En massa föl frågor??

urkella

Trådstartare
När vänjer man dom vid grimma?
När börjar man me hovarna på dom ??
borstar, lyfter benen mm..

Sv: En massa föl frågor??

Vi sätter på grimma någon gång under första dygnet. Det är för att vi alltid leder fölungarna i grimma och grimskaft, och gör man det med en gång upplever dom det inte som något konstigt. Dag två binder vi upp fölet fösta gången. Då binder vi dem i boxen så dom har kvar tryggheten från stoet. Visiterar HELA fölet inklusive lyfter på benen gör vi i samband med uppbindningen. Borstar börjar vi med i samband med att stoet ryktas.

Grimma brukar jag sätta på dag två ungefär, utomhus så fölis kan springa runt, ibland upplever dom det som lite läskigt och då är det bra att de kan springa omkring ute. Dom vänjer sig dock väldigt fort. Ledtränar gör vi bara till och från hagen om de av någon anledning skulle tas in i stallet.

Vi tränar aldrig på att lyfta hovarna. Kan hända att jag lyfter på någon hov när de blir allt för närgångna i hagen. Det brukar gå bra att verka dem ändå, de har liksom inget val :D

En del klapp och kliande brukar det bli i hagen men jag tränar inte borstning heller. Fölungarna brukar vara så trygga att det aldrig är några problem.

Jag tar på grimma redan första dygnet, dels för att vi leder alltid fölet till o från hagen (första gångerna går det ju lite så där men när de väl kommer på vad det går ut på så brukar det gå jättebra). Pillar lite med hovar o borstar lite i samband med stoets skötsel redan dag 1.

Jag har bara haft hand om ett föl och där blev det grimträning från dag 2 och hovlyft ungefär samtidigt. Sitta i knät började jag träna på på tredje dagen. :p Jösses vad mycket hyss det går att lära en fölis, ju mer man grejar och busar med dom ju tryggare och säkrare blir dom och ju säkrare blir hanteringen av dom, märkte jag. Enda gången hon missbedömde situationen var när hon på halt underlag försökte vända och inte kollidera med mig men missade och slog frambenen om ryggen på mig. Snacka om bamsekram. Med frambenen om mig och huvudet på min axel var det ingen fara, hon var ju hos pappa. :love: :rofl: Sådana sköna minnen glömmer man aldrig.

Hmmm, att lära dem hyss är verkligen inget att rekommendera. :mad:

600 kg häst med frambenen runt halsen är INTE kul... :devil:

Jag vet en russ som fick förbud att komma till kliniken pga att han blivit alldeles för stöddig genom att lära sig "små hyss" när han var liten. :eek: Förutom hur mycket problem ägarinnan hade att få honom att inse att han var för stor för att leka på det sätt de gjort när han var liten. :crazy:

Föl ska hanteras med eftertanke och absolut inte läras en massa saker man inte önskar av dem som vuxna.

Jag tycker det räcker med att de accepterar grimman / att ledas och att de tolererar att man tar på dem, även fötterna så klart.

/// ghost ( som inte är så jättevan vid föl men hunnit med en så där 10-15 stycken genom åren)

Nu har du gjort som en hel del andra på detta forum, inte fattat ett dugg. För det första: en fölunge väger inte 600 kilo, för det andra: en fölunge når inte upp med frambenen runt halsen och för det tredje: den grejen var ett misslyckande från fölis sida. Den hästen har aldrig någon haft några problem med någonsin, vad jag vet utan det blev en trygg, småbusig och väldigt lätthanterlig individ. Det är inte hästarna som är komplicerade utan hästägarna.

Det är rent ut sagt dumt att hålla på och fjolla med ett föl. Ta istället tiden tillvara genom att uppfostra detta föl till en lätthanterad häst ! Så det är nog du som inte fattat ett dugg!

Jo, jag har fattat att du tycker det är kul att lära en fölunge "små hyss", jag har haft ett par stycken egna som blivit uppfostrade med en massa "konster" samt synnerligen överhanterade och bortskämda hästar.

Min första shettis var den första felhanterade häst jag träffat på och att jag fortfarande håller på med hästar efter alla smällar jag fick av den är väl ett rent under. :crazy:
Jag köpte även ponnyn som blivit portad från kliniken senare under hans liv och det var en häst som visste sitt värde minst sagt. :angel:

Jag tror att det inte beror på hur mycket man "lär" dem som små hur de hanterar omgivningen som äldre, det har mer med deras grundtemprament att göra.

Vår åring som vi trodde att vi skulle få problem med för att han är så modersbunden knallar förbi ALLT, till och med en flock hysteriska får. Bilar? Långtradare? So what!

Personligen tycker jag att det är snudd på oansvarigt att i princip tipsa folk om att lära de små en massa konstigheter. Klart att ett föä inte väger som en vuxen häst men de växer fort och är synnerligen omedvetna om sin storlek.

/// ghost

Precis vad jag misstänkte, det ÄR hästägarna som har problemen och inte hästarna.

Bill skrev:
Det är rent ut sagt dumt att hålla på och fjolla med ett föl.
Fjolla kan du vara själv, och förresten så har jag alltid rätt. Så det så!

Det bästa är ju att börja med all sorts hantering så tidigt som möjligt, ta på och av grimma, leda, lyfta benen osv...

Första dygnet gör jag det mesta som är möjligt att göra. Sätta på grimma, ta över hela fölungen, lyfta i fötter, "visa" plast, borsta etc. Visa att inget är farligt dessutom finns mamman intil. Det är en mycket viktig procedur inför framtida hantering och ger resultat! :)

Nu är det faktiskt du som misstolkade det hela. Ingen har påstått att fölet väger 600kg utan att den som vuxen gör det.
Det du lär hästen som föl ska du inte straffa den för när den är vuxen. Att ha en vuxen häst i knät eller dess framhovar runt halsen är rent livsfarligt.

Förstår man inte bättre så förtjänar man nästan att det går illa en vacker dag!

Det kanske vore bättre om du började med frimärkssamling i stället för att fjolla på med hästar, för omgivningen - och för hästarna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
803
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 764
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar