En massa föl frågor??

Sv: En massa föl frågor??

Vet inte om du har hört talas om "Imprinttraining". Det finns iaf många i USA som tillämpar denna metod, dom sätter sig i boxen med fölet i knät och mamman brevid redan när dom just fötts! Dom gnuggar fölungen från topp till tå med handen, plastpåsar mm, dom gungar fölets ben fram och tillbaka, blåser på den med en hårtork, petar den i näsan, munnen och analöppningen :o ,tar den i öronen mm. Finns en film inspelad om detta. Tränarna som gör detta menar att det blir väldigt stabila och fina hästar.

Nu kanske jag tycker att det är lite extremt, men det visar ju på att det är aldrig för tidigt att börja hantera föl.

Lycka till!! :rofl:

Imprinttraining är en grej jag alltid sysslat med när vi haft föl. Åtminstone det mesta du nämnde i inlägget tidigare, kanske inte det med analöppningen men... :) Det ger SÅ MYCKET att börja med dem direkt! Det blir naturligt för dem!

Vi har vårat 1:a föl just nu, hon har hunnit bli
3 månader, jag har haft mamman lika länge (kort).. Har haft häst länge men som sagt aldrig föl.. Vi har hanterat henne dagligen sen hon kom, ryktar, binder upp henne, kratsar hovar, visiterar henne dagligen, går promenader. Vi busar och leker men är alltid bestämda mot henne när hon stegrar sig osv. Hon är hittintills en väldigt trygg individ som gladeligen lämnar mamma för att komma till matte och gosa, även mamman som inte alls var van vid hantering hanterar vi på samma sätt och det "peppar-peppar" funkar superbra. Vi lär henne och våra andra hästar lite små trick, som att pussa, tacka med hö framhov och att buga och berömmer med nåt gott... :love:

Jag skulle aldrig gå in i boxen när fölet är nyfött. Den första tiden tycker jag ska vara mammans och fölets. Finns inget som är så vackert som den första gnäggningen :love:

Men dagen efter är det fritt fram :)

Varför skulle du aldrig gå in till stoet och fölet första dagen??? (inlägget under)...

Klart att du måste kolla om fölet är som det ska och om efterbörden kommit etc! Går du inte in i boxen förrän dan efter kan det vara för sent...

Ride on skrev:
en fölunge når inte upp med frambenen runt halsen och för det tredje.

En fölunge når attans så mkt högre än man tror.
Kolla in såret i pannan på min dotter,som själv är 164 cm lång,fölet var då 5 veckor gammal.Hon är (var) sydd med 28 stygn.

5d7c355b.jpg

Nej nej, det är klart att man ska gå in till fölet! Jag menar bara att man inte ska störta in på en gång och börja torka det överallt, såna saker. Skulle heller aldrig gå in och börja berömma mamman och klappa fölet innan de fått hälsa på varandra (det har förekommit ja...). Men självklart så ska man gå in och ta bort efterbörd och kolla upp lite! Dagen efter kan man däremot börja prägla det, klappa det överallt, lyfta ben m.m.

Nu blev jag lite lugnare ;) Det första du skrev lät förskräckligt okunnigt :crazy:

HUA!! Vilket sår!! :eek: Ja det kan verkligen bli ruggiga skador när fölisar och andra hästar är igång.. Själv brukar jag mest ha fötterna ivägen.. Det är dumt!! ;)

Hehe vad bra... Vi har ju en unghäst och när hon föddes så var mamma in och tog bort efterbörd och kollade upp ;) Så du kan känna dig helt lugn :D

amkm skrev:
En fölunge når attans så mkt högre än man tror.
Kolla in såret i pannan på min dotter,som själv är 164 cm lång,fölet var då 5 veckor gammal.Hon är (var) sydd med 28 stygn.
Nu skrev jag framBENEN , inte framHOVARNA . Träffar hoven är det en helt annan sak och då kan det gå väldigt illa så din dotter hade tur i oturen ändå. Det beror helt på hurdant lynne det är på fölis också. Den lilla fölis jag födde upp var ett riktigt litet bustroll men hon var så försiktig så det gick att lära henne vad som helst för det blev bara snällt bus och aldrig några tuffa tag. Och om någon undrar så lärde jag henne naturligtvis att sitta i knät. :D Det borde alla lära sina hästar,,,,,,,,,,,,,,, :angel:

Ride on skrev:
Nu skrev jag framBENEN , inte framHOVARNA .

På mina hästar sitter hovarna sammankopplade till benen,men du kanske har en anna sort? ;)
Och en annan sak,vad är det för ras/storlek på dina föl,för mina två skulle lätt komma upp och lägga frambenen/hovarna runt halsen på folk.

Kissing Spine skrev:
Visst, det är gulligt när de är små. Men att ha en häst i knät som väger 500 kg? nej tack :)
Jo tack, märren har suttit i knät flera gånger och hon är så lätt i baken så. Inte tyngre än en stor hund faktiskt. :p

amkm skrev:
vad är det för ras/storlek på dina föl,
Varmblodstravare, vad annars? Det är väl den enda riktiga rasen. :love:

Trodde den rasen hade hovar som var sammankopplade med benen. :smirk:
Och nog är de stora nog att kunna slå frambenen och hovarna runt halsen på folk.

dom första timmarna ska man lyfta hovarna.. klappa röra huvudet öronen och ta på grimma. för sen så är fölungen så nyfiken på allt annat. lär den inget som du inte vill att den ska göra kunna när den är stor. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
803
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 764
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar