En mycket svår häst!!!

C

Caleb

Isommras köpte jag en 16 årigt connemara sto som dom förra ägarna hade ridit på hackamore i tre år.Jag red också med hackamore i början men började sen vänja henne med bett,här kom det jobbiga. Hon kämpar imot min hand hela tiden och drar upp handen och ibland stegrar hon.Eftersom jag bara är 12 år orkar jag inte hålla i mot när hon sätter den sidan till och jag har börjat tycka det är läskigt.Jag har fått hjälp av en rutinerad ryttare men detta hjälper inte.Sen ringde vi en knotknackare som kom och knackade henne detta hjälpte lite men inte mycket.
Jag vill gjärna ha hjälp med detta så om ni har nått bra tips så är det bara att skriva det.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Är hon kollad i munnen? Kan rekommenderar både vet o tandläkare som jag tycker är bra i närheten av dig. Skickar PM.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Det var ett jättebra förslag!
Har ni raspat tänderna på ett tag?
Vargtänderna? Är dem bortagna?
Det kan ju vara att någon liten tand skaver någonstans i munnen, så var det med min gamla foderponny. Då andvände vi raktgummibett och det hjälpte! han blev genast mycket bättre. Det var veterinären som sa att vi skulle ha ett rakt bett helst då gummi, eftersom det var mjukare och inte skavde så mycket på tanden o tandköttet =)
Han är helt okej nu, och det lilla tanden som gjorde ont är bortagen. Och han rids på vanligt tredelat bett nu =)

Ring och kolla med en veterinär tycker jag, som ovanstående! =)
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Det problemet hade jag oxå.
Min häst när jag började rida henne, accepterade bettet, men hade haft en ryttare med "fel hand" för henne så om man tog för mycket i munnen kunde hon slänga av.
Jag red då enbart på hackamoore ett par månader och sen började jag om med bettet.

Det är ju inte säkert det fungerar på alla hästar men det fungerade på min häst, nu är hon jättebra att rida på bett.

Jag började med att bara rida på långa tyglar när hon hade bett i munnen, red aldrig med bett i munnen två dagar i rad utan kombinerade med hackamooret.
När jag hade använt det några gånger och bara haft det i munnen började jag arbeta henne lite i skritt, det är viktigt att vara mjuk i handen.
Vartefter det går bättre kan man sen öka kraven på hästen, men det viktigaste för mig var att inte ha bettet i för ofta, utan munnen behövde få "vila" lite. (samt hennes psyke kan jag tänka mig)

Men som de andra skrev - kolla munnen först innan du börjar "bråka" med hästen.-
Lycka till!
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Vår förra ponny gick också på hackamore när vi köpte honom av en ridskola. Han var väldigt känslig i munnen och reste sig eller gick emot genom att rusa ifrån den som tog mycket i tygeln om han gick på tränsbett. Jag trivdes aldrig med att rida på hackamore och köpte ett tredelat inte alltför tjockt bett till honom och med en lätt hand fungerade det alldeles utmärkt. Han krävde dock ett tandläkarbesök per år för kontroll och rasp/slipning av hörntänder speciellt på ena sidan. Det märktes väldigt väl när det var dags, kändes direkt i handen, eftersom han då var oroligare i handen eller bet sig fast i bettet på ett onaturligt sätt. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en tandläkare, de kan också ge dig råd om bett, så ta med dig det som du har så att ni har något att diskutera utifrån. Lycka till! :)
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Du bör ju kolla upp tänderna, självklart.

Varför kan du inte rida henne på hackamore? Hon gick väl bra på det? Varför stoppa bett i munnen på en häst som inte behöver det? Hon verkar ju dessutom inte gilla det.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Du bör ju kolla upp tänderna, självklart.

Varför kan du inte rida henne på hackamore? Hon gick väl bra på det? Varför stoppa bett i munnen på en häst som inte behöver det? Hon verkar ju dessutom inte gilla det.

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Du bör ju kolla upp tänderna, självklart.

Varför kan du inte rida henne på hackamore? Hon gick väl bra på det? Varför stoppa bett i munnen på en häst som inte behöver det? Hon verkar ju dessutom inte gilla det.

Kanske för att hon vill kunna rida "vanlig" ridning?
Det kan man faktiskt inte göra med hackamoore. Ex om man vill tävla lite dressyr så FÅR man inte ha hackamoore, och man "kan" heller inte ha det när man tränar dressyr.

Och ingen häst behöver bett om man tränar på hack från början :p
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Kanske för att hon vill kunna rida "vanlig" ridning?
Det kan man faktiskt inte göra med hackamoore. Ex om man vill tävla lite dressyr så FÅR man inte ha hackamoore, och man "kan" heller inte ha det när man tränar dressyr.

Och ingen häst behöver bett om man tränar på hack från början :p

Jag är en högts vanlig ryttare som ridervanlig ridning på min häst som rids som vanligt på hackamore.
Vi tränar högst vanlig (jag KAN rida min häst på hack även på träning för det är min häst och jag betalar mina lektioner som kund och jag som kund bestämmer vad min häst ska ha för utrustning på träning) dressyr på hacket och min häst går bra på det.
Ingen större skildnad att rida dressyr på hack än med bett men vi trivs på hack och vill inte rida på bett.
Det enda krångliga som sagt var med hack att man inte får tävla dressyr på det.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Jag är en högts vanlig ryttare som ridervanlig ridning på min häst som rids som vanligt på hackamore.
Vi tränar högst vanlig (jag KAN rida min häst på hack även på träning för det är min häst och jag betalar mina lektioner som kund och jag som kund bestämmer vad min häst ska ha för utrustning på träning) dressyr på hacket och min häst går bra på det.
Ingen större skildnad att rida dressyr på hack än med bett men vi trivs på hack och vill inte rida på bett.
Det enda krångliga som sagt var med hack att man inte får tävla dressyr på det.

Jag skulle rida på det bett som fungerar bäst för att lättare få hästen att lära sig mina hjälper eller hjälpkombinationer, vad jag ber om för form (berömma med eftergift). När hästen fungerar så pass bra att jag känner att vi är hyfsat synkade så kan jag övergå till ett vanligt tränsbett. Rider i stort sett alltid med tränsbett men har varit med om hästar som har varit felridna och som ligger på som attan. Låter man hästen gå mot handen med ett tränsbett (även om baktanken är god) så utvecklar hästen underhals och blir ännu starkare mot handen = inte bra.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Frågan som måste besvaras först är väl varför ponnyn reds med hackamore från första början? Är hackamore verkligen ett bett som skall hanteras av ett barn? Är det av någon speciell anledning som du vill byta från hackamore till "normalt" bett?
Den "rutinerade ryttaren" som hjälpte dig, hur rutinerad är denna ryttaren? Var det verkligen rätt person för att hjälpa just dig med just ditt problem?
När hästen redan är 16 år är det ju inte så lätt att jobba bort vissa inlärda saker, låter som om det ligger mycket träning (dressyr) framför dig och din ponny. Ta hjälp av erfaren tränare när det handlar om att träna med bett i början.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Jag är en högts vanlig ryttare som ridervanlig ridning på min häst som rids som vanligt på hackamore.
Vi tränar högst vanlig (jag KAN rida min häst på hack även på träning för det är min häst och jag betalar mina lektioner som kund och jag som kund bestämmer vad min häst ska ha för utrustning på träning) dressyr på hacket och min häst går bra på det.

Då borde du som högst vanlig ryttare med en högst vanlig häst som tränar högst vanlig dressyr prova att rida med ett högst vanligt tränsbett. Ett hackamore borde inte få hamna i "en högst vanlig" ryttares händer, utan i en duktig ryttares händer för att minimera olycksrisker och onödigt slit på en felriden häst.

Ingen större skildnad att rida dressyr på hack än med bett .

Jasså? Det låter väldigt intressant! :crazy: Tror inte jag håller med dig riktigt där, och inte de som tävlar och tränar dressyr på högre nivå heller, eller har du sett en dressyrtävling där hästarna är utrustade med ett hackamore? :cool:

Det enda krångliga som sagt var med hack att man inte får tävla dressyr på det.

Och tacka gudarna för detta! :cool:

Tyvärr är det för många som tycker att det är "coolt" att rida med hackamore. Speciellt nu när det är på mode att rida bettlöst, trär fler och fler ovana ryttare på hästen ett hackamore, utan att veta hur man använder ett hackamore, hur det inverkar på hästen, och vem egentligen skall/inte skall använda ett hackamore. Jag kan förstå folk som vill hästens bästa, att den inte skall ha bett i munnen osv, men snälla ni, kolla först upp hur ett bett fungerar och varför det används! Bara för att ett bett är "på mode" måste man inte köpa det! :eek: :crazy:
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Då borde du som högst vanlig ryttare med en högst vanlig häst som tränar högst vanlig dressyr prova att rida med ett högst vanligt tränsbett. Ett hackamore borde inte få hamna i "en högst vanlig" ryttares händer, utan i en duktig ryttares händer för att minimera olycksrisker och onödigt slit på en felriden häst.

Jasså? Det låter väldigt intressant! :crazy: Tror inte jag håller med dig riktigt där, och inte de som tävlar och tränar dressyr på högre nivå heller, eller har du sett en dressyrtävling där hästarna är utrustade med ett hackamore? :cool:


Och tacka gudarna för detta! :cool:

Tyvärr är det för många som tycker att det är "coolt" att rida med hackamore. Speciellt nu när det är på mode att rida bettlöst, trär fler och fler ovana ryttare på hästen ett hackamore, utan att veta hur man använder ett hackamore, hur det inverkar på hästen, och vem egentligen skall/inte skall använda ett hackamore. Jag kan förstå folk som vill hästens bästa, att den inte skall ha bett i munnen osv, men snälla ni, kolla först upp hur ett bett fungerar och varför det används! Bara för att ett bett är "på mode" måste man inte köpa det! :eek: :crazy:

Att du aldrig sett toppryttare på dressyrtävlingar med hack kan kanske bero just på att det är förbjudet :angel:. Sen att det blir svårt att ställa och sånt är iof sant men visst går det att rida dressyr!
Visst finns det typer av hackamore som ingen borde rida med men sk. ponnyhack är inte skarpare än många bett "helt vanliga ryttare" rider omkring med. Det värsta som händer med såna är att hästarna blir avtrubbade precis som med alla andra betslingar om ryttaren är för okänslig. Man måste nog vara grymt stark för att kunna göra någon riktig skada. Ifall hästen fungerar bättre på hackamore än på bett så förstår jag inte riktigt vilka "skaderisker" du pratar om.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Att hästen går bättre på hackamo kan ju bero på att något inte står rätt till i munnen. Så fort man har "munproblem" bör man kolla upp detta först hos veternär/tandläkare innan man går vidare.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Jag har inte heller några problem att rida med hack på min häst, hon trampar under sig fint.
Men problemet är ju att man kan inte rida på "rätt" (!) sätt med hack eftersom man inte får fram samma sak i ridningen.
Med bettet vill man ju få en lösgjord häst hand-säte-bakben, och det går inte när man rider med hack eftersom man måste vara så mjuk i handen. När man rider med det är det enbart sätet man kan rida med och ibland småsmå tag i tygeln.

Det är det jag menar med att man inte "kan" rida vanlig dressyr på det.
 
Sv: En mycket svår häst!!!

:bow:

Det där med modet. Var ungefär lika skrämmande som när pelhammet o pullaren var mode. Att folk inte har mer vett i huvet?
 
Sv: En mycket svår häst!!!

Självklart ska man kolla tänderna på hästen men jag har full förståelse för att det finns hästar som inte uppskattar att få en bit metall i munnen även om allting där är ok...
 
Sv: En mycket svår häst!!!

jag håller med dig, men tycker inte att det finns anledning till att exprementera med olika sorters bett eller gå över till hackamo för att inget fungerar om man inte har kollat tänderna.

har man kollat upp tänderna å hackamo fortfarande fungerar bäst är det väl ett mycket bra alternativ att fortstätta med det då jag tycker att man ska anpassa utrustning efter idivid
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 483
Senast: Naria2020
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp