En nybörjare tittar in

Wippos

Trådstartare
Hej allt westenfolk!

Viste inte i vilken prefix jag skulle lägga denna, kanske hör den mer hemma i "utrustning", men det är mycket annat oxå

Jag har länge varit intresserad av att rida westen, själva stilen är skön.
Till vardags rider jag dressyr/gångartridning/frilufsridning/centrerad ridning - ja lite allt som allt. På senaste tiden har det blivit en hel del i halsring eller repgrimma (då de är så pass hårt fruset överallt så man bara skrittar)

Men igår va man iväg på en lågritt och började snacka med en kille som red westen och blev grymt sugen på att titta lite seriösare nämre på denna stilen. Hästen är tränad till att gå från trycket (tyglarna mot halsen) vikten och skänklarna.
Men en sak jag sitter och funderar över: kan man träna westen i en vanlig dressyrsadel? (har en wintec dressyr 500) eller ska jag satsa mer på barbacka i början? Tänkte att jag väntar till att investera en westensadel om jag fastnar just för denna stilen (om jag då hittar en till min häst korta rygg, men får ta hjälp med en som kan detta)

Äger en islandsvalack på 11 år, så jag sysslar ju som sagt även med gångartsridning samt tävlar lite smått i dressyr och bruksridning. Är rädd att en westensadel stör tölten, det sägs att den kan göra det...:(

men som sagt, ska först testa på, både på en häst som kan och på min egna med hjälp av en kunnig person.

En annan liten fråga: hur "började" ni rida westen? vad fick er att fastna för det? :)

Tacksam för svar!

Sv: En nybörjare tittar in

Hej!

Välkommen till träsket ;)
Du kan träna western i din dressyrsadel! Ridningen sitter inte i utrustningen! :D Givetvis har westernsadeln sina fördelar, men som ny inom en diciplin springer man kanske inte och köper en sadel det första man gör.

Det bästa vore väl om du kunde behålla din dressyrsadel och köpa en westernsadel utöver det om du skulle fastna. Om westernsadeln stör en häst i tölt eller inte kan jag inte svara på eftersom jag kan mycket lite om islanshästar.

Jag har alltid ridit på westernsätt, utan att jag egentligen vetat om det. Men "glappande" tyglar, långsamt samlat tempo och jag höll mig hälst på marken medans de andra hoppade hinder höga som hus! När jag sedan fick kontakt med en westerntränare och tog en lektion insåg jag vad det var jag hade sysslat med i min ensamhet hela mitt liv! Det var ett lätt byte och allt föll sig naturligt.

Sedan passar tävlingsgrenarna mycket bättre för mig. Hoppning och dressyr ät ju "bara hoppning och dressyr", det går inte direkt att variera sig. Inom western finns det en gren för alla och man kan variera sig i all oändlighet på samma tävlingsdag!

Sedan tycker jag mycket bättre om utrustning, klädsel, ridsätt och ja, allt! Dressyrridningens tankar och principer är ingenting jag intresserar mig av. Allt inom western har ett syfte! Alla rörelser grundar sig i någonting djupare.

Så jag tycker absolut att du ska försöka dig på western. Men skaffa dig då en DUKTIG tränare som vet vad han/hon sysslar med! Tro inte på alla elaka rykten som cirkulerar kring westernvärlden utan fråga gärna folk som kan och få svar på frågor istället för att bilda sig felaktiga föreställningar på grund av för lite kunskap!

Lycka till och fråga gärna mer om du undrar någonting!

Jag gick över från dressyr till western för 8 år sedan och omskolade då min dåvarande häst en welsh cob. Det var faktiskt hästen som fick mig att ta steget över till western, han tyckte inte det var kul med dressyr och visade det väldigt tydligt på flera sätt. Jag köpte inte westernsadel direkt utan red i min dressyrsadel, det fungerade bra i början. Hästen blev en helt annan häst att rida, mycket mera positiv och arbetsvillig i och med att jag lät honom ta mera ansvar och red honom i en friare form. Han samlade sig lika bra (om inte bättre) eftersom han nu vara mera mentalt samlad. Numera använder jag PNH (Parelli Horse Man Ship) och har ridit in min nuvarande häst på det viset. Kan inte tänka mig att återgå till det konventionella sättet igen.

okey! tack för svaren! :bow: ja dressyrsadeln kommer jag behålla
(även min allround), i med för tävlingarna och gångartsträningarna.
Om jag nu fastnar kan de ta ett tag för mig och hitta en bra westensadel, för man ska ju inte gå efter priset, utan framför allt om den passar hästen, men tror att en trailsadel är bra (men det ligger nog som sagt ett kapitel eller fler framför)

Tyvärr finns det inte så många som sysslar med westen häromkring, mest är nog islandshästar faktiskt och skogsmullar samt alla som smått tävlar runt på klubbarna. Men den jag har lite kontakt med verkar väldigt bra, lugn och så i sin ridning, så jag ska fråga om jag kan få lite lektioner ;)

det där med de olika grenarna hänger jag inte med i, men det låter intresant! har heller aldrig varit på någon westentävlning, måste verkligen åka och titta nån gång snarast! :)

håller med dig med att tycka bättre om utrusningen och klädseln och allt de där. det är en stil i sig. jag rider ofta med chaps, jeans och så:D

Jo precis, det är just de med fri form och att kunna ge så små signaler + själva stilen som är det lockande :d

Parelli Horse Man Ship - hur kan man sammanfatta det?

Ja tävlingsgrenarna är en hel vetenskap :rofl:
Det bästa är nog att åka på tävling, sätta sig bredvid någon människa som ser trevlig ut och fråga :D Jag och syrran har utbildat några personer under våra två år på tävlingsbanan och jag tycker bara det är kul när folk är nyfikna!

Gå in på denna sidan www.western.nu och klicka sedan på westernridning-grenar i sverige så står det lite om de flesta grenarna som förekommer :)

KL

Vi sitter i samma båt du och jag tror jag ;) Har också en islänning jag, luffar mest runt i skogen, tävla är tråkigt :) Är också intresserad av denna spännande och fria ridstil, rider oftast på långa tyglar och med vikter redan så jag tror det kanske kan passa mig med :) har provat läst och provat många ridstilar, trodde jag skulle fastna för akademiska i somras men det kändes inte heller rätt :( Tror inte heller det finns många western tränare här omkring, bor i uppsala... Ska också lusläsa de där länkarna :D

Skulle vara kul att höra om hur det går för dig och din pålle om ni kommer igång med det :laugh:

Håller på att töltsätta min Morgan som ska tävlas i reining i framtiden, både med "vanlig" sadel och min westernsadel och jag upplever det inte som att sadeln stör tölten, hon har tillräckkligt sjå att hålla reda på benen... ;)

oooh! va skojj! :banana:

jag försökte oxå fastna för akademiskt i sommar, började då träna lite mer på samling på lös tygel mm.
kom på det sen att min förra granne både tränar och tävlar westen på sin paint, men flyttade upp någon mil + att en kompis till mig tränar och rider in bla. western, så lite kontakter har jag iaf.

Ja, vi får hålla varandra uppdaterade :D

okey, va bra! :) men du har alltså hittat en westensadel som passar bra och inte stör bogbladen något?

Ja, men hon är dräktig och ngt i överhull så just nu ligger ingen sadel optimalt så jag har en build-up pad som ser till så att bogbladen är fria. Passar sadeln så ska inte bogbladen störas, oavsett vilken slags sadel man har. Många sadlar dessutom för långt fram. ;):)

ohja! det håller jag verkligen med om. speciellt på mindre hästar som har kortare ryggar. men är inte westensadlar något längre än en vanlig?:confused:

Nej det finns olika, man ska inte kolla på hur lång den är med hela lädret utan ofta kan själva bommen vara mycket kortare än hela sadeln ser ut att vara. Rekommenderar ngt rundskuren på korta ryggar, så blir det inte en massa onödigt läder. ;)

Jag har en halv islandshäst (andra halvan är fjording) som visserligen nte töltar rent och rör sig helt utan islänningens elegans. Men han funkar kanonbra i westernsadel oavsett gångart. Fick prova många innan vi hittade en som passade bra till en kort bred rygg utan manke. Sadelutprovare, annars hade det aldrig gått.
Men som redan sagts, varför skaffa en sadel i början om man bara vill testa? Ringde och bokade tid med en westerntränare för första gången idag, de blev helt saliga när jag berättade vad jag ahde för häst :D Så jag misstänker att ni kommer bli älskade om ni så valde att rida på en skinnfäll istället för sadel :D

som jag skrev så ska jag rida antingen barbacka eller i dressyrsadeln i början (en westernsadel kostar ju en hel del, så att köpa en bil ligger först på listan, så det kan ta ett braa tag innan jag börjar fundera allvarligt på det ;)) men alltid bra och ha koll på saker så man vet vad man ger sig in på och vad det kan tänkas kosta osv..

men när det är dax gör jag nog som dig, sadelutprovare. då vet man att allt blir rätt :) men skönt att höra att det iaf finns westernsadlar även för dom kortryggade (fast min islandshäst är maxad D, så han har kanske en rättså lång rygg i gämnförelse med andra ponnyes)

Väntar på att snön ska tina bort så ska jag ragga upp en kunnig tränare :)

Hoj du, western ridningen finns närmare än du tror. EWR vi är 180 medlemmar i och omkring blekinge. Vi ska försöka ordna e tävlingar i länet 2009 , vilket innebär att även du är välkommen med din häst i den utrustning du har. Du behöver inget medlemskap eller licencer på den nivån . Välmött.

PNH är ett helt koncept, grunden är The Seven Games (dom 7 lekarna) och att man lär sig "läsa" hästen och hantera den utifrån hur hästen är just den dagen. Man tränar den också att bli mindre känslig för sånt man inte vill att den ska reagera på och mer känslig för det man vill att hästen ska reagera på. Ett exempel, min häst är nu så känslig och lyhörd att jag kan flytta henne bara genom att använda mitt fokus (blick och kroppsspråk). Du och hästen får också en fin relation med ömsesidig tillit, förtroende och respekt. Är du intresserad av att veta mera hittar du Parellis hemsida om du söker på nätet.

hej
på min första tävling jag såg var det en Islänning som tävlade i Trail,gick hur bra som helst .Man kan ju välja gren efter hästens förutsättningar.
Tveka ej att testa !!!

Liknande trådar

Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·
Western Eller hur ska jag uttrycka mig... Jag är själv ryttare sedan mååånga år men nu har min pappa köpt sin första häst. Och det är ett paint...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: anniequarters
·
C
Western Nu har jag bestämt mej att jag ska gå över till western men fy vad dyra westernhästar är!! Jag har en budget till ca 40 eller strax...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
14 925
Senast: Syrran!
·
P
Western Jag har en islandsvalack på 16 år, som jag haft i 2,5 år nu. Han är bara tregångare och jag är ingen islandsryttare så det har varit...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: *pilturs matte*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama