En naiv fråga - är alla inackorderingsstall "svarta"?

Sv: En naiv fråga - är alla inackorderingsstall "svarta"?

Kör vitt trots mycket liten verksamhet just nu. Det måste man ju om man ska kunna få dra momsen.

Jag har stått i kanske 8-10 stall hitills, då har max 5 st varit vitt skötta.... :(

Hos mig är allt vitt, jag hyr ut några få stallplatser men har lite annan verksamhet också. Däremot skriver jag inte ut kvitto till alla, bara de som frågar efter det eller de jag vet behöver det till sin egen bokföring. Men allt hamnar i min bokföring och redovisas för skatteverket...

De tre stall jag stått inackorderad i är jag hyfsat säker på att i alla fall det mesta bokfördes...

*KL*

Vill någon förklara för mej varför man köra vitt? Vad tjänar man på det jämför med svart?

Vit verksamhet har man för att följa lagen och för att det är så roligt att betala skatt :smirk:

Intressant att höra! Jag är inackorderad i ett litet stall i Skåne med bara 2 inackorderade hästar. Ägaren hävdar att "alla" kör svart. Hon har haft inspektion av myndigheterna och man tycker ju att de då samtidigt borde kolla upp om hon deklarerar verksamheten. Men de kanske inte är så smarta...

Nja, djurskyddet bryr sig faktiskt inte om huruvida det är svart eller inte. Det är inte deras sak, och man borde kunna förutsätta att verksamheten drivs enligt lagar och regler på andra områden än sitt eget tillsynsområde.

Men "Ägaren" har fel, "alla" vill inte vara ekobrottslingar och begå skattebedrägerier även om det är alltför utbrett. Och att köra svart blir väl inte mer rätt för att det finns andra som gör det????????????????????????????????????????????????????????????

Bara för att någon jag känner misshandlar folk på stan, är det väl inte mer rätt av mig att göra det?

Det enkla tipset är att själv tipsa SKV om alla stallägare i närheten som begår ekobrott - de är säker intresserade av verksamheter som inte redovisar sina inkomster.

Men som kenneth skrev, att inte få kvitton UTAN att fråga behöver inte betyda att inkomsterna inte redovisas. Får du inte kvitto när du VILL ha det, så är det dock ett konstaterat lagbrott.

KL
Stallet jag står är vitt iaf. De sa stallägaren innan jag flyttade in!

:confused:
Det flesta är nog vita eftersom man inte kan lyfta momsen på hästrelaterade inköp annars. Man ska inte tro att det är svart bara för att man inte får kvitto. Jag ger inga kvitton till mina inackorderingar om dom inte frågar efter dom.

Ja, det kan vara en anledning. Men det kan väl också vara så enkelt att man faktiskt väljer att följa de lagar vi demokratiskt beslutat om? :confused:

Tja, eftersom lönsamheten är väldigt låg på att hyra ut stallplatser så är det bättre att köra vitt... i synnerhet om man även har andra inkommster att kvitta mot förluster som uppstår till följd av hästeriet, man blir ju knappast rik på att hyra ut stallplatser.

Sen har man ju moraliska och juridiska aspekter annat än de ekonomiska...

Tja, eftersom lönsamheten är väldigt låg på att hyra ut stallplatser så är det bättre att köra vitt... i synnerhet om man även har andra inkommster att kvitta mot förluster som uppstår till följd av hästeriet, man blir ju knappast rik på att hyra ut stallplatser.

Sen har man ju moraliska och juridiska aspekter annat än de ekonomiska...

Men en sådan verksamhet får man inte driva som momsregistrerad näringsverksamhet särskilt länge, dessutom lär man bli omtaxerad efteråt och snällt betala tillbaka ev. momspengar.

I alla verksamheter ska vinstsyfte kunna visas. Motivet kan aldrig vara att kvitta mot andra inkomster, då är man rökt och återbetalningsskyldig.

Summa summarum - kan man inte driva en verksamhet mot vinst så ska man inte driva verksamhet alls. Ta mer betalt eller lägg ner.

*KL*

Vill någon förklara för mej varför man köra vitt? Vad tjänar man på det jämför med svart?
Man kan köra vitt på olika sätt. Antingen redovisar man det som företag (vanligast bland jordbrukare och större stall) med momsredovisning och hela baletten eller också redovisar man inkomsterna som intäkt av hobbyverksamhet.

Fördelen med att köra vitt är att man har litet ordning och reda på sin ekonomi så man inte bara betalar för att ha kompisar i stallet. Det finns nog en och annan som kör svart och tar mycket låg stallhyra där det kanske varit billigare för dem att betala en avbytare för att få ledigt någon helg emellanåt.

*KL*

1. Man vill inte vara ekonomisk brottsling.
2. Man vill följa demokratiskt beslutade lagar.
3. Man vill inte sova dåligt om Skattteverket kommer på besök.
3b. Man vill inte få hundratusentals kronor i skattetillägg efter ett besök från SKV.
4. Man är företagare (svartidioter kallar inte jag företagare)
5. Man önskar utveckla sitt företag.
6. Man vill inte stödja organiserad brottslighet.
7. Man tycker att ungdomar som utbildar sig inom hästområdet ska kunna få skäliga arbeten med skäliga villkor och löner.
8. Man tycker att välfärd med vägar, dagis, skola, polis, socialförsäkringar m.m. är bra och viktigt.
9. Man tycker att staten inte ska subventionera hästhållning med skattemedel.
10. Man tycker att man ska ge seriösa hästföretagare en chans att försörja sig på sitt arbete.

Behöver du fler?

Senast ändrad:

Vi kör allting vitt. Att så många kör svart gör ju så att det aldrig någonsin kommer gå runt med hästverksamhet:mad:

Klart man ska betala moms.

Bra skrivet!!!:bow::bow::bow:

En stilla fundering - finns det några stallägare med inackorderingar som skattar för inkomsten?
Oj, får ni inkomster?

Det stallet jag är inblandad i går precis runt.
Det finns inget företag som står bakom utan alla sätter i stallhyran på ett bankkonto. Ett par av oss har rätt att nyttja kontot. Vi betalar alla räkningar, kallhyra till ägaren, foder, el mm från kontot. Om det skulle bli pengar över köper vi tex nya hinder eller flis till ridbanan.

Är det ok?
Det kan ju knappast vara svart då ingen tjänar något?
Alla för ju över sina pengar och får således något till egen bokföring.
Kassabok förs över inkomster och utgifter.

Man kan ju säga att vi samlar in pengar för att gemensamt betala räkningarna!
Lagligt? Ja, det hoppas jag.

I alla verksamheter ska vinstsyfte kunna visas. Motivet kan aldrig vara att kvitta mot andra inkomster, då är man rökt och återbetalningsskyldig.

Som vanligt är jag överens med dig i skattefrågan. Har dock en liten avikande åsikt om det citerade. Nu har jag inte skattelagen framför mig men i stora drag under 13 kap framgår det att näringsfastighet d.v.s. hyreshus eller jordbruksfastighet alltid skattar under inkomst av näringsverksamhet och de vanliga kriterierna, varaktighet, yrkesmässigt och vinstsyfte inte gäller då. Det finns praxis på att skattemyndigheterna fått backa när man inte godkänt lantbruk att skatta i inkomstläget näringsverksamhet.
Det innebär att det är en fördel att förvärva en lantbriksfastighet när man ska hålla på med hästverksamhet ;)

Rolle,som också kör vitt, har inte råd med annat :cool:
Islandshästar på Lösdrift

Du har rätt. Hyreshus och jordbruksfastigheter är alltid skyldiga att redovisas som näringsverksamhet. Hur det ligger till med momsen är jag inte tvärsäker på. För hyreshus vet jag att det är rejält komplicerat med moms.

I vilket fall så betyder det inte att den näringsverksamheten tillåts subventionera privata hobby-ändamål, det måste finnas en koppling till inkomst för jordbruksfastigheten. Vilket betyder att "vinstsyfte" på något sätt ändå gäller!

Eftersom jag driver hästverksamhet på ICKE jordbruksfastighet så har jag inte alla detaljer kring det.

Har inte kollat lagen men Lokala skatt här sa att när man skattar i inkomstläget näringsverksamhet SKA man redovisa moms. Jag fann ingen anledning att ifrågasätta :angel: :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka