Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant att höra! Jag är inackorderad i ett litet stall i Skåne med bara 2 inackorderade hästar. Ägaren hävdar att "alla" kör svart. Hon har haft inspektion av myndigheterna och man tycker ju att de då samtidigt borde kolla upp om hon deklarerar verksamheten. Men de kanske inte är så smarta...
Det flesta är nog vita eftersom man inte kan lyfta momsen på hästrelaterade inköp annars. Man ska inte tro att det är svart bara för att man inte får kvitto. Jag ger inga kvitton till mina inackorderingar om dom inte frågar efter dom.
Tja, eftersom lönsamheten är väldigt låg på att hyra ut stallplatser så är det bättre att köra vitt... i synnerhet om man även har andra inkommster att kvitta mot förluster som uppstår till följd av hästeriet, man blir ju knappast rik på att hyra ut stallplatser.
Sen har man ju moraliska och juridiska aspekter annat än de ekonomiska...
Man kan köra vitt på olika sätt. Antingen redovisar man det som företag (vanligast bland jordbrukare och större stall) med momsredovisning och hela baletten eller också redovisar man inkomsterna som intäkt av hobbyverksamhet.*KL*
Vill någon förklara för mej varför man köra vitt? Vad tjänar man på det jämför med svart?
*KL*
Vill någon förklara för mej varför man köra vitt? Vad tjänar man på det jämför med svart?
Oj, får ni inkomster?En stilla fundering - finns det några stallägare med inackorderingar som skattar för inkomsten?
I alla verksamheter ska vinstsyfte kunna visas. Motivet kan aldrig vara att kvitta mot andra inkomster, då är man rökt och återbetalningsskyldig.