En naiv fråga - är alla inackorderingsstall "svarta"?

E

Enigma

En stilla fundering - finns det några stallägare med inackorderingar som skattar för inkomsten? Det finns väl ingen inkomstgenererande verksamhet som är skattebefriad, såvitt jag vet. Samtidigt så skulle det ju vara helt absurt att skatta för pengarna om man får säg 700 kr per häst och har 3 inackorderingar eller ännu mindre. Då blir det ju liksom ingenting kvar... Men vågar folk som har större inackorderingsstall med runt 10 hästar ha detta svart?! Ni med inackorderingsstall, kan ni inte berätta hur ni gör? Det går ju inte att spåra några namn till Skattemyndigheten... :D

Sv: En naiv fråga - är alla inackorderingsstall "svarta"?

Har inte inackorderingar själv men däremot en bekant som driver en större anläggning med inackorderingar (10 st + egna hästat). Där är hela verksamheten "vit" med ordentliga skrivna avtal och kvitton. Tror aldrig att den skulle tänka tanken på att driva en "svart" verksamhet.

Har ett litet stall med 3 inackorderingar och jag kör allt "vitt". Har enskild firma och tar upp alla inkomster och utgifter samt deklarerar moms varje månad. Tror att jag inte skulle kunna sova på nätterna nu när kommunen har listor på hästägarna när man nu måste ha tillstånd för att ta hand om fler än fyra hästar. Tänk om Skattemyndigheterna fick tag på dem. Vill sova lugnt!

Senast ändrad:

Det flesta är nog vita eftersom man inte kan lyfta momsen på hästrelaterade inköp annars. Man ska inte tro att det är svart bara för att man inte får kvitto. Jag ger inga kvitton till mina inackorderingar om dom inte frågar efter dom.

Ja, mitt stall är helvitt.

Ett inackorderingstall jag själv stått i var, grått, hälften vitt och hälften svart.

ingen aning, men jag får ett kvitto efter varje stallhyra i mitt nuvarande stall och i mitt nya så får vi hem fakturor så de stallen bör vara vita iaf

Intressant att höra! Jag är inackorderad i ett litet stall i Skåne med bara 2 inackorderade hästar. Ägaren hävdar att "alla" kör svart. Hon har haft inspektion av myndigheterna och man tycker ju att de då samtidigt borde kolla upp om hon deklarerar verksamheten. Men de kanske inte är så smarta...

Nu är ju jag "bara" hyresgäst, men jag har stått i åtminstone 3 stall där allt skötts (förmodligen iaf...:angel:) vitt.

Jag har fått riktiga fakturor eller kvitton, med momsen specad och där registreringsnummer osv framgår. Två av dem har varit (är) jordbruk och en på mera hobbynivå.

Intressant tråd!!

Jag har min häst inackorderad och har haft det på flera olika ställen,både i Örebro och nu i Norrköping. Mig veterligen är det bara ett av dem stallen som har det "vitt". I alla andra stall är jag till 95% säker på att det är "svart".

Kanske ska tillägga att jag stått uppstallad i totalt 6 stall, tror jag, så hälften av dem har varit "vita", då.

Nu har ju jag bara 3 inakorderingar och låg kallhyra, vilket gör att jag tar upp det i min deklaration som inkomst av hobby. Jag har dessutom nästan alla år högre kostnader än intäkter, men det känns väldigt bra att ha ryggen fri. Jag tror många kör svart, men det tycker jag inte är klokt gjort.

Småstallen här i byarna är jag hyfsat säker på att de flesta kör svart. (Mindre än 5 hästar)

Av fyra stall jag stått i har 3 kört vitt.
Många har det som jordbruksverksamhet (tror jag det heter).

Här är det väl ett stall av typ 7000 som kör vitt och det är ridskolan.... alla de jag stått i, och de där jag känner folk som står/äger, har svart oavsett om de varit lite större eller mindre.

Vitt hos mig.... kvitto och hela baletten... och då har jag en mycket liten verksamhet.

Jag ger inga kvitton till mina inackorderingar om dom inte frågar efter dom.

I din egen bokföring måste du ju ha en notering om inkomster såsom t.ex. en faktura, är det då inte lika lätt att skriva ut en kopia till dina inackorderingar? Här på min egen gård kör jag allt vitt och alla får kvitto.

Det är väl bara av bekvämlighet som någon kör svart. Vill man få avdragsmöjligheter och inte ge bort pengarna så måste man nog köra vitt. Troligen är det avsevärt fler som kör vitt nu jämfört med för tio år sedan. Enda nackdelen med att köra vitt är att man måste ha bokföring och lägga tid på en del blanketter.

Vi kör vitt, och betalar in moms på hyrorna etc. Eftersom att det är en ren förlustverksamhet att driva stall kan man likaväl driva det vitt.

En stilla fundering - finns det några stallägare med inackorderingar som skattar för inkomsten? Det finns väl ingen inkomstgenererande verksamhet som är skattebefriad, såvitt jag vet. Samtidigt så skulle det ju vara helt absurt att skatta för pengarna om man får säg 700 kr per häst och har 3 inackorderingar eller ännu mindre. Då blir det ju liksom ingenting kvar... Men vågar folk som har större inackorderingsstall med runt 10 hästar ha detta svart?! Ni med inackorderingsstall, kan ni inte berätta hur ni gör? Det går ju inte att spåra några namn till Skattemyndigheten... :D

Jag känner inte till ett enda stall som kör vitt, det är oftast småstall utanför städerna som inte har så många inackorderingar, inte har några tillstånd osv osv.
Har själv inga inackorderingar pga vi inte har renoverat stallet än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka