En noobfråga

mausan

Trådstartare
Hej! Jag har en riktig noobfråga till er på bukefalos!
Har precis tagit grönt kort och letar nu häst att tävla i hoppning med.
Kom och tänka på en sak idag, fick aldrig veta vilken klass man börjar i?

lokalt Lätt C är det va? för om man anmäler och tävlar i en klass som man inte kvalat till blir man ju utesluten, det får ju inte hända :o

Sv: En noobfråga

Upp till La klasser kan du tävla hur du vill, de behövs inga kval för de, vill du rida msv B/130 måste du kvala!

Den lägsta klassen är Ld på lokal tävling, men på clear rounder eller pay and jumps kan du välja att hoppa lägre också om du vill :)

Det finns ingen lägsta klass på lokal tävling, det är upp till arrangörerna att bestämma.

/Lady_S

Men vanligast (iaf häromkring) är att lokala klasser börjar med 90cm dvs gamla LD.

Det finns inte Lätt D mm längre utan alla klasser benämns efter cm.
Väldigt många säger ändå LD, LA men i propositionerna står klasserna i cm.

Skulle vilja säga att du kan börja i den klassen du kan klara av. Känner du att du inte riktigt klarar av en 0,90 klass så börja med några pay and ride och fortsätt sedan uppåt. Bättre att klara en låg klass felfritt än att gå in på t.ex LB och bara komma runt halva banan.

Jag har inte tävlat på 10 år och tävlade som högst LA men ska börja med en pay and ride på 80 cm och sen en 90 för att känna av hur det känns :)

Lycka till på din första tävling!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka