha tips från folk som varit med om detta då jag själv aldrig har haft en häst som stuckit för mig, kan inte hjälpa att jag innan har haft trygga och lugna hästar, kanske inte bombsäkra men det hände aldrig något. Så har du inga tips förutom dumma svar kan du skriva någonstans där det uppskattas.

Tips: Bromsa

Hästen har vid EN ridtur stuckit. Det var blåsigt väder, vilket gör att många hästar reagerar.
Alltså är det så vitt jag kan se inte ens ett problem.

Skulle hästen däremot under upprepade ridturer försöka sticka så är det dressyr som gäller.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 241
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen
  • Vad ska vi göra med skräck-toaletten?